Dva měsíce Piana: dopady placení na návštěvnost webů

úterý, 26. července 2011, 07:25 Výzkum MediaGuru

Jak se změnila návštěvnost webových stránek, které jsou zapojeny do projektu Piano - placeného obsahu na Slovensku?

Zvykli si slovenští uživatelé internetu dva měsíce od spuštění Piana platit za vybrané články, možnost přispívat v některých diskuzích či zadávat vlastní inzeráty? Anebo naopak opouštějí tyto stránky a navštěvují konkurenční weby, které jim často nabízejí podobný obsah zdarma?

Výzkumná společnost Gemius analyzovala návštěvnost několika sekcí vybraných webů (měřenou podle počtu zobrazení stránek), které jsou zapojeny do systému předplatného Piano a zároveň se účastní projektu oficiálního auditu návštěvnosti internetu na Slovensku AIM Monitor: dvě sekce portálu Hospodářské noviny (Hnonline.sk, sekce: Preco nie, Poradna a Nazory), dvě sekce portálu Pravda.sk (Nazory a Debata, zde mohou předplatitelé přispívat do diskuzí), populární magazín z oblasti médií a marketingu Medialne.etrend.sk a šest sekcí portálu Sme.sk: Teraz (aktuální ekonomické a politické zprávy), Natankuj (dopravní informace), Komentáre, Inzeráty, Sťažnosti a Primár (tři poslední sekce nabízí předplatitelům možnost přidat vlastní inzerát, podat stížnost na jakoukoliv společnost působící na Slovensku, respektive položit dotaz lékaři).

Porovnání výsledků návštěvnosti těchto stránek ze dvou měsíců před a dvou měsíců po spuštění Piana naznačuje, že zavedení placeného obsahu slovenských webových stránek výrazně ovlivnilo návštěvnost některých sekcí. Z dat, publikovaných na stránkách AIM Monitor, můžeme pozorovat, že tato změna v návštěvnosti je velmi výrazná již v prvních dvou týdnech po zavedení systému placeného obsahu. V  týdnech od 2. do 16. května 2011 zaznamenaly některé sekce webových stránek, zapojených do projektu Piano, poměrně velký pokles návštěvnosti, například počet zobrazení stránek (page views) na stránkách komentare.sme.sk a teraz.sme.sk klesl o více než polovinu a na stránkách mediálně.etrend.sk a nazory.pravda.sk o více než třetinu.

Pokud se podíváme na průměrný počet zobrazení stránek během dvou měsíců před a dvou měsíců po zavedení Piana, tak zjistíme, že u všech sekcí webových stránek zapojených do systému předplatného se počet zobrazení stránek snížil. Největší pokles návštěvnosti podle počtu zobrazení stránek můžeme pozorovat v sekcích teraz.sme.sk  (pokles zobrazení stránek v květnu a červnu 2011 v průměru o více než 70 %), nazory.pravda.sk a komentare.sme.sk (pokles o více než 40 %). V porovnání s těmito výsledky poměrně málo klesla návštěvnost stránek, kde je obsah webu přístupný zdarma, ale předplatné umožňuje například přidání vlastního příspěvku do diskuze, stížnosti či dotazu v online lékařské poradně (pokles v průměru o 15 %).

Pokles návštěvnosti webových stránek může snižovat potenciální příjem z reklamy sekcí zapojených do Piana, který nemusí být vyvážen příjmem z placeného obsahu. Nicméně je třeba zdůraznit, že i když po dvou měsících od zavedení Piana je možné provést první analýzy trendů v návštěvnosti webů do něj zapojených, je ještě stále brzy na analýzu dlouhodobého dopadu zavedení placeného obsahu na návštěvnost slovenských online médií. Je totiž možné, že po počátečním výrazném poklesu návštěvnosti se bude situace postupně stabilizovat a návštěvnost placených stránek mírně poroste. Jisté náznaky tohoto trendu by mohly být patrné z dat za první dva červencové týdny, během nichž návštěvnost některých sekcí opět mírně rostla. Ovšem až data z následujících týdnů ukážou, zda se tento růst podaří udržet, anebo zavedení placeného obsahu způsobilo trvalý pokles návštěvnosti těchto stránek. 

Izabela Urbanová, Gemius


Zdroj: AIM Monitor, Mediaresearch, Gemius