Groupon teď do Česka nepřijde

pátek, 29. července 2011, 12:53 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr očekává další konsolidaci trhu slevových serverů. K příchodu Grouponu je pesimistický.

Trh slevových serverů byl za uplynulý rok dost živý, teď se očekává jeho zklidnění. V jaké fázi se nachází?

Pro trh slevových serverů je velmi důležitá konsolidace, která už začala. Vloni, hlavně na podzim a na přelomu roku, to bylo velmi dynamické období, kdy vznikalo několik nových serverů a bylo těžké se v nabídce vyznat. Dnes se už dostáváme do nějaké fáze zavedeného odvětví. Slevové servery tady jsou už nějakou dobu a ví se, že nejde o žádné podvodníky, kteří chtějí okrást lidi. Hodně lidí už také poznalo, že otevřít si další nový server není cesta ke snadným milionům.

O jakém počtu slevových serverů se tedy bavíme?

Mohlo jich být tak 350, ale ty servery tady pořád jsou, ale už nevyvíjejí tak aktivní činnost ve smyslu shánění nabídek. Myslím, že těch aktivních serverů může být tak 150. Odhaduji, že po létě dojde k dalšímu poklesu, protože příjmy těch slabších jsou poměrně nízké a provozování je dost náročné.

Konsolidace probíhá jen na úrovni sdružování serverů, nebo také dochází k vertikální konsolidaci ve smyslu profilace serverů?

Řekl bych, že profilace není v českých poměrech správná cesta. Servery, které se o to pokoušely, nedopadly dobře. Nejsme tak velký trh jako Amerika, kde je možné nabízet jen třeba slevy na maso a zaměřit se tedy na úzce profilované odvětví. Obávám se, že u nás není moc cest, jak slevové servery dělat. Pokud jde o sdružování serverů, tak slabší začnou odpadat a uvolní se tím nějaké penzum peněz, které se přesunou do té špičky. Začne se také víc dbát na bezpečnost a odpovědnost v přístupu. To je už dnes docela zřejmé, ale ještě tak před půl rokem zákazníci tento aspekt podceňovali. Kreditku strkali do serverů existujících tři týdny, jakoby se nechumelilo.

Považujete za reálné, že se s někým sloučíte?

Považuju to za poměrně reálné, ale cena by určitě musela být odpovídající. Je třeba také počítat s určitým průnikem, protože zákazníci nakupují na více serverech.

Dochází v souvislosti s tím, že některé servery začínají odpadat, také k útlumu ze strany uživatelů?

Počet zákazníků, kteří nakupují na slevových serverech, stále roste. Jejich aktivita ale odpovídá realitě. Dnes už nečekají, až se minutu po půlnoci začnou objevovat nové nabídky. Teď jde tedy především o to pracovat s uživateli a s jejich loajalitou, a odlišit se od masy. Nabízíme garance, spustili jsme věrnostní program a snažíme se zákazníky pracovat. Teď jde o to, aby nakupovali častěji. To je pro nás úkol pro zbytek roku.

Mediálně jste vcelku hodně vidět. Plánujete marketingovou ofenzívu ještě zesílit?

Náš marketingový rozpočet je jeden z nejvyšších na českém internetu. Kampaně se snažíme ale spíš zefektivňovat, protože velká část internetu je pro nás vytěžená. Zefektivňujeme kampaně a chceme zákazníky motivovat k opakované návštěvě, proto se obracíme spíš dovnitř. Pořád utrácet znovu a znovu za to, že k vám lidi chodí přes banner, je poměrně drahé a neefektivní. Chceme také přitáhnout zahraniční návštěvníky do Čech pomocí našeho cestování, takže chystáme poměrně velké marketingové kampaně v Rakousku, Británii a v Německu. 

Určitě se období, kdy slevové servery fungují, také projevilo na straně firem, které s kupony pracují.

Firmy jsou sofistikovanější a vše si dokážou lépe propočítat. Mají ale v sobě stále dobu, kdy jim za týden zavolalo 40 obchodníků z různých slevových severů. To je pak těžké se k nim dostat. Snažíme se jim pomáhat i v ostatních marketingových aktivitách. Teď třeba spouštíme marketingovou aktivitu s Googlem, kdy  každé firmě, která projeví zájem, dáme voucher na reklamu Google Adwords na 1500 Kč zdarma. 

Došlo k nějaké proměně segmentů?

Nemyslím si, že teď převládají nějaké jiné segmenty, spíše firmy jsou střídmější a opatrnější. Dříve si brali víc voucherů najednou. Je ale zajímavé, že i velké značky začínají projevovat zájem o tento segment. Na první pohled se může zdát, že socioekonomicky není skupina uživatelů slevových serverů atraktivní, ale spíš opak je pravdou. Je to zbytná služba. Když tedy máte 500-1000 korun na masáže a restaurace, tak asi nekoukáte na každou korunu. Už se začínají probouzet i ty největší brandy a my se snažíme přizpůsobit spolupráci na míru. Teď spouštíme pilot s McDonald’s v Brně. Pokud se nám to osvědčí a jim také, tak si myslím, že jsme na dobré cestě nabídnout něco takového celoplošně. Pro firmy, které mají problém s trackováním online kampaní a neumějí změřit, jestli zákazník přišel, nebo nepřišel, dokážou s pomocí kuponů velmi dobře kvantifikovat.

Takže se to spíš než prodejní kanál staví jako další marketingový nástroj.

Je to hlavně marketingový nástroj. Možná některé e-shopy to berou jako prodejní kanál, ale pro služby je to rozhodně marketingový kanál.  Jinak by těžko obhájili sníženou marži. Ale když k tomu přidají 100 nových zákazníků, za které by v rádiích nebo v novinách museli zaplatit, tak se marže stejně poníží a tady mají zákazníky jisté.

Groupon se nedávno spojil s geolokační službou a nabízí kupony v reálném čase podle toho, kde se lidé vyskytují. Byla by to cesta i pro vás?

Penetrace Foursquare v Česku je velmi nízká. Foursquare jsem kontaktoval, je to určitě možnost, ale na druhou stranu si od toho slibuji spíš jednotky prodejů a možná nějakou image, než že bych si myslel, že to dramaticky ovlivní byznys.

Na začátku roku se hodně hovořilo o příchodu Grouponu, který si už tady vytvořil právní subjekt. Je reálné, že by v dohledné době svoji aktivitu v Česku zahájil?

Groupon má před IPO a podle mého názoru teď nikam expandovat nebude. IPO můžeme čekat v září nebo v říjnu, tzn. že do té doby se určitě nic nestane. A za druhé si vzhledem k jejich nákladové struktuře, kterou by museli zveřejnit, nemyslím, že by investoři šli někam, kde je 150 serverů a snažili se trh zlomit penězi. Zvlášť když dlouhodobá výtěžnost z Česka nemusí být v jejich měřítku zásadní. Jestli se tady dělá obrat 5-7 mil. euro za měsíc, tak v  jejich číslech je to kapka v moři a to jsem ještě optimistický. Myslím si, že by spíš někoho koupili.

V tom případě se ale nabízí Slevomat.

To je otázka, jestli by přišli s nabídkou, která by nás uspokojila, což si úplně nemyslím. Těžko říct. IPO změní strašně moc věcí. Firma se změní v akcionáři řízenou firmu. A aby přišli do Česka a řekli: tady je 50 mil. USD a návratnost by byla za bůhví jak dlouho, to si myslím, že je nereálné. Odhaduji, že nás vynechají.

Jaký objem má podle vašich odhadů trh slevových serverů?

Objem v letošním roce může být tak 1,5 mld. Kč. Je to mladý byznys, Česko je malé a je otázka, kam až může trh růst. Dojde ke konsolidaci v rámci hráčů, kde si velká trojka přerozdělí většinu objemu. Pokud se navíc podaří smysluplně natáhnout brandy a zboží jako pračky a televize, můžou se tím obraty ještě zvýšit. Zboží určitě v blízké budoucnosti chceme ve velkém měřítku nabízet.