Kontroverzní reklamy: zn. politicky nekorektní

pátek, 24. února 2012, 07:20 Reklama MediaGuru

Reklama má schopnost útočit na citlivá místa, rušit tabu a vyvolávat nepříjemné otázky, mimo jiné i ty politicky nekorektní.

Někdy je tato kontroverznost ku prospěchu věci, někdy však reklama překročí pomyslné meze všeobecné tolerance a dostává se tak daleko, že je zakázána.

Politicky nekorektní reklamy jsou jedním z příkladů často zakazovaných reklam.

Například vybrat si pro svou reklamu tematiku 11. září se ukázalo jako ne moc šťastný nápad. Narazily takové společnosti jako Lego, WWF nebo hudební kanál MTV.

Lego se sloganem Přestavit! (Rebuild it!) – reklama zakázána

WWF – reklama všeobecně odmítnuta

11. září bylo i několikrát využito v kampani proti kouření, kde byly následky terorismu srovnávány s následky kouření.

Dále se za politicky nekorektní považují reklamy, které znevažují náboženství.

V tomto ohledu je velmi oblíbeným tématem Poslední večeře páně, konkrétně v podání Leonarda da Vinci. Zpracování tohoto náboženského motivu pro reklamní účely se však někdy nesetkává s pochopením.

Například Poslední večeře od Marithe a François Girbaud způsobila opravdový poprask. Do rolí apoštolů i Ježíše Krista byly totiž obsazeny ženy a jediným mužem na plátně byl Jan, který seděl do půli těla v džínech zády k objektivu, což vyvolalo velkou diskusi.

Motiv Poslední večeře pro svou reklamu využila i irská sázková kancelář Paddy Power, která pro změnu z Ježíše a jeho apoštolů vytvořila vášnivé milovníky hazardu. Vyhodnoceno jako velmi špatná kombinace.

Zatímco Poslední večeře vyvolává diskusi, obsazení Otce svatého do reklamy je už zcela neodpustitelné a ve valné většině jsou i zakázány.

Politicky nekorektní jsou i reklamy, které využívají obraz známých diktátorů. Například kampaň řeckého rádia Galaxy FM, ve které Hitler propaguje černošskou hudbu.

Hitlerovský knírek figuroval i v britské kampani proti zavedení jednotných identifikačních karet. Organizace No2ID v ní sloganem ID cards have worked well in Europe before přirovnávala nacistický identifikační systém k tomu současnému.

Mexická reklama na Absolut Vodku In an Absolut World zase rozlítila Američany na severní straně americko-mexické hranici.

Další skupinu politicky nekorektních reklam představují reklamy s rasistickým podtextem. Například printová kampaň španělského basketbalového týmu na Olympijské hry v Pekingu vzbudila velkou vlnu pohoršení.

Reklamy využívající ke své propagaci zdravotně hendikepované také nepůsobí vždycky šťastně. Obsazení liliputů do reklamní kampaně na menší formát cigaret Hamlet byl velmi kritizován.

Tento článek dokládá, že na některá témata naše společnost prostě ještě není připravena. Posledním z takových témat je například otevřená ukázka následků rakoviny prsu.

-kch-