SoLoMo je buzzem roku

neděle, 26. února 2012, 10:50 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Letošní rok by mělo vše být sociální, lokální a mobilní zároveň. Jinak řečeno: letos je „in“ komunikovat ve znamení SoLoMo.

SoLoMo v sobě označuje tři principy: sociální, lokální a mobilní, jejichž propojení se přímo odvíjí od možností moderních technologií. Spolu s nárůstem chytrých telefonů stoupá i počet uživatelů s internetovým připojením v mobilu. V důsledku toho je čím dál více lidí neustále on-line na sociálních sítích a jsou mnohem jednodušeji místně lokalizováni.

Podle Elišky Hutníkové z H1.cz, která na téma SoLoMo měla přednášku na setkání CommunicationWednesday, je právě mobilní složka ta přelomová. Více než kdy dříve je okolí vnímáno prostřednictvím mobilních telefonů, což názorně ukazuje například skutečnost, že většina lidí se dnes ve městě orientuje spíše pomocí svého mobilního telefonu, než aby se zeptala na cestu kolemjdoucích. Propojení všech tří principů názorně vyjadřuje neuvěřitelná touha sdílet s „kamarády“ informace o své poloze a podělit se pokud možno v reálném čase o své zkušenosti.

SoLoMo v současnosti jednoduše baví, a proto není pochyb, že má své místo v marketingové komunikaci. O tom svědčí i fakt, že letos poprvé byla pro sociálně-lokální aplikace vytvořena i speciální kategorie na cenách Crunchies pořádaných serverem TechCrunch.

Vítězem této kategorie se stala aplikace Grindr, první gay geosociální síť, která za tři roky své existence získala 3 miliony uživatelů ze 192 zemí a stala se natolik populární, že si podobnou aplikaci přáli i heterosexuálové a lesbičky. Proto se pro heterosexuály vyvinula obdobná aplikace s názvem Blendr, která však zdaleka nedosáhla takového úspěchu.

Do užšího výběru Crunchies se letos dostala i aplikace Airbnb, vytvořená pro majitele zajímavých objektů určených ke krátkodobému pronájmu. Airbnb nabízí svým uživatelům zprostředkování pronájmu bytu, domu, lodě, zámku, nebo třeba rovnou celého ostrovs pomocí mobilního telefonu. Nyní se v nabídce nachází 110 000 objektů v 13 000 městech a

181 zemích.

Dalším zajímavým příkladem uvedení SoLoMo do praxe je americká aplikace TaskRabbit, která propojuje lidi, kteří nechtějí či nemají čas dělat určité domácí práce, s lidmi, kteří by si tím naopak rádi vydělali nějaký ten dolar. Vedle toho, že aplikace tyto lidi pomáhá najít a spojit, jednotlivé zájemce o práci i prověřuje na základě doporučení lidí a sociálních vazeb.

Aplikace LocalMind je zase šitá na míru situacím v reálném čase a místě. Informuje totiž o tom, co se právě děje v místě, o které máte zájem. Například ve chvíli, kdy máte jít na koncert a nechcete tam zbytečně čekat hodinu, než kapela začne hrát, se můžete jednoduše zeptat lidí, které už tam jsou. Nebo když nevíte, jak dlouho se čeká ve frontě na check-in. Nebo když hledáte nejlepší italskou restauraci ve městě, kde jste poprvé a nikoho tam neznáte.

Jednoznačný úspěch zaznamenala i aplikace společnost Domino’s Pizza v Japonsku, která na silnou konkurenci reagovala inovací své služby – rozvoz pizzy kamkoliv. Pizza byla po objednání přes mobilní telefon doručena například na pláž, do kempu či na hory.

Ve Stockholmu zase principy SoLoMo aplikovala automobilka MiniCooper, která vymyslela vtipnou reality hru uprostřed města.

Zajímavou soutěž na geolokačním principu však loni přinesl i tuzemský Seznam.cz. Jeho letní hra Česko pod palcem, kterou bylo možné hrát díky mobilnímu telefonu a aplikaci mapy.cz, spočívala v zábavném cestování a sbírání bodů.

Z českého prostředí pak stojí za zmínku například webová stránka Jízdomat, která zprostředkovává společnou jízdu autem a zároveň podává informace i o kvalitách jednotlivých řidičů.

Webová stránka Scuk.cz zase mapuje dobroty po celé České republice. Pan Cuketka společně s ostatními scukaři se snaží na recenze, které jsou snadno dohledatelné na mapičce.

O některých z uvedených aplikací (Airbnb, TaskRabbit, Domino’s Pizza…) lze navíc říci, že přerostly samotné SoLoMo a dostaly se na ještě vyšší úroveň – tzv. MoSoLoCo, kde již zmíněné principy dokázaly využít pro komerční účely (CO = commerce).
SoLoMo je buzzem roku a všechno nasvědčuje tomu, že má navíc opravdový potenciál pro marketingovou komunikaci.

-kch-