Kontroverzní reklamy: zn. sexistické

čtvrtek, 08. března 2012, 07:30 Reklama MediaGuru

Už to zní skoro jako klišé: sex v reklamě prodává. Nicméně i tento zaručený prostředek může někdy překročit onu pomyslnou mez tolerance.

Příliš sexu v reklamě může škodit, ale ještě víc reklamě škodí příliš sexismu. Sexistické reklamy většinou získají nálepku kontroverzní a nezřídka se jim stává, že jsou odmítnuty veřejností, nebo přímo zakázány.

Za jednu z nejvíce sexistických reklam v historii je považována tištěná reklama společnosti Duncan Quinn, specializující se na pánskou módu. Ležící žena s krvácející žena s kravatou kolem krku vyvolala ve světě vlnu odporu. Jedni vidí v muži držící škrtící nástroj chladnokrevného kriminálníka, druzí zase vyšetřovatele, který přišel na místo činu vyšetřovat zločin. Nicméně celkově byla tato reklama přijata více než negativně.

Kontroverzností ráda šokuje i známá pařížská módní značka Sisley, která si ve svých kampaních nebere servítky. A občas se jí podaří tím způsobit i pořádný skandál.

Řecká kampaň na BMW propagující prémiovou řadu použitých aut přirovnává své výrobky k ženám. Sloganem Víš, že nejsi první (You know you‘re not the first) chce své zákazníky přesvědčit, že i přes tuto skutečnost se stále jedná o prvotřídní kvalitu.

Před BMW využila tento nápad i belgická kampaň pro podobný druh prodeje značky Mercedes.

V Belgii se cestou otevřeného a ničím nezastíraného sexismu vydal i mužský časopis CHÉ, který ve svých reklamách zobrazuje ženy pouze a jedině jako sexuální objekt, který je třeba ke spokojenosti všech ovládat – například jako videohru.

Podle CHÉ je žena pro muže zajímavá pouze z jednoho důvodu.

A to časopis CHÉ potvrzuje i v outdooru.

Mezi kontroverzní a odmítnuté reklamy se řadí i ty, které zobrazují fantasijní představy s lesbičkami.

Nebo prvoplánovou mužskou dominanci.

Obrazy tzv. snadné neboli dostupné ženy také nejsou veřejností přijímány právě pozitivně. Králem na tomto poli zůstává americká oděvní společnost American Apparel, jejíž kampaně jsou neustále hojně kritizovány a odmítány.

Perverzní slogany…

…zadečky…

…či kolena od sebe jsou prostě někdy už moc.

Společnost American Appareil v tom však zdaleka není sama. Klenotnictví Natan ukazuje ženu na dálkové ovládání.

A egyptská reklama na Coca Colu představuje ženu dobrou tak k otvírání lahví.

O dalších kontroverzních reklamách – politicky nekorektních – si můžete přečíst zde.

-kch-