Britské marketéry straší cookies

čtvrtek, 31. května 2012, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Od soboty platí ve Velké Británii evropská direktiva povolující užívání cookies jen se souhlasem uživatele. Skeptici hovoří o konci digitálu, jak jej známe.

Velká Británie je trhem s největším podílem digitálu na mediálních výdajích ve světě. Do budoucna však o toto prvenství může přijít.

Od 26. května zde totiž platí zákon omezující použití cookies, malých souborů zaznamenávajících informace o uživatelích, jen se souhlasem dané osoby.

Britští zadavatelé bruselskou direktivu, na jejíž implementaci pracuje i české Ministerstvo průmyslu a obchodu, řeší většinou vyskakovacími okny, respektive tzv. implicitním souhlasem. Tedy upozorněním, že dalším brouzdáním po konkrétním webu uživatel s uložením cookie do počítače souhlasí.

Neudělení souhlasu přináší marketérům komplikace v řadě oblastí. Výsledky vyhledávání nereflektují lokalitu uživatele, e-shopy nemohou doporučovat zboží na základě předchozích nákupů a komplikuje se i možnost uživatelských hodnocení.

Britské diskusní servery proto již delší dobu plní nářky digitálních specialistů, že internet kvůli absenci detailní segmentace klesne v přesnosti zásahu na úroveň jiných médií a obhájit rozpočet na online aktivity bude opět o něco těžší. V praxi se toho ale zřejmě zase tolik nezmění. Zdá se totiž, že po rozsáhlé informační kampani se chování internetových uživatelů výrazně nezměnilo a odmítnuté cookies tvoří údajně jen několik procent. Žádné oficiální statistiky však prozatím nejsou k dispozici.

O britský digitál se v následujících měsících budou přesto zajímat marketéři nejen ze zbytku EU. O směrnici se totiž prý již nechali informovat také někteří američtí kongresmani. Britský Úřad pro informatiku zaznamenal během prvních dvou dní 64 stížností na porušení nového zákona. Provinilým firmám hrozí pokuta ve výši 500 tisíc liber (přibližně 15,5 milionu korun).

-ptv-