Social TV: Všichni ji už znají, ale nevědí, co s ní

čtvrtek, 31. května 2012, 13:36 Internet & Mobil, TV MediaGuru

Smart TV už uvedly i společnosti v Česku a na Slovensku. Jejich využití do social TV platformy je však zatím jenom experimentem i na zahraničních trzích.

Několik prvních odvážlivců ze stran velkých mediálních společností a firem se už ale snaží přinášet nové projekty i do Evropy. Jak se jim daří a kde vidí budoucnost tohoto trendu? I o tom se mluvilo na konferenci Social TV World Forum v Londýně.

Média chtějí mít vlastní aplikace

Jen ve Velké Británii podle aktuálních statistik používá smart TV přes 2 miliony lidí. Atakem je začaly oslovovat samotné televizní kanály. Channel 4, BBC, MTV. To jsou první odvážlivci, kteří v současnosti doslova zkouší a rozjíždějí pionýrské projekty prostřednictvím chytrých televizí. „Byla to pro nás velká neznámá. Nevěděli jsme, co vlastně lidem nabídnout. Po průzkumu a prvních akcích typu pokus omyl jsme si uvědomili, která cesta nám nejvíce zabírá. Nejdřív jsme to zkoušeli jen v úspěšných programech a to tím, že jsme je jednoduše napojili na diskusi na Facebooku a Twitteru. Pak jsme přidali možnost sdílet program na těchto sociálních sítích. Popravdě, příliš jsme neuspěli. Zjistili jsme, že musíme nabídnout přidanou hodnotu k obyčejnému sdílení. Něco, co je praktické a zjednoduší divákům sledování, nebo je přímo vtáhne do děje,“ popisuje první zkušenosti Ally Branley z Channel 4, která má na starosti komunikaci na sociálních sítích. Jak dále pokračuje, nejlepší zkušenost má s interaktivními projekty. Například v jednom z programů o zdraví vede doktor specialista live poradnu s diváky právě přes tweety a facebook komentáře.

Stejný názor má také Angelo Petazzi z italské společnosti Mediaset, která v Itálii vlastní největší komerční televizní kanály. „Kromě interakce jde hlavně o informace. Použití aplikace navíc musí být jednoduché. Dali jsme tedy uživatelům kromě možnosti sdílet na Facebooku co právě sledují, také možnost najít si rozšířené informace o samotném programu, jeho hlavních aktérech. Nakonec také mohou volit nejoblíbenější program nebo najít další program, kde vystupuje jejich oblíbený moderátor,“ říká Angelo.

Všichni mediální experti se na konferenci shodli na tom, že se jde také o výborný pohled do divákova vkusu. „Díky podobným aplikacím a možnostmi sdílet věci přes sociální sítě se k nám zpětně dostává i informace o tom, co lidé sledují a jak na jednotlivé podněty či novinky reagují. Je to nejrychlejší cesta,“ uzavírá Petazzi z Mediaset.

Komerční využití je na dosah aneb značky v akci

I když velké televizní společnosti se snaží experimentovat samy, na trhu už vznikají aplikace, které chtějí pokrýt všechny programy a navíc se snaží zapojit i velké značky. Takovými jsou třeba Zeebox nebo TV Check od Orange. „Co vlastně lidé chtějí? Nikdo zatím pořádně neví. Mark Zuckenberg říká, že lidé následují to, co jejich přátelé. The Guardian zase říká vše je o tom, jaký obsah sami vytvoříte. Já dodávám, že platí obojí,“ myslí si Anthony Rose, spoluzakladatel Zeebox. Svobodu inovace vidí hlavně v tzv. second screen, tedy zapojení chytrých telefonů a tabletů.  „Televize je určená k show, second screen k nákupu a interakci,“ dodává Anthony. Samotná aplikace umožňuje čtyři základní body:

-          pomoci najít program, na který se dívat

-          možnost zapojit se nebo sdílet během programu

-          propojení k rozšířeným informacím o programu

-          synchronizaci s reklamou

„Není to jen o sledování, ale i tom umožnit divákům nakupovat. Dát jim například možnost koupit album s hudbou, kterou právě slyší v seriálu. Nebo v rámci fashion programu najít módní kousky i v eshopu a rovnou si je objednat domů,“ představuje budoucnost spoluzakladatel Zeebox. Jak sám říká, reklamní strategie velkých značek se zatím příliš nemění, ale pomalu se začíná proměňovat televizní průmysl. „V souvislosti s touto proměnou je nutné vytvořit a najít nový business model také pro inzerenty,“ uzavírá Anthony Rose.

V dubnu letošního roku svou mobilní aplikaci pro sociální televize ve Velké Británii poprvé představila i společnost Orange. Druhý rok ji už „testuje“ ve Francii. V podstatě funguje na podobném principu jako zmiňovaný Zeebox. Jejími partnery jsou televizní kanály, se kterými vytváří doplňkový obsah pro diváky. Podle Orange by měla second screen zahrnovat osm klíčových tématů: konverzaci, gaming, objevování, nákup, informování, trendy, akci a zapojení.

Někteří vidí velký potenciál, jiní jen skepticky vyčkávají

Do Evropy se z USA přesouvá pomalu i společnost Trendrr, která se specializuje konkrétně na průzkumy zaměřené na sociální TV a nastupující trendy, které vytváří nové projekty na trhu. Její zakladatel Mark Ghunheim předpovídá, že sociální TV bude mít v následujících třech letech největší vliv pro mediální průmysl. Jednoduše kreativní injekce pro televize, které se snaží neztratit se v digitálním světě a snažit se opět přilákat mladé publikum.

Na konferenci jsme se potkali s několika mediálnimi experty z různých zemí. Zatím to vypadá tak, že trend aplikací a aktivního využití sociálních TV je pouhým experimentem, který potřebuje čas. Nejdále jsou USA, které následují Velká Británie, Itálie či Francie. Ostatní země jako třeba Turecko, Německo, nebo i Česká republika a Slovensko sice ve velkém začínají lákat na novou technologii smart TV, využívat ji naplno ale v nejbližší budoucnosti neplánují. Většina čeká na impulsy a výsledky, které přijdou ze zahraničí. Negativní scénář jak by to nakonec mohlo s celým trendem chytrých televizí dopadnout, například popisuje i následující video.

Autorka textu: Lenka Tinková