Timeline pohledem oční kamery

úterý, 08. května 2012, 07:30 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Nový layout firemních stránek na Facebooku přesunul fokus uživatelů - fanoušci více zaznamenávají ústřední fotografii a déle sledují novinky na zdi.

Časová osa, kterou Facebook na konci března hromadně zavedl firmám přítomným na této sociální síti, změnila způsob, jakým uživatelé vnímají profily značek.

Zatímco na starých profilech fotografie příliš nezabíraly a návštěvníci stránek věnovali pozornost především uveřejňovaným novinkám, po zavedení verze Timeline se situace obrátila. Dominantní fotografie na sebe strhává většinu pozornosti, přičemž statusy značky, vložená reklama a další části stránek zůstávají upozaděny.

Analýzou faceboových profilů několika amerických značek to zjistila výzkumná agentura EyeTrackShop, která pro server Mashable zjišťovala, na které elementy webu a v jakém pořadí se upínala pozornost třiceti přizvaných dobrovolníků.

A jak naznačuje i předešlý snímek původní a nové verze stránek fotbalového klubu Dallas Cowboys, jasným závěrem zmiňované studie je omezení potenciálu pro budování značky na úvodní snímek. Ústřední fotografii zaznamenává 100 % návštěvníků profilu s průměrnou dobou pozornosti o délce 0,5 vteřiny.

Následují funkční prvky Facebooku jako počet fanoušků, události, obrázky, apod., jež byly v novém rozložení přesunuty pod hlavní snímek. Posléze uživatelé zpravidla zhlédnou vložené textové reklamy a až poté se věnují obsahu na časové ose. Obvyklému pořadí odpovídá i profil společnosti Pepsi.

Ačkoliv přijdou na řadu jako poslední, uveřejněným novinkám ale návštěvníci věnují pozornost nejdéle. V průměru se jedná o pět až osm vteřin. To je mnohonásobně déle než v případě předchozí verze profilů.

Zajímavý je však též posun u kontextových reklam vkládaných napravo od hlavního obsahu Facebooku. Zatímco na původních profilech je zaznamenávaly až čtyři pětiny návštěvníků, v současné verzi stránek jim pozornost věnuje pouze 30 až 40 % uživatelů.

-ptv-