Problémové reklamní kampaně II: Krušovice, Škoda či Prima Cool

Old Spice Danger Zone
Reklama občas může zajít až tak daleko, že si na ní někdo postěžuje u Rady pro reklamu, kde je možné kritizovat její neetičnost.

MediaGuru v minulém týdnu představil některé reklamy, kterými se musela zabývat Rada pro reklamu. Nyní přicházíme s dalšími, na které se v Česku v uplynulých dvou letech stěžovalo.

Každá reklama vytvořená či odvysílaná v České republice by totiž měla svou podobou naplňovat etický Kodex reklamy. Ve chvíli, kdy někomu přijde, že daná reklama některý z bodů nedodržuje, je možné si na to postěžovat u Rady pro reklamu (RPR).

Ta za rok 2011 projednala 53 stížností, z nichž 18 bylo vyhověno, tedy kritizovaná reklama byla uznána za neetickou. Za letošní rok přišlo na RPR zatím 37 stížností, z nichž 13 již bylo projednáno a pouze jedna z nich byla shledána za závadnou.

V loňském roce musela stížnosti čelit reklama na Krušovice, ve které Leoš Noha říká způsobem à la Okresní přebor: „Uvidíme, jestli ty Kjušovice chutnaj jako tenkját.“ Stěžovatel se cítí reklamou velmi uražen, poněvadž ráčkování považuje za prostředek výsměchu takto postiženým lidem. Stížnost byla zamítnuta.

Za neetickou a sexistickou označila stěžovatelka reklamu na Škoda Auto, ve které majitel vyměňuje svůj starý automobil za novější model. Podle vnímání stěžovatelky je v reklamě naznačována možnost výměny „staré“ manželky stejně snadno, jako lze vyměnit staré auto za nové, což může poškozovat psychický vývoj dětí, dospívající mládeže a sebevědomí dívek a žen a zároveň reklama neoprávněně nadhodnocuje roli mužů. Stížnost byla zamítnuta s tím, že se jasně jednalo o nadsázku.

Stížnosti čelil i jeden ze čtyř příběhů o lásce v reklamě na Renault Twingo, který znázorňoval otce transvestitu a jeho syna. Podle stěžovatele: „Je společensky možné určitým způsobem tolerovat např. sexuální úchylku – transvestismus. Není však společensky únosné ji v reklamě zaměřené na mladé lidi prezentovat jako normální a dokonce společensky žádoucí a spojovat ji s produktem.“ Stížnost byla zamítnuta s tím, že spot je zacílen na skupinu, která v těchto oblastech nemá předsudky.

Proti zneužití dítěte v reklamě se musela obhajovat automobilka Volkswagen, v jejímž spotu na Volkswagen Golf s  motorem TSI si malý chlapec hraje s modelem auta, jenž ho následně prudce vytáhne z místnosti. Stížnost byla zamítnuta, poněvadž žádný dětský herec nebyl v reklamě neeticky využit.

Na stížnost musela v loňském roce reagovat i společnost Procter & Gamble, jejíž reklama na deodorant Old Spice Danger Zone byla kritizována pro příliš nebezpečné situace, které byly ukazovány dětem v odpoledních hodinách. Stížnost byla zamítnuta, jelikož nebezpečné scény byly záměrně nerealistické a komediálně přehnané natolik, aby umožnily divákovi reklamní nadsízku snadno pochopit. Navíc byl již v úvodní sekvenci uveden text: Použity speciální efekty, prosím nezkoušejte to.“

Příliš děsivé a zastrašující reklamní spoty podle stěžovatele uvedla letos do televize pojišťovna Wüstenrot na produkt ProSichr. Stížnost byla zamítnuta. Nic neetického na reklamních spotech shledáno nebylo.

Stížnosti však bylo vyhověno v případě loňské reklamní outdoorové kampaně avizující nový seriál Dexter na Prima Cool, v níž byly po Praze rozmístěny zakrvácené igelitové pytle, přelepené lepící páskou a s krvavými stopami v okolí.

V loňském roce také byly některé reklamy kritizovány pro údajné kopírování cizích nápadů. Zatímco v případě reklamy 1188 společnosti Telefónica RPR uznala její nápadnou podobnost s reklamou společnosti kgb, stížnost Karlovarských minerálních vod, která upozorňovala na podobnost mezi jejím maskotem „Korunní Citron“ a agenty obchodního řetězce Albert. zamítla.

-kch-

Zařazeno v rubrice: Reklama

DISKUSE