Mall.cz v inovativním duchu spustí marketplace

čtvrtek, 13. září 2012, 07:15 Internet & Mobil MediaGuru

Ondřej Fryc, jeden ze zakladatelů Mall.cz, hovořil na NetClubu o potřebě inovací. I proto chce letos spustit marketplace, tedy prostor pro vybrané třetí strany.

Středeční setkání NetClubu, jenž pořádá server Lupa.cz společnosti Internet Info, bylo tentokrát ve znamení internetového obchodu. Jeho hostem byl Ondřej Fryc, jeden ze tří zakladatelů serveru BileZbozi.cz, předchůdce Mall.cz, a současného generálního ředitele společnosti Netretail Holding B.V.

Nizozemská společnost Netretail Holding, jehož je e-shop Mall.cz součástí, nedávno zažila svůj „životní“ obchod. Její většinový podíl koupila jihoafrická mediální a internetová skupina Naspers. Jak zdůraznil Ondřej Fryc, za největší úspěch však nepovažuje samotný prodej, ale proces budování firmy a schopnost přežít kritické momenty. Narážel tím na kritický rok 2008, kdy čelila finanční krizi a nepovedenému přechodu na systém SAP, kterým se firma propadla do červených čísel.

Nyní je však již několik let opět v zisku a může se věnovat inovacím, kterými se Ondřej Fryc inspiruje zejména ve Spojených státech, kde trhu suverénně vládne internetový Amazon a soustavně zatlačuje do stínu nejen kamenné obchody, ale i takový eBay. Současný vývoj totiž ukazuje, že lidé více oceňují jednoduchý bezproblémový nákup, solidní logistiku a konzistentní transakce než možnost aukcí.

Proto se Ondřej Fryc při rozvoji své firmy soustředil zejména na logistickou stránku věci, v níž vidí i hlavní konkurenční výhodu. Nikde jinde v Evropě podle něj není zákazník zvyklý na to mít objednané zboží druhý den doma, což je možné jen díky garanci zboží na skladě, okamžité expedici a neustálém hledání inovací. Inovativní duch firmy ostatně vyjádřila i mnohokrát zmiňována QR drogerie v pražském metru.

Další inovací, jež je inspirována americkým Amazonem, představuje také vytvoření marketplace, které by mělo být spuštěno ještě letos. Zatímco nyní si všechno zboží na skladě firma kupuje od dodavatelů i s tím rizikem, že se neprodá, marketplace by měl nabídnout prostor také třetím stranám, které si však Mall.cz striktně vybírá sám. Bude tím doplňovat nabídku zboží, které je pro něj nevýhodné uskladňovat.

Co se týče negativních trendů v oblasti internetového obchodu, ty vidí Ondřej Fryc především v neustálém zmenšování objednávky zákazníků a ve zvyšování počtu lidí, kteří preferují osobní vyzvednutí.

-kch-