E-commerce 2012: Lídry trhu jsou Aukro a Heureka

pondělí, 08. října 2012, 03:47 Internet & Mobil MediaGuru

Zkušenosti s online nákupem má již 90 % uživatelů internetu v ČR, tedy o 6 % více než před dvěma lety, ukazuje letošní studie E-commerce.

Nejznámějšími portály z oblasti e-commerce jsou mezi českými internetovými uživateli Aukro.cz, Heureka.cz, Alza.cz a Slevomat.cz. Tyto výsledky přináší nejnovější studie E-commerce od společnosti Gemius, která prezentuje názory českých internetových uživatelů na online nakupování.

Aukční portál Aukro.cz uvedlo v dotazníku jako první odpověď (spontánní povědomí) nejvíce respondentů (10,3 %), srovnávač cen Heureka.cz (8,5 % respondentů), internetový obchod Alza.cz (3,3 %) a slevový portál Slevomat.cz (2,6 %). Každý z těchto webů patří do jiné kategorie služeb a tak se mezi čtyři nejpopulárnější služby e-commerce zařadila internetová aukce, internetový obchod, srovnávač cen a slevový server.

Čeští uživatelé nakupují online nejčastěji v e-shopech, které použily už tři čtvrtiny respondentů. Více než polovina uživatelů někdy vyzkoušela srovnávač cen a téměř třetina slevový portál.

Počet českých internetových uživatelů, kteří použili služeb e-commerce

Zdroj: E-commerce

Většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich. Oproti tomu 18 % českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní vracejí.

E-commerce 2012 se také zabývá otázkou, na jaké nejčastější problémy narazili internetoví uživatelé při nákupu či vyhledávání zboží prostřednictvím jednotlivých služeb e-commerce (e-shopů, srovnávačů cen a slevových serverů/agregátorů slev). Při nákupu v e-shopech nejvíce vadila internetovým uživatelům dlouhá doba doručení zboží. Uvedlo ji 18 % respondentů, kteří už někdy nakupovali v e-shopech. Oproti tomu při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev to byl nedostatek důležitých informací během nakupování (o obchodu, produktu, transakci atd.), který uvedlo 15 % respondentů.

Studie E-commerce se v letošním roce poprvé zaměřila na znalost QR kódů mezi českými uživateli internetu. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že povědomí o QR kódech se v ČR stále zvyšuje. Více než polovina uživatelů, kteří znají QR kódy, slyšela o možnosti nakupovat jejich prostřednictvím.

O studii E-commerce

Studie E-commerce 2012 byla připravena výzkumnou agenturou Gemius ve spolupráci se společnostmi Seznam.cz a Centrum Holdings. Základní data pro studii byla shromážděna dotazováním pomocí webového formuláře. Studie se zúčastnilo 1750 respondentů. Oslovení respondenti, čeští uživatelé internetu, vyplnili dotazník, který se náhodně objevoval na vybraných českých webových stránkách. Studie E-commerce se provádí každoročně od roku 2007.

-mav-