Rok 2012 v médiích: Trh směřuje k dominanci několika vlastníků

pátek, 28. prosince 2012, 09:27 Výzkum, Internet & Mobil, Rádio, Tisk, TV MediaGuru

Přinášíme přehled nejdůležitějších událostí a trendů na mediálním trhu v roce 2012.

Mediální trh se musel i v letošním roce vyrovnávat s poklesem reklamních investic, což ve spojení s proměnou celého prostředí, ovlivněného především expanzí digitálních médií, kladlo nároky hlavně na vlastníky tradičních médií. Vydavatelé tisku, provozovatelé rádii, ale i televizních stanic, jsou v důsledku nižší inzertní aktivity a rostoucí fragmentace pozornosti mediálních příjemců nuceni hledat nové zdroje příjmů a musejí uvažovat o tom, jak co nejvíce vytěžit z produkce mediálních obsahů.

Placený obsah

O placeném obsahu tak už nemluví jen vydavatelé novin a časopisů, kteří stále horečně vymýšlejí modely, jak nejen díky mobilním telefonům a tabletům zachovat příjmy z prodeje obsahu i v digitálním věku, ale i majitelé televizních stanic. Nejsilnější komerční televize Nova letos přes svůj internetový projekt Voyo.cz ohlásila strategii placeného obsahu na internetu a netají se tím, že připravuje i placené televizní kanály. Přestože konkurenční Prima jde zatím na internetu opačnou cestou, ani ona do budoucna další zpoplatňování obsahu nevylučuje.

Nové podnikání

Specifickou podobu pak mají snahy o vyrovnání výpadků z tradičního podnikání u vlastníků tištěných médií. Vydávají se tak na zcela novou pouť, o jejímž konci toho zatím příliš nevědí. Největší tuzemské vydavatelství Ringier Axel Springer, zatím bez úspěchu snažící se ulovit vhodnou akvizici, se vrhlo na podnikání v mobilních telefonech a testuje i další možnosti. Třetí největší novinové vydavatelství v Česku, Vltava-Labe-Press, zase zkouší štěstí v distribučním podnikání, a to v podobě majetkové účasti ve společnosti Česká distribuční.

Restrukturalizace

Tlak na výkon a ekonomickou efektivitu v letošním roce ještě zesílil. Protože mediální trh klesal už čtvrtý rok po sobě, znamenalo to pro některé vlastníky nutnost významněji sáhnout do vnitřní firemní struktury. Největší vydavatel seriózních deníků, společnost Mafra, propojila přípravu některých částí deníků MF Dnes a Lidové noviny, k další integraci dospěly deníky Blesk a Aha!, agentura Mediafax definitivně splynula se zpravodajskou redakcí TV Nova, zeštíhlela společnost Sanoma Media.

Konsolidace

Český mediální trh zřetelně směřuje k dominanci jen několika silných vlastníků. Významné akvizice se letos odehrály napříč všemi hlavními mediatypy: na dlouhodobě nehybném outdoorovém trhu začala vířit slovenská JOJ Media House, podporovaná skupinou J&T,  která letos získala hned tři silné outdoorové firmy (BigBoard Praha, News Outdoor, outdoor-akzent), v tisku se nejsilnějšímu magazínovému vydavatelství Bauer Media podařilo dotáhnout koupi vydavatelství Stratosféra a Hearst-Stratosféra, na internetovém trhu získala jihoafrická Naspers, vlastnící Aukro.cz, konkurenční Mall.cz, navíc se stále hraje o Centrum Holdings, na televizní trh vstoupila Empresa Media koupí TV Barrandov.

Nástup podnikatelů a nezávislost

Právě větší angažovanost podnikatelů v českých médiích byla jedním z hlavních trendů letošního roku. Majitel agentury Médea Jaromír Soukup se už delší dobu nespokojuje pouze s původní agenturní činností. Na svoji zálibu v médiích poprvé upozornil v druhé polovině loňského roku, kdy od Sebastiana Pawlowského získal vydavatelská práva na tituly Týden a Instinkt, ke kterým přidal tituly pro mládež, později pak týdeník Profit, který však s jiným podnikatelem – Františkem Savovem – směnil za týdeník Sedmička, ze kterého udělal bulvární týdeník. Tištěná média ale Soukupovi nestačí – v září proto sáhl i po televizi Barrandov, kterou získal od skupiny Moravia Steel. Spojenectví s TV Prima na reklamním trhu v příštím roce má zvýšit ztrátové televizi obrat, s konkurenční TV Nova zase Soukupova Médea spolupracuje na novém měření TV sledovanosti.

Savov, který se letos poprvé přihlásil k vlastnictví vydavatelství Mladá fronta, kupoval především ekonomické tituly (vedle Profitu i týdeník Euro ) a zaměřil se i na segment odborných lékařských titulů.

Média letos lákala i potravinářského magnáta Andreje Babiše. Na rozdíl od Soukupa ale Babiš zatím postupuje jinou cestou – nekupuje stávající projekty, ale vytváří nové. Zcela nové regionální týdeníky 5+2 dny obsadily v milionovém nákladu republiku a v podstatě k ústupu donutily podobně zaměřené týdeníky Sedmička. Ani Babiš ale nechce zůstat jen u printu, také jeho láká televizní médium.

Společně s rozšiřujícím se vlivem podnikatelů už tradičně vyvstává otázka nezávislosti a nestrannosti médií, která podnikatelé ovládají. Píchnutím do vosího hnízda se letos stalo ohlášené angažování politika Radka Johna pro majitele TV Barrandov.

Boom nových kanálů

Rok 2012 přinesl zrod několika nových televizních kanálů. Po odchodu televizí Z1 a TV Public se letos představilo pět celoplošných TV kanálů a další se připravují pro start v příštím roce. Skupina Nova uvedla hned dva kanály: mužského Fandu a komediální Smíchov.

Zahájila také česká zábavná televize Pětka, jejíž budoucnost je však v souvislosti s finančními problémy investora Měkoty ve hvězdách. Celoplošně začala vysílat TV Pohoda a do celoplošného vysílání přešla lidová hudební televize Šlágr. Minimálně dva nové kanály jsou ohlášeny pro příští rok: zkraje roku 2013 zahájí vysílání dokumentární kanál Prima Zoom a do poloviny roku 2013 by měl odstartovat dětský a vzdělávací kanál pracovně nazývaný ČT3. Podíly na televizním trhu se tak dále rozdrobí mezi větší počet stanic. Vzhledem ale k tomu, že nové kanály uvádějí především tři nejsilnější skupiny (Nova, Prima, ČT), zachovají si i nadále rozhodující část trhu.

Změny na poli výzkumů

Po dlouhých letech byl rok 2012 také ve znamení změn na poli mediálních výzkumů. Společnost Gfk Czech, která v roce 1996 stála u zrodu jednotného výzkumu čtenosti Media projektu, nebude z rozhodnutí zadavatele ve výzkumu pokračovat. Data o čtenosti mají nově přinášet agentury Median a Stem/Mark.  Po 15 letech také končí původní sestava řádných členů profesní Asociace televizních organizací (ATO). TV Nova z asociace odchází v důsledku více než ročního sporu ohledně tendru na nového realizátora měření sledovanosti. Nově vzniklé sdružení SPMS pověřilo agenturu ACNielsen přípravami druhého TV měření. První testovací data mají být k dispozici v listopadu 2013.

Pokřivené ceny

Mediální ceny jsou v důsledku nižších inzertních objemů stále pod úrovní roku 2009 a jejich návrat na úroveň před tímto obdobím bude jen obtížně možný. Trh je tak stále intenzivněji poznamenán nadměrnými slevami a těžko prohlédnutelnou cenotvorbou, což způsobuje zvětšující se rozdíly mezi monitorovanými a reálnými mediálními investicemi.

Přehled hlavních událostí na mediálním trhu v roce 2012

Leden

Vlajkový kanál TV Prima vysílá od 1. ledna 2012 pod názvem Prima family. Tento krok byl provázen spory s provozovateli regionálního vysílání, kteří se do vysílání TV Prima na jejím základě připojovali, zejména společností RTA (Regionální Televizní Agentura).

Telefónica Czech Republic se zbavuje 4. multiplexu a převádí ho na Digital Broadcasting podnikatele Radima Pařízka.

Únor

Mediální skupina Mafra, která je většinovým akcionářem společnosti Metro Česká republika, navyšuje svůj 60% podíl ve firmě na 93,3 %.

Vedení televize Nova uvažuje o zavedení placených televizních kanálů. V rozhovoru pro HN to řekl prezident a generální ředitel mediální společnosti CME Adrian Sarbu.

Společnost Centrum Holdings pokračuje v investicích do prémiového obsahu. Od společnosti Miton CZ získala dva portály – Vaření.cz a Zdravě.cz.

Březen

Společnost BigBoard Praha, obratově třetí nejsilnější provozovatel venkovních ploch na českém trhu, koupila tuzemskou dvojku, společnost News Outdoor. Obě firmy krátce nato získává slovenská společnost JOJ Media House.

Společnost AGF Media Andreje Babiše začíná vydávat regionální týdeníky 5+2 dny. Zahajuje v západních Čechách.

CET 21 se stala hlavním strategickým partnerem ICQ pro Česko a Slovensko. V rámci partnerství se CET 21 také ujala role přeprodejce reklamního prostoru na ICQ.

Videopůjčovna Topfun Media, kterou vlastní finanční skupina J&T, spustila novou platformu Topfun Live Pay TV.

Prima spustila svůj internetový kanál PrimaPlay.cz. Stal se tak čtvrtým kanálem skupiny a doplnil stávající Prima family, Prima Cool a Prima Love.

Vydavatelství Mladá fronta a divize Online rozšířila své portfolio další akvizicí. Vydavatelství získalo web Letenkylevně.cz, který je určený zájemcům o výhodné cestování.

Venkovní reklama má novou asociaci – Asociace venkovní reklamy (AVR). Asociaci založilo pět společností působících na trhu venkovní reklamy: JC Decaux, BigBoard, News Outdoor, outdoor akzent, Railreklam. Prezidentem asociace byl jmenován Stanislav Lazar.

Nejúspěšnějším magazínem osmého ročníku soutěže Časopis roku se stal týdeník Respekt. Posbíral hned tři prvenství.

Duben

Hlavní zpravodajský pořad ČT Události prošel největší komplexní proměnou od roku 1998. Změny se týkají především obsahové a vnitřní struktury pořadu. Hlavní zpravodajská relace se vysílá z nového studia a celkově má delší stopáž - ve všedních dnech 48 minut a o víkendu 45 minut.

Zábavní portál Voyo.cz přestal od začátku dubna umísťovat na své stránky reklamní formáty. Provozovatel portálu, společnost CET 21, se tak rozhodla v souvislosti s přechodem na novou obchodní strategii v oblasti placených produktů, spočívající v plném zpoplatnění webu.

Vydavatelství Mladá fronta se rozhodlo zásadně změnit své týdeníky Sedmička, oslovující více jako 300 tis. čtenářů. V současné podobě regionálních novin přestává titul vycházet.

Vydavatelství IC Media začalo v Česku vydávat světově známý magazín o celebritách OK!

Novými realizátory výzkumu čtenosti tištěných médií, Media projektu, budou agentury Median a Stem/ Mark.

Bulvární deníky Blesk a Aha! zvýšily své prodejní ceny. Od dubna se nejprodávanější a nejčtenější deník Blesk prodává za 11 Kč místo dosavadních 10 Kč. Druhý z bulvárních deníků vydavatelství, Aha!, je v prodeji za 9 Kč místo dosavadních 8 Kč.

Facebook zavedl značkám časovou osu.

Vydavatelství Mladá fronta koupilo web Hledejceny.cz, který je zaměřen na srovnávání cen spotřebního zboží v českých e-shopech

Rádio Bonton, které patří do skupiny Lagardère, spustilo od začátku dubna restart svého vysílání. Nově se představuje jako rádio pro všechny, kteří mají rádi české a časem prověřené světové hity, zatímco v minulosti se profilovalo především jako metropolitní rádio s nejlepší hudbou posledních patnácti let.

Adrian Sarbu a Oliver Martin Meister už nejsou jednateli CET 21. Novými jednateli CET 21 se stali Anthony Chhoy, výkonný viceprezident CME, a generální ředitel TV Nova Jan Andruško.

Portál Seznam.cz spustil svoji online hudební televizi nazvanou Mixér. Přístupná je buď přes homepage Seznam.cz, nebo přes samostatnou doménu www.mixer.cz.

Květen

Na základě dohody uzavřené mezi společností CME a jejími hlavními akcionáři – firmou Time Warner a Ronaldem Lauderem, vloží oba další investice do CME, vlastníka TV Nova. CME tak obdrží půjčku ve výši 300 mil. USD. Půjčka má CME pomoci snížit zadluženost a pomoci uhradit dluhy, které mají splatnost v letech 2013-2016.

Mediální agentura PHD vyvinula ve spolupráci s Akademií věd České republiky nový nástroj pro plánování TV kampaní neuroTVplanning. Jeho cílem je zpřesnit umístění reklamy jak v rámci televizního média, tak i konkrétních pořadů.

Jihoafrická společnost Naspers, do jejíhož portfolia spadá obchodní portál Aukro.cz (Allegro Group), koupil většinový podíl ve společnosti Netretail Holding, které patří internetová galerie Mall.cz.

Český rozhlas ohlašuje největší změny od roku 1989, které mají vést k přerodu veřejnoprávního rozhlasu v moderní instituci. Management ČRo má v plánu spustit novou stanici mluveného slova, která vznikne integrací stanic Rádio Česko, ČRo6 a Rádio Leonardo. Počet stávajících stanic chce redukovat do pěti vysílacích okruhů.

Poslanecká sněmovna schválila senátní pozměňovací návrhy k zákonu, který reguluje umístění outdoorových nosičů u silnic a dálnic. Reklamní nosiče tak nebude možné umísťovat u dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy.

Telefónica CR vypověděla společnosti Ju- Turn Media nájemní smlouvu na pronájem reklamních ploch na telefonních budkách.

Červen

Vydavatelství Mladá fronta koupilo ekonomický magazín Euro. Vydavatelská práva převzalo na počátku června od společnosti Euronews Milana Procházky.

Česká televize oznamuje, že by mohla do dvou let mít až šest kanálů namísto současných čtyř. Od roku 2013 chce ČT spustit dětský kanál ČT 3, následně by mohl přibýt také regionální kanál.

Vydavatelství Economia mění od začátku června svoji vnitřní strukturu. Firma je nově rozdělena do tří základních segmentů: Hospodářské noviny + iHNed, Byznys a Privátní čtení.

Sportovního roku 2012 využila ke změně svého sportovního webu také společnost Centrum Holdings (sport.aktualne.centrum.cz).

Společnost Google uvedla nový způsob, jak propojit uživatele Google+ s lokálními firmami a organizacemi z celého světa. Cílem funkce Google+ Místa je zlepšit vyhledávání zajímavých míst a jejich sdílení s přáteli na internetu.

Televize Nova iniciovala vznik Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS), které vyhlásilo výběrové řízení na měření sledovanosti TV. Partnerem Novy v SPMS je mediální agentura Médea.

Hudební televize Óčko vstoupila od 24. června do třetího multiplexu (MUX 3) společnosti Czech Digital Group.

V pondělí 25. 6. 2012 začala vysílat nová celoplošná televizní stanice Pohoda zaměřená na mladé rodiny s dětmi. Novou televizi provozuje společnost Pohoda Top Media podnikatele Radima Pařízka.

TV Nova prodlužuje stopáž své zpravodajské relace Televizní noviny a posouvá začátek večerních pořadů na 20:20.

Červenec

Nový kanál skupiny Nova, nazvaný Fanda, odstartoval 14. července. Je zaměřen zejména na mužské diváky, nabízí sportovní pořady, seriály, dokumentární pořady, filmy a erotické pořady.

Americký mediální koncern Time Warner zvýšil svůj podíl ve společnosti CME, majiteli TV Nova, na 49,9 procenta.

Po polovině července se naposledy objeví v prodeji magazín KRAUS, který společnost Sanoma Media Praha na trh uvedla na podzim loňského roku.

Internetový portál skupiny Nova TN.cz spustil ve čtvrtek 12. července vlastní zpravodajský online kanál Nova News. Nova News je programován ze zpravodajského a publicistického obsahu TV Nova.

Seznam.cz začal převádět své uživatele do inovované podoby Seznam.cz Emailu. Přepínání probíhá postupně, vždy ve vlně, která bude zahrnovat sto až dvě stě tisíc e-mailových schránek, takže potrvá minimálně tři měsíce, maximálně do konce roku.

Ve čtvrtek 26. července se uzavřelo budování sítě regionálních týdeníků 5+2 dny společnosti AGF Media podnikatele Andreje Babiše. Celkový počet nabízených mutací týdeníků 5+2 dny se dostane na 77 a celkový distribuovaný náklad na 1 milion kusů.

Srpen

František Savov, majitel vydavatelství Mladá fronta, a Jaromír Soukup, který je spojen s vydavatelstvím Empresa Media, se domluvili na vzájemném obchodu. Od 1. srpna 2012 přechází do portfolia vydavatelství Mladá fronta podnikatelský týdeník Profit, který dosud patřil vydavatelství Empresa Media. Empresa Media zase od Mladé fronty získává týdeníky Sedmička. Profit krátce poté končí jako samostatný titul, je propojen s dalšími ekonomickými tituly vydavatelství.

Česká televize plánuje začít přesouvat své dětské vysílání z kanálů ČT1 a ČT2 na nově připravovaný kanál ČT3.

Týdeník Sedmička vychází pod novým vydavatelem Empresa Media jako společenský týdeník. Má ambicí konkurovat bulvárním deníkům Blesk a Aha!. Jeho rozsah je 60 stran, prodává se za 10 Kč.

Mediální skupina Vltava- Labe-Press, která vydává 71 regionálních Deníků, získává většinový podíl v distribuční společnosti Česká distribuční. Česká distribuční patří mezi největší tuzemské společnosti v oboru neadresné distribuce.

Vydavatelství Bauer Media vstupuje do segmentu populárně naučných časopisů s titulem Svět objevů.

Sociální síť Twitter zpřístupnila svou českou podobu, prozatím v beta verzi. Twitter chce tímto krokem posílit svůj podíl ve střední a východní Evropě.

Nejnavštěvovanější ženský online magazín ProŽeny.cz mění svoji podobu.

Září

Vydavatelská společnost Empresa Media se dohodla na odkoupení 99,7 % akcií společnosti Barrandov Televizní Studio, provozovatele celoplošné televize TV Barrandov, doposud vlastněných skupinou Moravia Steel.

M.I.P. Advertising, která dosud na pražském ruzyňském letišti provozovala interiérové reklamní plochy, se rozhodla tuto činnost ukončit a domluvila se se společností JCDecaux na převzetí těchto aktivit.

Česká televize zavede od září nový vizuální styl, který pro ni připravilo studio Aleše Najbrta. Zároveň dojde k přejmenování kanálu ČT4 na ČT Sport.

Business Media CZ, hlavní hráč v segmentu titulů o bydlení, přebírá od vydavatelství Bauer Media magazín Bydlení.

Společnost Mediaservis, která se mj. specializuje na distribuci předplacených periodik, změnila vlastníka. Do firmy vstoupil finanční investor, společnost RMS Mezzanine, která se na mediálním ani distribučním trhu nepohybuje.

Deník Insider, český digitální večerník určený výhradně předplatitelům, přichází s novým designem a rozšířeným obsahem.

Na serverech Centrum Holdings je možné významněji nakupovat display reklamu přes tzv. real time bidding (RTB), neboli prodeje v reálném čase. Centrum Holdings se tak stává v Česku prvním z velkých provozovatelů, který chce RTB významněji zapojit do svého obchodování.

Skupina Nova rozšiřuje své internetové portfolio o nový magazín Poklicka.cz. Ten je určen nejen zájemcům o vaření, ale i kuchařům-amatérům.

Říjen

K finální dohodě se blíží prodej vydavatelství Stratosféra a spřízněného Hearst-Stratosféra. Poloviční podíl ve Stratosféře patří přes společnost Rock Media Antoninu Herbeckovi. Kupujícím je Bauer Media.

V průběhu října dochází k nejvýraznější změně v podobě hudební stanice O od začátku jejího vysílání.

Od října se rozšířuje reklamní balík měřených stanic Nova Group o nový kanál Fanda. Přidává se tak ke stávajícím měřeným stanicím Nova a Nova Cinema.

Od pondělí 15. října 20:00 začala vysílat nová celoplošná stanice TV Pětka. Zahajovacím pořadem byla reality show o návratu Ivety Bartošové na výsluní showbyznysu s názvem Iveta. Nová televize se zaměřuje na vlastní tvorbu ve stylu české zábavy.Provozovatelem televize je společnost Metropol TV podnikatele Luboše Měkoty.

V důsledku klesajících inzertních příjmů zavádí mediální skupina Mafra významné změny v přípravě obsahu svých vlajkových deníků MF Dnes a Lidové noviny a serveru iDnes.cz.

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ a Empresa Media se domluvila, že budou společně prodávat inzertní prostor ve svých magazínových titulech. Výsledkem je vznik inzertního balíčku, který zahrnuje týdeníky Týden, Instinkt (oba vydává Empresa Media) a Reflex (Ringier Axel Springer).

Economia a Respekt Publishing přicházejí na trh s novým společenským měsíčníkem Bel Mondo, který vzniká ve spolupráci s týdeníkem Respekt.

Listopad

Televizní stanice TV Pětka a TV Metropol, které provozuje společnost Metropol TV, hledají nového investora. Investor Luboš Měkota kvůli obstaveným účtům v souvislosti s kaouzou Mosetcké uhelné nemůže TV kanály financovat.

Společnost FTV Prima obdržela licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání na provozování kanálu Prima Zoom.

Společnost Czech Digital Group (CDG), provozovatel třetího zemského digitálního multiplexu, zahájila pilotní celoplošné vysílání televize Šlágr. Případný přechod do standardního vysílání je předběžně plánován na duben roku 2013.

TV Nova oznamuje, že plánuje v příštím roce prodávat reklamu na skupinu 15-54 a doplňkově využít aukční způsob. Obchodní politika počítá také s novým blokem super prime-time.

Skupina Prima se pro rok 2013 rozhodla zrušit agenturní provizi. Za svoji klíčovou cílovou skupinu nadále považuje diváky starší 15 let.

Nový kanál ČT, připravovaný pod pracovním názvem ČT3, by mohl být spuštěn v polovině příštího roku. Zaměří se na dětského diváka a rodinu.

Stávající stanice Zone Reality a Zone Romantica se v důsledku společného podniku s firmou CBS přejmenují na CBS Drama a CBS Reality.

Jako součást pražského vydání Mladé fronty Dnes začal vycházet nový luxusní magazín City Life. Cena vydání MF Dnes s magazínem se nemění. Je koncipován jako exkluzivní projekt věnovaný módě, umění, luxusu a stylovým zážitkům v Praze.

Ve spolupráci se společností Telefónica Czech Republic vstupuje mediální společnost Ringier Axel Springer CZ do mobilního podnikání, a to v roli tzv. virtuálního operátora. Do společného podniku Ringier vkládá svůj produkt v podobě předplacené karty Blesk Mobil, cenové podmínky, marketing a prodejní síť.

Centrum Holdings a mediální skupina Mafra ruší v obchodních podmínkách pro rok 2013 provizi mediálním agenturám ve výši 15 %. V případě skupiny Mafra jde o zrušení provize výhradně pro internetové projekty.

Mezinárodní koncern Goldbach Group rozhodl o novém konceptu své pobočky v Česku. Goldbach Czech Republic bude nadále fungovat jako sales hub své švýcarské matky.

Seznam.cz připravil do roku 2013 snížení cen nejprodávanějších reklamních pozic pro koncové zákazníky.

Raiffeisen Holding prodala svoji dceřinou společnost Epamedia, provozující venkovní plochy, společnosti JOJ Media House. Epamedia je majitelem outdoor-akzent.

Agentura Mediafax, patřící do skupiny CET 21, utlumuje své aktivity na poli agenturního zpravodajství.

Vydavatelství Mladá fronta koupilo podíl v distribuční společnosti Mediaprint & Kapa.

Prosinec

Prima od nového roku zařadí TV Barrandov do společného prodeje reklamy se svými kanály. Ve společném prodeji bude zastoupena ze 14 %.

Od 3. prosince začíná působit nová dceřiná společnost FTV Prima s názvem Prima On-line, a to pro internetové aktivity firmy. Zaměstná až 30 lidí, kteří připravují a prodávají digitální obsahy. Vedením onlinové společnosti byl pověřen Daniel Grunt.

Skupina Nova zahájila v neděli 23. 12. 2012 vysílání svého šestého celoplošného kanálu Smíchov. Poprvé se divákům představil od 18:00, nabízí zejména komediální program.

Po akvizici AAAPoptávka.cz získává Mafra druhou internetovou firmu – Retail Info.

Vydavatelství Ringier Axel Springer CZ upravilo vnitřní kompetence pro vedení svých bulvárních deníků Blesk a Aha!. Došlo k další integraci obou titulů s tím, že dosavadní šéfredaktor Aha! Radek Lain zodpovídá za obsah a ředitel skupiny Blesk Pavel Šafr za strategie a ekonomiku.

TV Nova ukončuje své řádné členství v profesní asociaci ATO v důsledku sporu o průběh výněrového řízení na realizátora měření sledovanosti.

Nejvýznamnější personální změny v médiích byly publikovány zde.

-mav-