Zemanova negativní kampaň na Facebooku nefunguje, rozhodnou mladí

pondělí, 21. ledna 2013, 15:00 Internet & Mobil MediaGuru

Volební účast mladších voličů rozhodne podle analýzy volby a přinese vítězství Karlu Schwarzenbergovi.

Společnost Semantic Visions, která se zaměřuje na oblast automatického porozumění textu a analýzy emočního náboje, považuje šance obou prezidentských kandidátů před rozhodujícím kolem druhé volby za vyrovnané. Vychází přitom z analýzy online textů. Tomu odpovídá i vyrovnaný počet zpráv o obou kandidátech před druhým kolem volby.

Miloš Zeman ale opticky získává převahu díky své extrémně negativní kampani. „Z hlediska emočního náboje je zřejmý velký vliv extrémně negativní kampaně Miloše Zemana, která naklání emoční náboj v neprospěch Karla Schwarzenberga. Výrazně převažujícím zdrojem tohoto náboje jsou blogy, ne hlavní zpravodajské portály, které dávají prostor, aby se ozvěna negativních výroků internetem nesla,” sdělili dnes zástupci společnosti Semantic Visions. U online médií s největším impaktem se situace jeví spíše výhodnější pro Schwarzenberga.

Semantic Visions ale předpokládá, že pokud k volbám přijdou především mladší voliči, větší šance uspět má Karel Schwarzenberg. Vycházejí z analýzy facebookových příspěvků a statusů a dopad Facebooku hodnotí výrazně odlišněji než u jiných online médií. „Nejde jen o počty fanoušků, které mluví ve prospěch Karla Schwarzenberga, ale jde také o aktivitu na profilech. Zeman se snažil o ofenzivu na Facebooku, ta mu ale nevyšla z toho důvodu, že použil stejné negativní zbraně jako v případě ostatních médií a to narazilo na nepochopení uživatelů Facebooku, což jsou převážně mladí lidé,” říká Semantic Visions.

Dalším důvodem má být i to, že argumentace, kterou Miloš Zeman zvolil pro svůj útok na Facebooku, jde proti duchu Facebooku jakožto pozitivního média. „Zeman se sice snažil na Facebooku o ofenzívu, ale již nyní je zřejmé, že se Zemanovi na svoji stranu Facebook získat nepodařilo. Podle našeho názoru o výsledku voleb rozhodnou mladí voliči. Pokud se rozhodnou ve větší míře jít k volbám, tak vítězem bude Karel Schwarzenberg,” sdělila svůj závěr analytická společnost.

Kampaň na Facebooku, kterou pro druhé kolo nasadil Miloš Zeman, měla podle analýzy u příznivců Karla Schwarzenberga aktivizační efekt. Zdrojem negativní kampaně jsou především odpůrci Karla Schwarzenberga. Na základě počtu článků a analýzy sentimentu také společnost konstatovala, že Zemanův blog nežije skutečným životem a že nenašel skutečnou odezvu mezi mladými uživateli Facebooku.

Semantic Visions se podařilo úspěšně předpovědět výsledky prvního kola přímé prezidentské volby. Jako jediná totiž ve své analýze předvídala, že do druhého kola postoupí Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg, a to na základě četnosti on-line článků a příspěvků na Facebooku, jejich citového zabarvení a dalších ukazatelů.

Analýza Semantic Visons je sestavena na základě automatického porozumění textu a anylýzy sentimentu. Pro české prezidentské volby použila obdobný přístup jako v případě své úspěšné predikce parlamentních voleb 2010 ve Velké Británii a prezidentských voleb 2012 ve Spojených státech.

Zdroj všech dat: Semantic Visions, studie ke stažení zde

-mav-