Lagardère jde do zpravodajského rádia. Šance pro Jaromíra Soukupa?

pondělí, 25. února 2013, 08:20 Rádio MediaGuru

Skupina vedená Michelem Fleischmannem získává další celoplošné rádio, a to zpravodajské BBC.

Společnost Lagardère Active ČR vedená Michelem Fleischmannem potvrdila, že má zájem ponechat zpravodajsko-informační charakter a programovou specifikaci vysílání rádia BBC, jehož provozující společnost BBC Radiocom stoprocentně ovládne. Lagardère tím jinými slovy říká, že licenci nebude chtít proměnit v další celoplošné hudební rádio. Provozovatel celoplošných stanic Evropa 2 a Frekvence 1 a lokálních Dance Radio a Radio Bonton se tak rozhodl pustit se do jiného segmentu, než ve kterém se dosud pohybuje.

Proč vysílání BBC, jehož denní poslechovost dosahuje 20 tisíc posluchačů a na rádiovém trhu tedy představuje zanedbatelný podíl (0,1 %), přitáhl zájem komerčního provozovatele? Lagardère se převzetím společnosti BBC Radiocom podařilo dostat se zejména k lukrativní celoplošné licenci, která se opírá o kmitočtovou síť ve dvanácti městech České republiky. To je zřejmě nejcennější část obchodu, který Lagardère uzavřela. Zpravodajsko-informační charakter rádia také zakládá předpoklady pro možnost vybudování si vlivového a respektovaného média, což žádného ambiciózního mediálního podnikatele nenechává chladným. Jde ale o nákladnou investici, ještě zatíženou tím, že příjmy v rádiové reklamě, které Lagardère především živí, v posledních letech klesají.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání bude pečlivě střežit, zda nový vlastník BBC Radiocom dodržuje licenční podmínky. Podle těch je vysílání BBC tvořeno pěti časovými bloky, z nichž tři z nich jsou v angličtině (BBC World Service) a dva v češtině, a to s programovou charakteristikou zpravodajství, publicistika, vzdělávání, sport a zábava. Licenční podmínky také zmiňují, že dopolední  a odpolední programový blok dodává Český rozhlas (bez upřesnění, o jaký okruh ČRo jde).

Programová specifikace BBC podle licenčních podmínek z roku 2006

kliknutím zvětšíte


Právě spolupráce s Českým rozhlasem na dalším vysílání BBC je nejasná, přestože se účast Českého rozhlasu v licenčních podmínkách zmiňuje. BBC Radiocom totiž Českému rozhlasu k 28. únoru 2013 vypověděla smlouvu, otevření jednání na toto téma však na konci minulého týdne připustily obě strany. Český rozhlas tvrdí, že je i po 28. únoru nadále připraven dodávat do vysílání BBC program v rozsahu šesti hodin denně. „Očekáváme, že podoba, rozsah a podmínky tohoto vysílání budou předmětem dalšího jednání mezi Českým rozhlasem a BBC Radiocom,“ říká mluvčí ČRo Jakub Čížek. „Nevylučujeme ohledně toho ještě jednání s Českým rozhlasem,“ zní ze strany Lagardère. Podle mluvčí Radky Pilzové bude další spolupráce záviset na tom, co by byl Český rozhlas schopen nabídnout s ohledem na jeho plán sloučení stávajících programů ČRo 6, Leonardo a rádio Česko, a zda-li by nabídka ČRo byla přijatelná pro BBC Radiocom a vyhovovala licenčním podmínkám.

Nelze navíc vyloučit, že Český rozhlas, který apeloval na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, aby s převodem majetkového podílu na Lagardère nevyslovila souhlas, se rozhodne napadnout rozhodnutí rady soudní cestou. „Český rozhlas nejprve vyčká doručení písemného vyhotovení rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, seznámí se s ním a poté podnikne případné další kroky,“ uvádí k možné žalobě Jakub Čížek.

Další otázkou je, jakým způsobem bude chtít BBC Radiocom zajistit informační část vysílání v případě, že se s Českým rozhlasem na další spolupráci nedohodne. Nabízí se tak možná spolupráce s jiným subjektem, přičemž podle informací MediaGuru.cz je jednou z uvažovaných variant spojení s mediální skupinou Jaromíra Soukupa. Společnost Empresa Media disponuje zpravodajským titulem Týden či společenským Instinktem a vlastní televizi Barrandov, kde mj. vysílá zpravodajskou relaci Hlavní zprávy. Díky tomu by mohla participovat na obsahu zpravodajského rádia, což by znamenalo rozšíření aktivit do rádiového vysílání, kde zatím nepůsobí. Empresa Media informaci o možném podílení se na vysílání BBC nekomentovala.

BBC dosahuje v Česku poslechovosti 20 tisíc posluchačů (poslechovost včera). Společně s ostatními stanicemi Lagardère se její celkový zásah zvyšuje na 1,808 mil. posluchačů, což představuje více než 20% podíl na tuzemském rádiovém trhu.

-mav-