Jak se měnily vizuály festivalu Jeden svět

neděle, 10. března 2013, 10:15 Reklama MediaGuru

Vizuální podobu letošního ročníku festivalu připravila agentura Creative Heroes. Čím se liší od grafických konceptů minulých let?

Provokativní otázkou „Bojíte se snášet?“ chce patnáctý ročník festivalu dokumentárních filmu o lidských právech reagovat na současný stav společnosti v České republice. Podle slov organizátorů festivalu narůstají v české společnosti tlaky způsobené ekonomickým vývojem a jeho sociálními dopady i krizí politických autorit. „Sami jsme překvapeni, kam se situace, která začala nepokoji na Šluknovsku, dokázala v průběhu roku vyvinout. Diskriminační zákony, jako je dočasný zákaz pobytu v novém přestupkovém zákoně, i tón předvolebních kampaní některých prezidentských kandidátů jsou jasným pokračováním Šluknova,“ uvedla ředitelka festivalu Jeden svět Hana Kulhánková.

Jakkoliv jde o vážné téma, vizuální podobu letošního ročníku festivalu tvoří zvířátka – pštros a slepice. Cílem ale není problém bagatelizovat, naopak. „Na českém dvorku plném slepic není pštros již dávno něčím exotickým. Přesto však českou slepici dokáže naštvat, když vidí, že pštros má větší vajíčka. Začne to nevinnou větou: Nemám nic proti pštrosům, ale... a brzy se jej snaží vyklovat ze dvorku,“ popsal kreativní myšlenku kampaně František Dečman z agentury Creative Heroes, která vizuální podobu festivalu připravila. Rétorika festivalového spotu nakonec také není zcela nevinná – věta „Bojíte se snášet?“ není pronesena jako otázka po našem duševním rozpoložení, její podtón a intonace nese káravé rysy. Jde o zajímavou slovní hříčku, slepice se můžou „bát snášet“ jak cizího tvora ve svém kurníku, tak se zároveň mohou bát snášet svá v porovnání se pštrosem směšně malá vajíčka. Spot tak chytře kritizuje vlastnosti slepice hned dvakrát: jejich morální omezenost ve smyslu neschopnosti tolerance a zároveň neschopnosti přijmout vlastní nedostatky.

 
 

Do předchozí tvorby agentury Creative Heroes patří například animovaná pohádka Pumpot.

 

Není bez zajímavosti, že vizuály předešlých ročníků Jednoho světa nesly v reakci na dění ve světě odhodlanější a ne tolik káravý postoj. Loňský ročník graficky zpracovalo studio Ex Lovers. Autoři vizuálu jej postavili na postřehu, že napříč kulturami  spojují všechny veřejné protesty dvě věci – emoce a vlastnoručně vytvořené transparenty. „Vzali jsme gesta, emoce a nástroje, kterými protestující hovoří k establišmentu – spreje, barvy a fixy,“ říká Zuzana Kubíková ze studia Ex Lovers.

Ročník 2011 festivalu Jeden svět provázel slogan „Vaše energie je potřeba jinde!“ Autorkami konceptu byly výtvarnice Pauline Kerleroux (která byla mimo jiné také spolu s Adélou Svobodovou autorkou plakátů k festivalu Fresh Film) a režiséři oceňovaných dokumentů Poustevna, das ist Paradies či Ženy SHR Martin Dušek a Ondřej Provazník.

Odhodlanost charakterizuje také plakát k ročníku 2010.

 

Půjdeme-li ještě dále do minulosti, zjistíme, že i zdánlivě nepříliš optimisticky znějící koncept s názvem „když si hrdinové vezmou dovolenou...“ lze zpracovat s určitým pozitivním vyzněním. Kampaň pro festival Jeden svět 2005 navrhla agentura Saatchi & Saatchi.

Vidíme, že i když si hrdinové vezmou dovolenou, vždy je někdo zastoupí. Samotný koncept hrdinství je  nesmrtelný, nepodléhá působení času, je to vesmír sám pro sebe. (Toho si všimnul už Umberto Eco v rámci sémiotické analýzy komiksového Supermana, který nikdy neslaví narozeniny, a tedy nestárne, všechny problémy vyřeší během jednoho dílu a nikdy nezačne doopravdy randit s Louis Laneovou, protože by to znamenalo příliš velký životní posun). Naopak letošní ustrašené a nesnášenlivé slepice sotva mohou být hrdinství schopny.

Další zajímavé spoty z minulých let

Jeden svět 2006

Jeden svět 2007

Jeden svět 2008

Jeden svět 2009. Spot s Václavem Havlem

Kterému spotu byste dali svůj hlas vy?

Autor textu: Jan Vávra