Firmy zatím neumějí využít možností mobilů a tabletů

čtvrtek, 11. dubna 2013, 07:22 Internet & Mobil MediaGuru

Mobilní přístroje jsou celosvětově na vzestupu. Je na čase, aby na tento fakt začaly strategicky reagovat i firmy.

V České republice vlastní chytrý telefon 1,5 milionu lidí ve věku 12–79 let a jejich číslo neustále roste. Ve Spojených státech a v západní Evropě se penetrace smartphonů přiblížila dokonce 50% hranici. Spolu se smartphony se zvyšuje i počet tabletů, přičemž na chuť jim přicházejí nejen jednotlivci, ale i firmy. Například 92 % z 500 největších amerických společností tablety zavádí do fungování své firmy, či je alespoň testuje.

I když obliba mobilních zařízení celosvětově roste, firmy tento trend ve svých strategiích prozatím příliš nereflektují. Jak uvedl Martin Lange, globální mobilní stratég agentury Ogilvy, na své prezentaci v Praze, možností, jak se stát opravdu mobilní firmou je celá řada.

Cesta mobilního marketingu

Mobilní marketing v sobě skýtá mnoho možností, a nejsou to jen reklamní SMS, MMS, reklamy v aplikacích či vyhledávačích. Denně je například na mobilních zařízeních zhlédnuta jedna miliarda videí na YouTube, což činí čtvrtinu z celkového objemu. Mobilní telefony nosí většina lidí neustále při sobě a během dne se na něj každý podívá průměrně až 150krát.

Mobilní zařízení tak může sloužit jako prostředek k velmi sofistikovaným kampaním, které jejich potenciál plně rozvinou, jak tomu bylo v případě jihoafrické kampaně „Staň se koučem“ pro pivo Carling Black Label od agentury Ogilvy. Během ní se fanoušci tak trochu stali trenéry svého týmu, když prostřednictvím mobilu hlasováním přímo ovlivňovali sestavu fotbalového týmu.

Cesta mobilní společnosti

Mobilní zařízení by však firma měla integrovat i do samotného fungování. Tablety napomáhají lepší komunikaci, zvyšují flexibilitu, usnadňují průběh objednávek a přenositelnost dat, zvyšují stupeň zapojení zákazníka. Například CEO farmaceutické společnosti Novartis Joe Jimenez se nedávno nechal slyšet, že iPad může v každé lékárně ušetřit při výdeji léků na recept až 250 hodin ročně. Americké dráhy Amtrak přes mobilní zařízení kontrolují vlakové jízdenky a pojišťovnám se nabízí využití mobilních zařízení k rychlému zásahu na místě nehody.

Společnost Cisco, která se specializuje na poskytování síťových služeb, vytvořila aplikaci Small Business Builder, určenou pro potřeby malých podniků. Prostřednictvím aplikace se uživatel dostává na vizuální prohlídku, která by mu měla ulehčit zařízení jeho podniku.

Cesta mobilních produktů a služeb

Pomocí mobilních zařízení lze také zlepšit služby a produkty. Za příklad může posloužit známý QR supermarket v jihokorejském metru, který umožnil lidem nakupovat i ve chvíli, kdy se právě vracejí unavení z práce.

V rámci singapurského projektu SilverLine vznikla speciální aplikace pro seniory, která pomáhala s péčí nejen o jejich zdraví, ale i o zábavu.

„Mobilní“ strategie tak představuje cestu, které by se žádná firma neměla vyhnout. K jejímu úspěšnému zvládnutí je podle Martina Lange potřeba uplatňovat strategický přístup, pracovat s kontextem, myslet na cílové skupiny, zvolit správné partnery, a hlavně vše udělat maximálně jednoduše.

-kch-