Marketéři nám vyčítají, že správný virál se točí jinak

pátek, 20. září 2013, 09:38 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

ViralBrothers, nedávno neznámé uskupení, dnes tvůrci nejúspěšnějších tuzemských virálů.

Díky čemu se stala série Debilní Kecy tak diskutovanou, jak virál vzniká, prozradili v rozhovoru tvůrci ViralBroters, vystupující pod pseudonymy Erik Meldik a Čeněk Stýblo.

Jak se na vaše uskupení vlastně dívat? Jako na agenturu nebo samostatné tvůrce…

Za agenturu se nepovažujeme. Jsme spíše dva týpci, Čenek Stýblo a Erik Meldik, co se snaží na YouTube točit zábavná videa. První video pod hlavičkou ViralBrothers jsme natočili v listopadu 2011, ale předtím jsme měli každý zhruba pětiletou zkušenost s online videem. ViralBrothers řídíme společně.

Největší ohlasy na vaši tvorbu se objevily převážně ve spojitosti se sérií virálů Debilní Kecy. Komu z vás se tenhle nápad zrodil v hlavě, co pro něj bylo inspirací?

Měli jsme poptávku na virál, který měl zvýšit návštěvnost jedné microsite se soutěží o nejlepší tablo maturantů. V té době se v USA roztrhl pytel s videi typu Shit People Say, která parodovala stereotypy kdejaké skupiny lidí. Zajímalo nás, jestli se podobný koncept může chytit i zde v českém prostředí. No a chytil.

Na jedné straně jste po natočení získali oblibu diváků, ale objevily se i kritické názory, podle kterých šlo jen o špatné provedení původních amerických předloh…

Reakce od lidí byly skvělé, baví to opravdu velkou masu lidí. Dnes máme natočených 14 dílů Debilních Keců s průměrnou sledovaností přes dva miliony zhlédnutí, některé díly mají přes 4 miliony zhlédnutí. Reakce z marketingové komunity byly z velké části negativní, prý takhle se správný virál dělat nemá. Sice nikdo z těch kritiků žádný virál nikdy nenatočil, důležité je, že ví, jak se to má dělat správně. Hodně lidí nám vyčítalo, že jsme převzali americký koncept. To je jako kdyby vyčítali Janu Krausovi, že převzal koncept americké Late Night Show nebo Zdeňku Pohlreichovi, že jeho Ano, šéfe je kopie Ramsay's Kitchens Nightmares. Důležité je vždy, jakým obsahem ten koncept naplníte. Může se to dělat dobře nebo špatně. Na internetu se časem objevilo hodně videí, které se snažila svézt na našem názvu Debilní Kecy, ale vesměs to bylo hodně špatné a nikomu se nepodařilo zopakovat náš úspěch. Převzít dobrý koncept prostě nestačí, vždy záleží na obsahu a formě.

Mají podle vás virální videa nějaký reálný dopad na propagaci značky či zboží, v jejichž jméně se točí? Na povědomí o značce nebo poptávku po ní…

Reálný dopad na propagaci značky a zboží virály mají. To už dnes víme s naprostou jistotou, přestože se nám spousta lidí snažila namluvit opak. Vždy ale záleží na tom, jak zajímavý je pro lidi produkt, který se ve videu objeví. Jednomu klientovi se zajímavým produktem vyneslo pouze naše video asi 3 miliony korun. Jiný klient s produktem, který se netrefil do vkusu lidí, zase neudělal konverze skoro žádné. Přitom obě videa mají podobnou sledovanost. To, že virál v našem podání funguje, jsme si otestovali na prodeji vlastních produktů. Přestože nám spousta lidí z marketingové branže předhazovala, že odkaz na webovou stránku produktu na konci našeho videa nemůže být efektivní, tak při prodeji našich triček ViralBrothers se ukázalo, že to opravdu funguje. Během jednoho měsíce jsme na tom vydělali dvakrát více, než kolik nám předtím dal nejštědřejší klient.

Proč je podle vás v České republice tak málo úspěšných virálů?

Myslíme si, že to může být tím, že se v Česku na virály nikdo pořádně nespecializuje. Nám se virál podařil asi až po pěti letech snažení, předtím jsme každý zvlášť natočili tak 50-60 videí, která se virálními nestala, i když jsme si to přáli. Jde hodně o zkušenost, co na internetové publikum funguje a co ne. Pár lidí u nás virálům rozumí teoreticky, ale nikdy nic nenatočili. Nebo se občas někomu podaří jednorázově virál udělat, ale většinou to není schopen zopakovat a je to spíše náhoda.

A kdybyste měli říci, co je podle vašeho názoru základem úspěchu úspěchem Debilních keců?

Úspěch Debilních Keců stojí na několika věcech. V Česku je na internetu obrovský hlad po zábavném lokálním obsahu. Debilní Kecy staví na stereotypech lidí, ve kterých se každý může najít. Když se to udělá zábavnou formou pro masy, úspěch je zaručen. Co se týče popularity, tak takovou jsme očekávali už několik let předtím, když jsme začínali točit. Věděli jsme, že to dříve či později přijde. S Debilními Kecy přišel pro nás ale opravdový boom. Hned od prvního dílu s Pražáky nás lidi začali poznávat na ulicích a fotit se s námi. Dnes po dalších desítkách miliónů zhlédnutí se dá už mluvit o naprosté ztrátě soukromí pro nás dva.

Existuje podle vás nějaká návod či postup, jak lze úspěšné virální video vytvořit? Dá se odhadnout, co je populární a co bude na sítích sdílené?

Lidi na internetu přitahují extrémy, cokoliv co v nich vzbudí hluboké emoce, mají tendenci sdílet. Když Miley Cyrus lítá nahatá na demoliční kouli, když Psy vymyslí šílený tanec, který vypadá, jako by jezdil na koni, nebo když nějaká opilá ženská nadává lidem v metru, že má právo na to sedět. To jsou všechno věci, na které člověk hledí s otevřenou pusou a chce je ukázat dalším lidem. Pak jsou tu trendové věci. Když jsou Vánoce, je velká šance, že se chytne vtipný virál s vánoční tématikou.

Máte vy sami nějaké zahraniční vzory, někoho, kdo vás z reklamní branže opravdu baví a na jehož výtvory se vždy s chutí podíváte?

My jsme ze začátku chtěli být spíše ta virální agentura a tak jsme hodně obdivovali práce agentur jako Viral Factory nebo Thinkmodo. V poslední době jde náš vývoj spíše směrem k showbyznysu než do reklamní branže, takže také hodně pokukujeme, jak na své internetové slávě vydělávají světový youtubeři jako Smosh a podobně.

Jaké máte plány do budoucna?

Náš cíl je tvořit videa, které budou mít přesah za hranice naší republiky. Myslíme, že jsme tu dosáhli v podstatě stropu ve sledovanosti, a tak přemýšlíme, jak udělat, aby naše videa měla více a více views.

Autorka textu: Veronika Šmídová