Digizone.cz přechází na placený prémiový obsah

pondělí, 07. října 2013, 18:27 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Je to jediný web z portfolia, který zpoplatňujeme, říká ředitel médií společnosti Internet Info Aleš Miklík.

Server o televizi a digitálním vysílání Digizone.cz zavádí od tohoto týdne placený obsah. Jakou strategii zpoplatnění jste zvolili?

Nechceme jít cestou kompletního zpoplatnění všech článků. To by v této chvíli byla až příliš riskantní cesta. Placený obsah budeme nabízet nad rámec obsahu, který je na webu už teď. To znamená, že chceme rozšířit stávající obsah a právě ten zpoplatnit. Čtenáři, kteří jsou zvyklí na určité množství obsahu zdarma, by to tedy neměli příliš poznat.

Hlavně ze zahraničí jsou známy případy, kdy zpoplatnění obsahu vedlo k poklesu návštěvnosti. V modelu zpoplatnění, který jste popsal – tedy v jakémsi nadstavbovém obsahu – počítáte s tím, že si stávající návštěvnost v počtu reálných uživatelů a page views zachováte?

Pro dopad na návštěvnost záleží na tom, jakou metodu zpoplatnění zvolíte. Buď něco úplně uzavřete, nebo necháte nějaký objem zdarma a vybíráte za jeho překročení. My jsme šli ještě třetí cestou – přidali jsme hodně obsahu navíc. Proto nečekáme dramatický pokles page views, i když k němu určitě v nějaké míře dojde.

Výběr obsahu, který by se mohl nabízet za peníze, je klíčový. Co přesně chcete zpoplatňovat?

Rozhodně se bavíme o náročnějším, exkluzivním obsahu. O datech televizní sledovanosti, recenzích, žhavých personáliích a rozhovorech. Některé části obsahu, které jsou dnes bezplatné, budou v placené sekci, ale hlavní množství obsahu zůstane zdarma. Placený obsah míří spíš na profesionály v oboru.

Od nich očekáváte, že budou platit za data o TV sledovanosti, které většinou mají?

Ano, to si uvědomujeme a počítáme s tím. Na druhou stranu věříme, že data, doprovozená komentářem nezávislé autority, bude mít pro ně svou cenu. Navíc z průzkumu, ve kterém jsme si zjišťovali názory na zpoplatnění, uváděli, že o takto zprostředkovaná data o trhu mají zájem.

Kolik článků denně budete tedy dávat do placené sekce?

V průměru to může být jeden až tři články denně. Nechceme to ale přesně ohraničovat, uvidíme později.

A cena?

Nabízíme dvě možnosti placení: buď roční předplatné ve výši 3 900 Kč, nebo jednorázovou platbu za článek ve výši 50 Kč. Platit bude možné přes brány Go Pay.

Internet Info produkuje několik webů, jak dlouho o placeném obsahu uvažujete?

V případě serveru Digizone.cz o tom přemýšlíme už přes rok. Nápad zkusit monetizovat obsah je docela starý – začali jsme o tom uvažovat už před třemi lety, konkrétní obrysy, jak by zpoplatnění mělo vypadat, jsme dali dohromady asi před rokem. Nechtěli jsme přípravy uspěchat, i proto jsme udělali průzkum mezi odběrateli. Celé jsme se to snažili pojmout tak, aby výsledek odrážel poptávku. Nezbytnou podmínkou byla také dohoda s ATO o datech sledovanosti.

Na jakou úroveň příjmů z prodeje placeného obsahu se chcete po roce dostat?

To bych nerad upřesňoval. Sledovali jsme podobné projekty i v zahraničí. Plán je postavený, počítáme s dlouhodobým provozem.

Pokud by výnosy z placeného obsahu neodpovídaly vašemu očekávání, vrátili byste se třeba za rok zpět výhradně k bezplatnému obsahu?

Těžko předjímat, ale jak jsem řekl, stavíme na dlouhodobém plánu.

Je důvodem zavedení placeného obsahu to, že inzertní příjmy webu nestačí a je potřeba rozšířit příjmové kanály o další zdroj?

Digizone.cz se inzertně daří dobře, ale přemýšleli jsme, jak server dál rozvinout. O placeném obsahu přemýšlíme na mediálním trhu všichni. Digizone.cz je náš nejlepší kandidát, abychom viděli, jakým způsobem se placený obsah chytne a jak ho uchopit tak, aby přinášel užitek jak nám, tak čtenářům.

Zvažujete tedy i to, že byste s placeným obsahem přišli i u jiných z vašich webů, např. Lupa.cz nebo Měšec.cz?

V tuto chvíli ne. Komunity na internetu se dost liší a chovají se různě. Komunita na Digizone je nejaktivnější, navíc za podobný obsah se obyčejně platí. U jiných webů o tom zatím neuvažujeme.

Nastává podle Vašeho názoru doba, kdy placeného obsahu na internetu bude přibývat a stane se nutností pro většinu vydavatelů?

Pokusů bude přibývat, ale nevím, kolik z nich bude úspěšných. Ještě před několika lety se ve zpoplatnění spatřovalo východisko. Nemyslím si, že placený obsah plně nahradí inzertní příjmy, ale je to jedna z důležitých věcí celého mixu, o které musí vydavatel přemýšlet. Pochybuji, že vůbec někdo dnes ví, do jaké míry se placený obsah na internetu prosadí. Jsme ale přesvědčeni, že se vždy najde cesta, jak k čtenářům dostat obsah, o který stojí, a to za cenu, která je pro obě strany výhodná.