Trh televizní zábavy stojí před novým zlatým věkem

středa, 09. října 2013, 23:59 TV MediaGuru

Generální ředitel TV Óčko Štěpán Wolde píše z největšího světového veletrhu TV zábavy.

Je obrovský. 13.000 účastníků, 100 zemí, 1.700 vystavovatelů, více než 50 zásadních přednášek (včetně vystoupení „těžkých vah” typu Jeffrey Katzenberga, šéfa Dreamworks či Dana Rose, viceprezidenta Facebooku). MIPCOM 2013, největší světový veletrh televizní zábavy dosáhl rekordních čísel.

Je i velmi sebevědomý. Televize rozhodně neřeší krizi ani nezpochybňují svou roli v budoucím světě zábavy. Naopak. Hlavním heslem je „zlatý věk“ televize, přesněji „nový zlatý věk“.

„The new golden age of television“, tak zní oficiální podtitul odborného programu MIPCOM, pod který se zapáleně podepisují nejen zástupci největších televizních subjektů (televizí, producentů/studií, distributorů), filmových gigantů, ale i reprezentanti silných internetových hráčů. Svět televize, filmu a internetu si padl do náruče a na společné„multiplatformě“ oslavuje „konec digitálního začátku“ (tak současný stav označila prezidentka studií MGM Roma Khanna), který změnil pozice všech hráčů, ale současně otevřel řadu příležitostí do budoucnosti.

Ale postupně.

„Golden Age“ je opravdu neustále se opakující spojení (uff, název ÓČKO GOLD, jsme tedy pro naši novou stanici snad zvolili správně). Co přesně pro jednotlivé články televizního řetězce znamená?

Diváci se mohou těšit z nebývale široké nabídky obsahu a forem jeho konzumace. Televizní produkce si castingem, nákladností a tématy nezadá s filmovou, filmy jsou na obrazovkách rychleji, placený obsah je levnější a neplaceného je stále více. Televizní obsah je všude a neustále dostupný. Využívání internetu, facebooku, mobilních zařízení… tedy multiplatforem je samozřejmé. Nabídka je zcela globální, fanoušci z jedné části světa mohou sledovat aktuální díly svého oblíbeného seriálu premiérovaného na opačné části planety.

Ano, zcela vědomě jsem napsal fanoušci, ne diváci. Jedním z důležitých hesel MIPCOMu je změna přístupu k masovému obsahu. Není cílem najít obsah s potenciálem zasáhnout co největší masu pasivních konzumentů, ale hledat takové obsahy, které dokáží (třeba i) menší skupiny lidí vášnivě milovat.

To je zadání pro producenty. Těm se díky technologickému rozvoji (stále více distribučních cest pro obsah) a fragmentaci (větší množství kanálů) prostor také výrazně rozšířil. Samozřejmě je mnohem komplikovanější tvořit pořady, které nově definovanému prostředí vyhovují, ale poptávka po obsahu je obrovská a aktuální ceny jsou nejvyšší v historii.

„Zlatý“ je tak i trh pro distributory. Nabídka, poptávka i cena roste a trh se stále globalizuje. A komplikuje. Klasický „long tail“ nabídky obsahu (kina – DVD – placené televize – neplacené televize) již nefunguje. Nejenže do něj vstoupily různé formy VOD služeb a digitální distribuce obsahu, ale jednotlivé distribuční kroky se pro různé obsahy a cílové skupiny začaly různě mixovat a kombinovat. Může se tedy objevit film, který je nejprve k dispozici k elektronickému stažení, pak jde do vybrané skupiny kin, následně třeba v televizi (ale pouze placenou) a pak do elektronických půjčoven. A třeba v každé z distribučních zemí jinak.

Nové platformy pro šíření televizního obsahu (Netflix, Hulu, iTunes, Amazon…) se tak staly rovnocennou úplně přirozenou součástí trhu. A jejich úspěch je tak velký, že se samy začínají pouštět do vlastní produkce. Opět s heslem co nejsilnějšího emočního zásahu svého specifického diváka.

A o novém zlatém věku hovoří i televizní společnosti. Samozřejmě ty, které dokázaly zareagovat a svou nabídku opřely o více platforem a rozkročily se více i do produkčního a distribučního prostoru.

Nový zlatý věk pro všechny je krásné heslo letošního MIPCOMu. Umožnil ho fakt, že se celý trh velmi vážně, s velkým úsilím a velkými náklady popral se zlatou horečkou vyvolanou boomem digitálních technologií. MIPCOM říká, že trh televizní zábavy prošel vstupní branou digitalizace a objevil se před ním nový svět. Jak v něm uspěje?

Autor: Štěpán Wolde, geneální ředitel TV Óčko. Psáno z veletrhu MIPCOM 2013 v Cannes.