Mediální diskuse: Krize mediálního trhu přetrvává

středa, 23. října 2013, 15:29 Internet & Mobil, Tisk, TV MediaGuru

Přetrvávající krize, ale také nutný příklon k placenému obsahu provází vývoj na mediálním trhu.

V rámci velké mediální debaty konference Czech Internet Forum diskutovali zástupci největších českých médií o budoucnosti mediální scény v Česku. Diskusi moderovali Ján Simkanič a Petr Koubský za pořádající společnost Internet Info.

Během diskuse odhalil Michal Feix, výkonný ředitel Seznam.cz, záměr využít nastupující trend televizí s internetovým připojením a konkurovat tradičním televizím. „Chceme se s naším obsahem dostat lidem do obýváků.“ I nadále bude tak Seznam.cz podporovat rozvoj služeb, které sice negenerují takový zisk, ale lákají uživatele. Ve spolupráci s Borgisem Seznam.cz také hodlá vytvořit nezávislé médium: „V budoucnu bude Seznam.cz v porovnání s těmi ostatními velmi nezávislé médium,“ řekl Michal Feix.

Zástupci mediálních agentur se shodli na přetrvávající krizi mediálního trhu. Jak Petr BažantOmnicom Media Group, tak Jiří SvobodaGroup M se domnívají, že i nadále bude pokračovat konsolidace trhu. „Obrovské investice ze strany klientů do našeho regionu jsou pryč. Česko není v top five, krizi jsme pocítili zásadním způsobem. Neustále zde dochází k oligarchizaci médií, která bude probíhat i nadále,“ řekl Petr Bažant s tím, že pro mediální agentury je nutné soustředit se na byznys, který není ztrátový a rozvíjet služby mimo klasický rámec agentur. „Důležité je také brát v úvahu, že pro nové vlastníky, kteří nyní vstupují na scénu, mohou mít média úplně jinou funkci. Třeba pro ně nebude ekonomický ukazatel ten nejdůležitější,“ dodal Jiří Svoboda.

Daniel Grunt, ředitel Prima Online, na diskusi vysvětlil letošní úspěch své skupiny: „Letos se nám nebývale daří díky přátelům ze CME. Dělá nám to trochu problémy, protože všechny peníze nedokážeme absorbovat, což nás mrzí.“ Dále uvedl, že návštěvnost na serverech Primy je nyní 4 až 4,5x vyšší než loni. Videoreklama přitom představuje 70 % příjmů Prima Online.

Podle Pavla Krbce, šéfa internetu CET 21, lze strategie Novy přirovnat ke hře ragby: „Když chcete soupeře zatlačit za čáru, chováte se tak, aby si soupeř chvíli myslel, že má navrch, a potom zasadíte rozhodující ránu.“ Internetová strategie CET 21 se zaměří zejména na tvorbu kvalitního obsahu a budování jeho placené části. „Reklamní peníze redakce v budoucnu neuživí. Zavádění paywallů tak bude nezbytné,“ dodal Pavel Krbec.

Potřebu vrátit lidi k placení za kvalitní obsah vyjádřil i Vladimír Piskáček z vydavatelství Economia. Na otázku ohledně budoucí strategie Economia odpovědět odmítl. „My naši strategii budeme především naplňovat. Nebudu ji říkat zde konkurentům a až poté svým lidem.“ Nicméně zmínil, v čem vidí do budoucna výhodu Economie: „Díky akvizici Centrum Holdings a novému newsroomu, kde bude pracovat 200 novinářů, budeme moci vytvořit efektivně široké spektrum produktů, které nás budou živit. Tištěný deník, který je nositelem jisté tradice, je naší velkou výhodou.“

David Hurta, generální ředitel vydavatelství Mladá fronta, uvedl příčiny ztráty své společnosti, která za loňský rok dosáhla 40 milionů: „Naše náklady jsou stále vyšší než výnosy. Navíc jsme udělali mnoho akvizic, přičemž konsolidace probíhá pomaleji než akvizice,“ a dodal: „Mým cílem je dostat Mladou frontu příští rok do černých čísel.“

Stejně tak byla osvětlena příčina ztráty skupiny Mafra, za kterou mluvil člen jejího představenstva Roman Latuske: „Naše ztráta souvisí s investicí do dceřiné společnosti na distribuci tisku, která nevyšla. Peníze však vyděláváme, i když náš výdělek meziročně klesá. Naše výhoda tkví v tom, že podnikáme v různých mediatypech a díky tomu jsme na budoucnost dobře připraveni.“ Při té příležitosti Roman Latuske ukázal vývoj příjmů skupiny Mafra, kde se každoročně navyšuje podíl příjmů z digitálních médií a grátis médií. V roce 2013 se tak podíl příjmů z placených médií a digitálních médií skupiny Mafra, reprezentovaných zejména portálem iDnes.cz, vyrovnává.

Absentující generální ředitelku Ringier Axel Springer CZ Libuši Šmuclerovou nahradil šéf onlinu Matěj Hušek. Účastníkům konference zopakoval, že Ringier není na prodej.

Diskuse se zúčastnilo celkem dvanáct diskutujících, a to: Matěj Hušek, ředitel nových médií Ringier Axel Springer CZ, Michal Feix, výkonný ředitel Seznam.cz, Roman Latuske, člen představenstva skupiny Mafra, David Hurta, generální ředitel vydavatelství Mladá fronta, Daniel Grunt, ředitel Prima Online, Pavel Krbec, šéf internetu CET 21, Regina Sehnalová ze společnosti BigMedia, Jiří Svoboda, CEO GroupM, Petr Bažant, CEO OmnicomMediaGroup, Jaromír Skopalík, nezávislý konzultant, Vladimír Piskáček, ředitel obsahu vydavatelství Economia a Daniel Šturm, marketingový konzultant.

-kch-