Jak bude vypadat rozšířená realita v budoucnosti

neděle, 24. listopadu 2013, 07:24 Internet & Mobil MediaGuru

Klíčovou schopností pro práci s informacemi z rozšířené reality se stane jejich filtrování.

Technologie tzv. rozšířené reality již začíná nabízet zajímavé využití pro konkrétní služby a produkty. Za výmluvné příklady lze kromě brýlí Google Glass uvést pražský festival světla Signal, který pomocí technologie video mappingu doslova dodal lesk pražským architektonickým pamětihodnostem. Kromě nového pojetí známého prostoru lze s využitím obecného konceptu rozšířené reality nabídnout také rozšířený přístup k informacím, například do virtuální galerie fotografií od návštěvníků Signal festivalu vytvořené společností Cisco speciálně pro danou událost.

Podobným způsobem lze obohatit také marketingovou komunikaci, případně místa prodeje nebo domácnosti. Čínský maloobchodní řetězec Yihaodian přenesl do rozšířené reality celý svůj supermarket, automobilka Volkswagen před dvěma lety vytvořila aplikaci umožňující detailní prohlídku aktuálně prezentovaného modelu Golf Cabriolet.

To, jakým způsobem promění masivní rozšíření reality naše každodenní vnímání informací, se snaží ve svých projektech znázornit designér a architekt žijící v Londýně Keichi Matsuda. Do své vize hyper-reality se snaží zahrnout hlavně společenské a urbanistické důsledky rozvoje technologie rozšířené reality, zároveň však jasně deklaruje, že víc než kdy jindy bude pro jedince a firmy důležité najít optimální algoritmus, jak filtrovat informace. Tuto nutnost výmluvně ilustruje jeho první masivně šířené video, kterému nechybí mírně satirický nádech.

V momentě, kdy pomocí technologií můžeme takovou virtuální „vrstvu“ informací aplikovat na celé město a pomocí mobilních zařízení nebo Google Glass k ní mít neustálý přístup, nejsou to architekti a urbanisté, kdo zážitek z města vytváří, ale programátoři a designéři, prohlásil Matsuda pro web Serialconsign.com.

Potřebujeme realitu?

Pohyb ve městě potom bude připomínat 3D interface, což se Matsuda snažil ukázat v 3D videu s názvem Augmented City.

V rámci aktuálního projektu prezentovaného na Kickstarteru s názvem Hyper-Reality: A New Vision of the Future chce Matsuda vytvořit trojici tří krátkých filmů zasazených do druhého největšího kolumbijského města Medellín. Místo vize budoucnosti plné jet-packů, létajících aut a robotů nabízí přesycenost super-sociálními médii a všudypřítomnou rozšířenou realitu. Právě toto zvolené město se během posledních dvaceti let výrazně změnilo, tím pádem poslouží jako ideální příklad proměny kultury pod vlivem technologie. Hlavní postavy jednotlivých příběhů budou úspěšná modelka naplňující potenciál síťových médií, muž závislý na počítačových hrách a pracovnice v reklamní agentuře.

Některé z postav plánovaného projektu Hyper-Reality: A New Vision of the Future

Právě výše zmíněná uživatelská nutnost optimalizovat tok informací může výrazně posunout marketingovou komunikaci pod vliv sociálních sítí a uživatelsky generovaného obsahu. Snaha tvůrce filmů s tématem hyper-reality kriticky reflektovat možnou podobu a vliv užívání těchto technologií vybranými jedinci umožní lépe odhadnout budoucí vývoj a podobu rozšířené reality. První z trojice filmů by měl být hotový (ve 2D i 3D verzi) v březnu příštího roku.

-jav-