Mediální firmy chtějí pokračovat v akvizicích

čtvrtek, 14. listopadu 2013, 10:26 Internet & Mobil, Tisk, TV MediaGuru

Český mediální trh čekají další akvizice. Kupovat chtějí Economia, Mafra a Lagardere.

Největší tuzemské mediální firmy chtějí pokračovat v akvizicích, trh tak směřuje k další koncentraci. Zástupci mediálních společností vystoupili ve čtvrtek na konferenci Forum Media.

Místopředseda představenstva společnosti Economia Kamil Čermák, pověřený řízením společnosti, naznačil, že Economia uvažuje o dalších akvizicích. V tuto chvíli se soustředí na vnitřní restrukturalizaci a optimalizaci, podle Čermáka ale pracuje na tom, aby se do roku 2016 dostala do kladných čísel. „Vím o dvou firmách, které na prodej nejsou – Economia a Centrum Holdings. Zdeněk Bakala má na mediálním trhu dlouhodobé plány. Kromě dalších akvizic nás čeká přísný pohled do nitra společnosti,” řekl na konferenci Kamil Čermák. Firma bude stavět na rozvoji značky Hospodářské noviny, pracuje na rozšiřování serveru Aktuálně.cz a bude chtít svůj obsah, který stále považuje za rozhodující, zpeněžit. Economia by zároveň chtěla na přelomu roku představit novou strategii. „Akvizice Centrum Holdings nás dostává do nových segmentů a přináší to i nabídky partnerů ke spolupráci nad novými produkty,” zmínil.

O akvizici mluvil na Forum Media i prezident skupiny Lagardere Active ČR Michel Fleischmann. Zmínil, že za akvizici rádia BBC, které usiluje přejmenovat na Zet, zaplatila Lagardere 1 Kč. „Akvizice na mediálním trhu byly značné, provozovatelům navyšují hodnoty podniků. Na rozhlasovém a koncentrovaném trhu si můžeme dovolit jít trochu dál, rozvíjíme se do produktů, které doplňují naší škálu. Celosvětovým trendem je vracet se k obsahu. Akvizice rádia BBC byla příležitost. Připravujeme další akvizice, ale nemusí to být jenom média, mohou to být třeba servery zaměřené na ekonomiku,” popsal Michel Fleischmann. V diskusním panelu "mediálních žraloků" přivítal "nováčky" - Štěpána Košíka a Kamila Čermáka.

Výkonný ředitel Seznam.cz Michal Feix se vyjádřil k třetinovému vstupu internetové společnosti Seznam.cz do vydavatelství Borgis. „Tato akvizice je jiným typem než jiné akvizice, které probíhaly. Jde spíš o shodu náhod, že se časově setkaly. Vstup do Borgisu se řešil déle. Není to ani defenzivní strategie, je to potvrzení partnerství mezi Seznamem a Borgisem, protože si chceme pomáhat do budoucna,” řekl Feix. Zda Seznam svůj podíl v Borgisu navýší, nekomentoval. Naznačil ale, že „stačí selský rozum představit si, zda mít jen jednu třetinu a pak nepokračovat v navyšování, nebo zda je za tím nějaké schéma, které se bude rozvíjet,” odpověděl.

Předseda představenstva skupiny Mafra Štěpán Košík se domnívá, že současný vývoj na mediálním trhu vychází z toho, že každý mediatyp se nachází v jiné životní fázi a to podle jeho názoru implikuje, jak se k mediatypům strategicky chovat. „Klíčové je pracovat s jednotlivými mediatypy a volit správné strategie. My máme silný online, v printové části se budeme propojovat s AGF Media, jsme silní v grátis titulech. Zachováme všechny tiskové tituly,“ uvedl v rámci úvodního panelu druhého dne Forum Media. Mafra má být podle jeho slov zastřešující mediální organizací do budoucna. Košík zároveň neočekává, že trh se zásadně zvedne.  „S velkými nárůsty lze těžko počítat,” uvedl s tím, že pro Mafru je teď krokem číslo jedna konsolidace bezplatných titulů – Metro a 5plus2. Také Agrofert se chce poohlížet po dalších nákupních příležitostech. „Logicky se budeme dál porozhlížet po trhu a hledat příležitosti, jak mediální divizi Agrofertu posílit," dodal.

Další plány mírně naznačil i generální ředitel skupiny Prima Martin Konrád. „Spustíme další weby, rozhlížíme se po trhu a uvažujeme i o větším projektu. Další možnosti přijdou s rozvojem technologií se spuštěním DVBT-2, čekají nás úžeji zaměřené placené televize. Má to ale svůj čas, až se lidi naučí za obsah platit.,“ řekl Martin Konrád.

Martin Konrád zároveň vidí obsah jako jednu z cest, jak zacílit televizní stanice skupiny. Svůj hlavní zdroj příjmu spatřuje nadále v televizi, podle Konráda se ale čím dál tím víc přesouvá do výroby obsahu. „Musíme se soustředit na televizní trh, je stále zdravý a jsou tam subjekty, které jsou schopné něco vytvářet. Sledujeme ale nárůst webu a hledáme další distribuční cesty,” řekl Martin Konrád s tím, že i přes nárůst online mají ale tradiční média na trhu své místo.  Vysílání reality show VyVolení Primě ukázala existenci odlišných diváckých skupin u televizní obrazovky a u internetu. „Jde o dvě oddělené skupiny lidí. Kdybychom je spojili, tak je to velmi úspěšný formát,” řekl účastníkům konference.

-mav-