Průzkum: Čeští teenageři Facebook neopouštějí

pondělí, 24. února 2014, 10:21 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť Facebook využívá až 70 % dětí ve věku od 9 do 15 let, zjistil průzkum na základních školách.

Zatímco ve Spojených státech zažívá sociální síť Facebook už několikátý měsíc propad u nejmladších uživatelů, v Česku se zatím podobný odliv nekoná. Ukazuje to vůbec první průzkum, který proběhl na tuzemských základních školách. Svůj profil má podle průzkumu téměř 70 % dětí ve věku mezi 9 až 15 let.

Facebook je pro nejmladší Čechy stále sociální sítí číslo jedna. Připojují se na něj nejčastěji minimálně dvakrát denně, což potvrdilo 44 % dotázaných. Tato sociální síť je pro mladé takovým lákadlem, že bezmála 90 procent dětí lže o svém věku, aby si mohly založit facebookový profil. I když je na Facebooku dovoleno vytvořit si účet až po dosažení 13 let, nejvíce dětí – kolem 25% dotázaných – si profil založilo už v 10 letech.

Trend opouštění Facebooku, který v posledních měsících popsala řada světových médií, tak české školáky zatím nezasáhl. Na druhou stranu ale na místo sdílení, hraní her, přidávání liků či příspěvků především chatují s přáteli. V průzkumu to uvedlo 67 procent dětí. Odpovídali tak chlapci a dívky a to bez rozdílu místa bydliště či bez rozdílu věku.

„Jen za posledních 5 let došlo na Facebooku k velmi výrazným změnám, které ukazují, že vývoj této sítě nelze předvídat. Výzkum navíc ukázal, že nelze paušalizovat trendy vývoje oblíbenosti Facebooku, protože ve srovnání s jinými zeměmi se v České republice těší stále velké popularitě,“ říká Tomáš Mužík, ředitel marketingové agentury Studio x51, která průzkum realizovala.

Profil mají z českých školáků více chlapci než dívky. Pro nejvíce dětí je nejčastějším impulzem k založení profilu to, že jsou na něm jejich kamarádi. Toto uvedlo skoro 48 % dotazovaných. Naopak nejméně dětí tvrdí, že si jej založily kvůli hrám (přes 3 %). Ukázalo se rovněž, že 37% respondentů, kteří jsou Facebooku, využívají i účet na Google+.

Z průzkumu také vyplynulo, že je důležitý i postoj rodičů k sociálním sítím. U dětí, které byly na Facebooku, byla nejčastější situace, kdy i oba jejich rodiče měli facebookový profil – 33% dotázaných. U dalších 39 % měl profil alespoň jeden rodič. U dětí, které Facebook neměly, bylo nejběžnější, že ani oba rodiče nebyli na Facebooku – 51%.

O průzkumu

Dotazníkové šetření probíhalo od 6.1. do 6. 2. 2014 na základních školách v Praze, Brně a Ostravě. Zúčastnilo se ho 450 dětí ve věku od 9 do 15 let. Jeho cílem bylo zjistit oblíbenost Facebooku u dětí. Průzkum realizovala marketingová společnost Studio x51.

-mav-