Nákupy může ovlivnit i vhodná vůně

středa, 26. března 2014, 00:24 Marketing, Outdoor MediaGuru

Vůně dokáže působit na emoce a přilákat tak zákazníka tam, kam obchodník potřebuje.

Zákazník se řídí svými smysly. Většina marketingové komunikace se proto snaží zapůsobit na jeho zrak i sluch, ale snahou je využít i další lidské smysly. Vhodná vůně dokáže ovlivnit zákazníkovy emoce i chování. Umí jej zpomalit, ovlivnit jeho náladu a navázat u něj spojení s nabízeným produktem či službou. Navíc správné aroma v obchodě může zákazníka dovést tam, kam si obchodník přeje, například ke zboží v akci nebo k novinkám.

Co všechno vůně dokáže?

Zabývá se tím aroma marketing, který vychází z předpokladu, že informace vnímané čichem ovlivňují bezprostředně zákazníkovo rozhodnutí. Zatímco u ostatních smyslů je vjem nejdříve analyzován, čich vzbudí určité emoce či vyvolá zasuté vzpomínky okamžitě. Vůni a s ní spojený zážitek si lidé pamatují z 65 % i po roce, u zraku již po čtyřech měsících klesá přesnost vzpomínky na polovinu. Čich je také jediný ze všech smyslů, který se nedá „vypnout“.  V neposlední řadě dokáže vůně výrazným způsobem podpořit prodej. O tom se přesvědčila společnost Nike, když ve dvou totožných prodejnách nechala vystavit stejný pár bot. Jediné, co bylo odlišné, byla přítomnost vůně. Až 84 % respondentů uvedlo, že by si boty raději zakoupili v provoněné místnosti, a dokonce byli ochotni za produkt zaplatit více peněz.

Na českém trhu se na aroma marketing specializuje například společnost Scent Air, v České republice zastupované firmou Store Media, nebo švýcarská firma Air Creative.

Kde všude to zákazníkům voní?

Využití vůní je přitom širší, než by se zprvu mohlo zdát. Vůně se používají v autosalónech, kde mají za funkci vytvořit atmosféru, zdržet zákazníka na prodejně a posílit osobitost nového automobilu. Dále na ně můžeme narazit v obchodech s oděvy i obuví, kde potlačují nežádoucí pachy při přezouvání a nechávají vyniknout zboží z kůže. Například obchody značky Mango používají květinovou vůni v dámském oddělení, citrónovo-dřevitou vůni pro oddělení pánské.

V prodejnách s elektrospotřebiči podporuje vůně kávy prodej kávovarů či vůně chleba domácí pekárny. Banky, pojišťovny či energetické společnosti s oblibou využívají uklidňující vůně, které zákazníka zbaví stresu a navodí příjemnou atmosféru. Například na pobočkách Air Bank tak ucítíte vůni čerstvě posekané trávy. „Vůně umí vytvořit v prostoru atmosféru, ve které se člověk cítí příjemně. Air Bank se svou vůní snaží, aby se u ní cítili zákazníci dobře a rádi se vraceli,“ doplňuje Henrich Sikela, jednatel společnosti Store Media, jež aroma marketing pro banku zajišťuje.

Na poli supermarketu je možné nasadit vůní hned několik. Vůně ovoce přiláká zákazníky k ovocným jogurtům, džusům či cereáliím s ovocem, vůně máty je přivede k samostatným stojanům se žvýkačkami, vůně květů zase k pracím práškům v akci. Atraktivnost pekárenských výrobků může doladit vůně skořice či kokosu.

Kromě přidávání vůní se aroma marketing zabývá také problematikou odstraňování případných pachů, a to třeba v sekci ryb.

Úkolem aroma marketingu je nejen zvolit vhodnou vůni pro daný prostor, ale i zbavit jej nepříjemných pachů, například v sekci ryb. Vůně by mělo být v prostoru tak akorát, aby zákazníky nedráždila, a zároveň musí splňovat určité standardy (mezinárodně se vyžaduje dodržování standardů IFRA), tedy neobsahovat zdraví škodlivé látky.

-kch-