Tablet Media nevylučuje nové placené tituly

pátek, 07. března 2014, 15:01 Internet & Mobil MediaGuru

Tablet Media nevylučuje do budoucna nové placené tituly, v nejbližší době je ale uvádět nebude.

Rozvoji digitálních médií, jako jsou časopisy na elektronických tabletech, pomáhají především nízké výrobní a distribuční náklady. Ve srovnání s tištěnými tituly může být jejich výše zhruba třetinová, řekl zakladatel vydavatelství Tablet Media a někdejší šéf Lidových novin a Economie Michal Klíma. Překážku zatím nevidí ani ve zvolna nastupující konkurenci, která podle něj naopak přispívá k lepšímu povědomí o nových mediálních platformách.

„Řekl bych, že náklady na digitální projekt se pohybují mezi třiceti až čtyřiceti procenty, takže se ušetří šedesát až sedmdesát procent proti tištěnému produktu. To je dramaticky hodně," poznamenal Klíma, jehož vydavatelství na trh uvedlo zatím jeden titul, společensko-publicistický týdeník Dotyk.

Jako překážku zatím nevidí postupně vznikající konkurenci, jakou představuje například projekt Echo bývalého šéfredaktora Lidových novin Dalibora Balšínka. „Já to vítám, pro mě je to další produkt, který lidem ukáže, že na tabletu je něco, co jinde není. To je pro nás jenom dobře. Až těch časopisů bude padesát, bude to složitější," přiznal vydavatel. Doba, kdy tabletové časopisy budou považovány za rovnoprávné médium, je podle něj otázkou v řádu měsíců spíše než let.

S rozšířením vlastní nabídky v nejbližší době nepočítá. Jediným produktem Tablet Media tak zůstává týdeník Dotyk, který v květnu oslaví první rok na tuzemském trhu a podle Klímy i dál zůstane pro čtenáře bezplatný. „Teoreticky souhlasím s tím, že obsah nemá být zadarmo," uvedl, ale současně upozornil na situaci, kdy je v tuzemsku zdarma poskytována většina digitálního obsahu. „Kdybychom časopis zamkli a zpoplatnili, budeme muset vydávat obrovské prostředky na marketing. Raději prostředky nechám lidem v kapse, ať mají šanci si časopis stáhnout a přesvědčit se, že je zajímá, než je nutit platit a peníze potom zase odevzdávat za reklamu," popsal vlastní obchodní model. „Nevylučujeme, že uděláme tituly, které budou zpoplatněné, zacílené třeba na užší cílovou skupinu," doplnil s tím, že nyní ale nepracují na ničem, co by měli v krátké době spustit.

Podoba Dotyku ani jeho rubrik se za necelý rok na trhu nijak výrazně neměnila. Čerstvým nástrojem, který vydavatelství začalo využívat, je systém ukazující čtenost jednotlivých článků. Již z předchozích výzkumů se přitom vydavatelství potvrdilo, že čtenáři Dotyku jsou nároční a mají o některá témata vyšší zájem. Například více než čtenáři jiných médií chtějí číst o zahraničních událostech nebo o moderních technologiích. Mezi nejčtenější v posledních číslech patřily články jako Vlci ze Silikon Valley nebo Hrozba nové internetové bubliny, dále Muzeum korupce – o majetku svrženého ukrajinského prezidenta, ale i články z domácí politiky jako Rozchody politiků, Potěmkinovy hory a Ivo Rittig prodavač v klepetech. Na základě licenčních dohod Dotyk přináší články z amerických médií - z týdeníku Newsweek, měsíčníku Foreign Policy a webu Slate. Nejčtenějším článkem z těchto zdrojů je úvaha Marx je zpátky.

Typickým rysem tabletových čtenářů je podle Klímy jejich častý návrat ke starším číslům i to, že se k novým vydáním dostávají nepravidelně. „Samozřejmě máme největší stahování, když Dotyk vyjde, tedy ve čtvrtek večer, v pátek, sobotu, neděli. Ale najdou se lidé, kteří si číslo poprvé stáhnou po týdnu nebo po 14 dnech," dodal. V souvislosti s tímto znakem vydavatelství uvažuje například o prodeji inzerce na časové období, kdy by byla nabízena v jednom balíku v posledních několika číslech. Vydání týdeníků čte v průměru 10.000 lidí.

Inzerce, kterou si vydavatelství sjednává přímo se zadavateli i prostřednictvím mediálních agentur, dál zůstává převažujícím výnosem. O dodatečnou část příjmů se potom starají služby, které využívají získaného know-how, například při přípravě klientských časopisů nebo jiných publikací pro tablety. Naopak na straně nákladů dominují personální výdaje, které jsou brány jako investice do kvalitního obsahu. Vydavatelství dál počítá s tím, že po třech letech dosáhne vyrovnaného hospodaření, uvedl šéf tabletového vydavatelství Michal Klíma.