Z běhání lze vytvořit i marketingovou událost

pondělí, 24. března 2014, 02:10 Marketing MediaGuru

Sportisimo 1/2Maraton propojí lidi a značky aktivní v oblasti zdravého životního stylu.

První závod letošního ročníku RunCzech běžecké ligy se uskuteční 5. dubna v rámci pražského Sportisimo půlmaratonu. Nejde o jednorázovou mediální událost, ale o součást dlouhodobého projektu RunCzech běžecké ligy. Ta spojuje pražské běžecké závody organizované pod hlavičkou Prague International Marathon a běžecké závody ve vybraných regionech České republiky pořádané společností Tempo Team Prague, známé jako závody RunCzech. Vznikl tak běžecký seriál organizující závody napříč republikou.

Pro účastníky soutěžních běhů (loni jich bylo celkem 40 820) existuje běžecký žebříček, umožňující poměřit své výsledky s ostatními běžci v kategoriích podle pohlaví, věku a dokonce i podle profesí. Z běhání se tak, zdánlivě paradoxně, podařilo vytvořit komunitní záležitost, kterou značky jako Adidas, Hervis, Sportisimo, Mattoni či Madeta dokážou pojmout jako platformu pro svou marketingovou komunikaci. Dochází ke spojení zážitků z individuálního sportu, sdílení úspěchů v něm dosažených a možností propagovat svou značku mezi konkrétní aktivní spotřebitelskou skupinou. Jak popisuje web RunCzech, běhání je snadné. A hodně přináší: „S téměř nejmenším nutným vybavením, získáte nejvíc zážitků a nejrychleji posunete výkonnost. Stanete se součástí velké spřátelené komunity – týmu. Zároveň stále zůstanete nezávislí sami sebou – individualitou. Před vámi stojí stále výzva, věčný soupeř – ale vítězíte jen vy sami, ne tím, že druhé pokoříte.“

Každý je vítěz, zní heslo organizátorů. Právě takovou touhu pátrat po nových a vylepšených životních příkladech i receptech na život označuje sociolog Zygmunt Bauman jako charakteristickou pro spotřebu v době tzv. tekuté modernity, kdy se cesta může stát cílem sama o sobě.

Individuální výkon – společná příprava

Dubnový běžecký závod v historickém centru Prahy nebude zajímavý jen díky své lokalitě nebo možnosti porovnávání časů se svými přáteli a účastníky RunCzech běžecké ligy, ale i vysokou sportovní a organizační úrovní. Zlatou známku kvality již šestý rok po sobě udělila závodu Mezinárodní atletická federace. Kromě vícenež 12 tisíc amatérských běžců se jej zúčastní i špičkoví světoví atleti, například předloňská vítězka závodu žen Keňanka Joyce Chepkirui. V pojetí RunCzech ale ani příprava na tento závod nemusí probíhat v solitérském duchu. Ve spolupráci s pražským běžeckým centrem Running Mall lze absolvovat jednou týdně tzv. dlouhý běh v rámci (půl)maratonské přípravy. Běh ve skupině pod vedením trenéra tak jeho účastníky může více namotivovat zvládnout nutné běžecké objemy, minimálně tedy 15 či 20 kilometrů (dle kondice běžce).

Facebooková stránka Running Mall dokonce nabízí společné výběhy i firemním kolektivům. Právě takové akce se zúčastnili například zaměstnanci společnosti Seznam.cz. Vše usnadňuje i strategická poloha holešovického běžeckého centra – mezi parkem Stromovka a Letenskými sady. Running Mall slouží nejen jako možné místo společných tréninků (kromě výběhů nabízí také trenažéry a posilovnu), ale jeho součástí je i prodejna Adidas včetně diagnostického centra pro určení vlastního běžeckého stylu. Diagnostika došlapu pomůže vybrat nejvhodnější boty pro běh.

Závod samotný také nabízí široké možnosti prezentace značek. Obchody Adidas a Sportisimo budou své zboží prezentovat v rámci akce nazvané 1/2Maratonské Expo. To se koná od 2. dubna v prostorách Národní galerie ve Veletržním paláci, kde si zároveň registrovaní běžci vyzvednou svá startovní čísla. Závodit mohou nejen jednotlivci, ale i firmy, společnosti, státní či jiné organizace nebo sportovní a zájmové kluby. Spolu s registrací obdrží také pozvánku na galavečer v hotelu Hilton. Tam vyhlášení výsledků doprovodí i kulturní program. Záchranné a bezpečnostní složky budou mít 5.4. „vlastní“ závod, stejně jako se toho dne uskuteční i „Johnson & Johnson Zdravotnický běh“ - určen všem lékařům, zdravotníkům, sestřičkám a dalším pracovníkům ve zdravotnických zařízení.

Běžecká událost se tak z roviny individuální (běh jako individuální sport) a komunitní (společné tréninky a porovnávání výkonů) dostala až na úroveň společenské prezentace a charitativní činnosti. Startovat lze „jménem“ vybrané dobročinné organizace, kdy se darovaná částka zároveň stane úhradou startovního poplatku. Na závody RunCzech běžecké ligy ale odkazuje například i společnost Madeta. Sběrem kódů z obalů jejích syrovátkových nápojů se lze zúčastnit soutěže o start na maratonu v New Yorku, registraci na všechny závody RunCzech běžecké ligy 2015 a další výhry spojené s běháním – paradoxně s aktivitou, kterou lze provozovat s „téměř nejmenším nutným vybavením.“ Jejím organizováním přitom vznikne společenská událost.

Autor textu: Jan Vávra