Destinační marketing by měl poskytovat zážitky

sobota, 19. dubna 2014, 08:22 Marketing MediaGuru

Turisté chtějí být součástí destinace, říká Daniel Levine, odborník na destinační marketing.

Dnešním turistům přijíždějícím ze zahraničí do České republiky již nestačí jen vnímat navštívenou destinaci pohledem. Nechtějí jen chodit po památkách, navštěvovat muzea a „pouze“ přespat v hotelu. Od cestování očekávají zážitky, chtějí dané místo prožít, stát se dočasně jeho součástí, říká Daniel Levine, výkonný ředitel Avant-Guide Institute, jenž na zlínské konferenci AdCamp přednášel o současných společenských trendech, které by destinační marketing neměl  opominout. „Tyto trendy nemusejí být nutně důležité pro Čechy samotné, ale jsou důležité pro turisty, kteří do České republiky zavítají,“ vysvětluje Levine.

(1) Touha po smysluplném zážitku

První z trendů představuje touha současných lidí po plnohodnotném, smysluplném a celkově zdravějším způsobu života, což se v cestování odráží tím, že lidé více vyhledávají zážitky a možnosti, jak prožít navštívenou destinaci naplno. „Před subjekty v cestovním ruchu tak leží velká výzva – vytvořit nadstavbu, která turisty dokáže je vtáhnout do místa samotného,“ popisuje Levine. Příkladem takové nadstavby může být torontský hotel Fairmont Royal York, který na své střeše umístil několik včelích úlů, na něž se mohou hosté podívat a ochutnat výrobky z jejich medu. Dalším zajímavým nápadem je například připravit ve spolupráci s blízkou univerzitou pro hotelové hosty přednášky na baru.

(2) Zelený rozměr turistiky

Druhým trendem je ekologický rozměr cestování. Více než kdykoliv v minulosti lidé sledují svou ekologickou stopu, a tak i při cestování se chtějí chovat co nejzodpovědněji. Prim tedy hrají restaurace, které vaří z vlastních surovin, hotely, které jsou energeticky nenáročné, či zábavní zařízení využívající obnovitelné zdroje energie. V souvislosti s prvním trendem však i zde platí, že turisté chtějí být více zapojeni do místa, kde cestují. V Rotterdamu sklidil před několika lety velký úspěch taneční klub, který využíval speciální podlahu, přes kterou tanečníci svým tancem vytvářeli energii.

(3) Být v kontaktu s lidmi a prostředím

Cestovatelské zážitky mohou v mnohém obohatit také místní lidé. „Je smutné, kolik lidí se při svém cestování stýká pouze s lidmi pracujícími v cestovním ruchu. Turistické služby by se proto měly snažit kontakt s lokálním obyvatelstvem usnadnit,“ popisuje Levine v pořadí třetí trend. O propojení lidí a vytváření cestovatelské komunity na palubě svých letadel se nyní snaží Virgin Airlines, kde je možné pozvat přes palubní službu někoho na drink či mu drink pouze objednat. KLM pro zákazníky business třídy, kteří často cestují do Asie či Afriky, nabízí zprostředkování schůzky s lokálními právníky či účetními.

(4) Všechno je v mobilu

Destinační marketing by neměl zapomínat na rostoucí počet mobilních zařízení. „Lidé nyní cestují doslova s mobilem v ruce, rezervují si přes mobil hotely, restaurace, orientují se na mapě. Proto by se měl každý, kdo podniká v turismu, ujistit, že jeho webová stránka je pro mobilní telefony optimalizovaná,“ upozorňuje Levine. Možností, jak dál využít mobilní telefon, je nespočet. V některých hotelích do něj nahrávají například klíč k hotelovému pokoji.

(5) Být transparentní

V době internetu se nic neutají, a zejména ne nedostatky. Cestující se pro výběr hotelu či restaurace řídí hodnocením na serverech typu Booking.com či TripAdvisor.com. Recenze a zkušenosti jiných turistů se tak stávají důležitější než doporučení cestovních průvodců, s čímž by turistické subjekty měly počítat, vědět, co se o nich píše, a případně na to reagovat.

„Turisté jsou čím dál více sofistikovanější. Do České republiky se někteří z nich vrací, ale zatímco při první návštěvě navštívili hlavní turistické památky, podruhé hledají jinou zkušenost, jinou perspektivu, a na to by měl český turismus myslet,“ dodává Daniel Levine na závěr: „Ve chvíli, kdy turistické služby nabídnou kreativní řešení, lidé si toho všimnou a s tím přichází i potřebná publicita.“

-kch-