Peter Vavro: Chceme hlavně podpořit prodej obsahu

středa, 14. května 2014, 06:12 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Zpoplatněním HN online nechceme ohrozit čtenost webu, říká šéfredaktor slovenských HN Peter Vavro.

Slovenské Hospodárske noviny zavádějí od středy 14. května kombinované předplatné pro tisk, online a digitál. Je nová nabídka prodeje obsahu HN, díky které budou moci čtenáři volit kombinaci koupě obsahu, finální, nebo počítáte ještě s její úpravou na základě reakcí čtenářů? Jak dlouho jste model zvažovali?

Tato nabídka navazuje na několikaměsíční testování zájmu lidí o vybraný obsah našich novin na webu pod názvem HN konto. Je to nová nabídka pro nové předplatitele HN, kteří si mohou vybrat nejen papírové noviny, ale i obsah HN na webu a na dalších platformách – chytrý telefon, tablet a Windows 8. To všechno mohou dostat v jednom balíčku, přičemž na deset dní si mohou předplatit obsah HN a nové rubriky jen na webu a digitálních aplikacích. V nabídce samozřejmě zůstává roční předplatné HN na papíře za stejnou cenu. Příprava, spojená s odchodem z Piana a s vytvořením vlastního systému zpoplatnění a obchodování, trvala přibližně rok a půl.

Proč se HN rozhodly opustit systém Piano?

Protože Piano mělo sice skvělý záměr – učit lidí platit za kvalitní informace i na webu – ale jeho byznys efekt pro naše vydavatelství byl dlouhodobě marginální. Naše rozhodnutí však nebylo namířené proti Pianu, ale reflektovalo primární potřebu mít vlastní byznys pod kontrolou.

Nabídka předplatného obsahuje několik kombinací – nejčastěji pro roční, půlroční a denní předplatné. O jaký typ předplatného budou mít čtenáři největší zájem?

Odpovím jinak. Věřím, že lidé budou ochotni předplatit si obsah HN bez ohledu na nosič. Loňský redesign HN jsme nedělali jen kvůli grafickým inovacím, ale i kvůli systémové změně titulu, který se má zaměřovat na prémiový a specializovaný ekonomický obsah. Toto považujeme za naší konkurenční výhodu a za naší přidanou hodnotu. Od středy jen zpřístupníme obsah HN předplatitelům na všech nosičích, aby nejčtenější ekonomický titul na Slovensku měli k dispozici 24 hodin.

Německý Bild zveřejnil, že nejčastěji jejich čtenáři využívají nabídky digitálního balíčku (tedy předplatné pro web a digitál). Tuto možnost nabízíte jen v rámci 10denního předplatného. Neuvažujete tady o delším období předplatného (půl rok, rok) pro kombinaci web a digitál?

V letošním roce platí – a v médiích dvojnásobně – že nic není vyloučené. Teď spouštíme tuto možnost na deset kalendářních dní, a to je naše aktuální nabídka. Pokud se tento model osvědčí, a dokážeme ho v budoucnosti časově rozšířit bez negativních dopadů na tržby vydavatelství, budeme Vás o tom informovat.

Uvažovali jste v případě HN online i o jiném modelu prodeje obsahu?

Web Hospodárskych novin generuje unikátní obsah (exkluzivní zprávy, analýzy, rozhovory, rady) primárně díky deníku Hospodárske noviny. Naše vydavatelství stojí na HN jako na klíčovém produktu, proto jsme nevytvářeli dvě plnohodnotné redakce – pro print a web. Proto nebudeme zpoplatňovat autonomní obsah webu HN, ale z 90 procent zamykáme na webu jen obsah HN. Zvažovali jsme i model zpoplatňování jednotlivých článků, ale protože náš obchodní model stojí na předplatném a inzerci, podřídili jsme tomuto předplatnému i model prodeje obsahu.

Je možné, že by do budoucna počet prémiových článků na HN online narůstal na úkor bezplatného obsahu a tedy že by se bezplatný obsah stával minoritním?

Na HN online ale článků neubude, jen bude méně volně přístupných článků z HN. Doteď jsme zamykali (resp. dávali pod Piano nebo HN Konto) tři z deseti článků HN na webu, od teď to bude naopak. Nejde nám o to, aby jsme ohrozili čtenost webu, ale abychom prioritně podpořili prodej obsahu HN přes předplatné. Už to ale nebude jen přes papír.

Počítáte se zavedením nového modelu prodeje obsahu se zvýšením počtu předplatitelů? Reagujeme na chování části lidí, kteří deklarují, že jsou ochotní platit za specializované informace nejen na papíře. Potenciálních a tzv. starých předplatitelů HN zvýhodňujeme rozšířením služeb. Předplatné HN je klíčem k našemu unikátnímu obsahu, neznamená to, že zamykáme celý web HN -  HNonline.sk. Proto určitě neočekáváme pokles předplatitelů. Naopak očekáváme mírný nárůst předplatitelů, kterých považujeme za přirozených TOP klientů tohoto vydavatelství.

Lze naznačit možnou strukturu očekávaných výnosů HN v následujících letech - tj. jaké procento výnosů očekáváte z prodeje obsahu a jak by se mohl měnit poměr výnosů z prodeje obsahu tištěného, digitálního a online?

Zatím jsme prodávali obsah HN jen přes papír, takže budoucí poměr tržeb z prodeje obsahu se určitě začne překlápět i ve prospěch prodeje digitálního obsahu. Nemůžeme a nebudeme měnit kontinuální přechod zájmu lidí z papíru na digitál, jen se snažíme přizpůsobit se změně chování čtenářů. Zároveň však věřím, že specializovaný obsah, doplněný o další služby našeho vydavatelství (odborné tituly, konference, HN Cluby, odborné semináře, firemní časopisy), může být v krátkodobém pohledu logickým vyústěním komplexní péče moderního mediálního domu o svého zákazníka.

-mav-