Strany investují do spotů i stovky tisíc korun

čtvrtek, 08. května 2014, 09:14 Marketing MediaGuru

Od středy 7. května mohou politické strany a hnutí využívat prostoru v ČT a ČRo.

Politické strany a hnutí se od středy 7. května mohou v souvislosti s nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu prezentovat v předvolebním vysílání České televize a Českého rozhlasu. Zavedené subjekty investují do volebních spotů až stovky tisíc korun, samy ale přiznávají, že těžiště kampaní je v kontaktním představování jednotlivých kandidátů a roste i význam sociálních sítí. Některé menší strany možnosti prezentace, kterou jim dává zákon, nevyužijí.

Například ČSSD má podle mluvčí Evy Gregorové šest televizních a šest rozhlasových spotů, do jejichž výroby investovala necelých 200 000 korun. „Letošní kampaň je specifická tím, že více využíváme sociální sítě, kde jsme v posledních týdnech na Facebooku vyhráli třikrát vítěze týdne v politickém marketingu,“ uvedla Gregorová.

O investici naopak pouze v řádu desítek tisíc korun mluví ODS. „Hlavním těžištěm naší kampaně je kontakt s voliči prostřednictvím sběru podpisů pod ,Petici pro korunu‘, která má už kolem padesáti tisíc podporovatelů,“ upřesnila mluvčí strany Jana Havelková.

Jako setkávání s občany v ulicích českých a moravských měst kampaň popisují i komunisté. Podobně jako ostatní ale i oni využívají sociální sítě jako Facebook a Twitter nebo vlastní webové stránky. „Rozhlasové a televizní spoty představují minimální podíl na celkové koncepci kampaně a tomu odpovídají i náklady na ně,“ sdělil Robert Kvacskai z tiskového odboru.

Větší náklady na výrobu volebních klipů naopak hlásí TOP 09. „Náklady na předvolební spoty činily celkem 300 000 korun (včetně DPH), celkové náklady na kampaň před volbami do EP odhadujeme zhruba na 10 milionů korun,“ sdělila mluvčí TOP 09 Martina Týblová, podle níž je letošní předvolební propagace v některých ohledech opravdu odlišná. „Její první fáze, za kterou považujeme zhruba duben, byla hlavně ,vysvětlovací‘ – v rámci kontaktní kampaně v krajích jsme nejen představovali naše kandidáty, ale vlastně i Evropskou unii a její fungování,“ konstatovala s tím, že jádro tkví zejména ve snaze přivést lidi k volbám.

Vysílání volebních příspěvků stran začalo 7. května v České televizi, která pro ně vyhradila kanály ČT1, ČT2 a ČT 24. V Českém rozhlasu je posluchači uslyší na stanici Vltava, Radiožurnál, Dvojka a ve vysílání regionálních studií. Ne všechny strany ale tuto příležitost využijí. ČT z celkových 38 dodalo spot v souladu se stanovenými podmínkami 34 kandidujících subjektů. Stranu NE Bruselu - Národní demokracie ČT vyzvala k dodání klipu náhradního. Český rozhlas pak neobdržel spot od pěti subjektů, a to Koruny České, Občanské konzervativní strany, Republikánské strany Čech, Moravy a Slezska, Romské demokratické strana a TOP 09 a Starostů.

Přehled volebních spotů do EP některých výše nezmíněných stran

Úsvit přímé demokracie

Strana svobodných občanů (Svobodní)

KDU-ČSL

Česká pirátská strana

Strana zelených

-čtk-