PwC: Český trh médií a zábavy poroste o 5 % ročně

úterý, 10. června 2014, 11:35 Výzkum MediaGuru

Velikost českého trhu médií a zábavy dosahuje zhruba 104 miliard korun, ukazuje studie PwC.

Český trh médií a zábavy by měl v následujících pěti letech růst o téměř pět procent ročně. Jeho velikost nyní dosahuje zhruba 5,2 miliardy dolarů (104 miliardy Kč). Vyplývá to ze studie poradenské společnosti PwC Global Entertainment and Media Outlook 2014-2018. Studie rovněž ukázala, že digitální reklama celosvětově roste rychleji než útraty zákazníků za digitální obsah.

„Boom digitalizace se nevyhýbá ani českým zákazníkům. Již loni se v Česku například proinzerovalo na internetu dvakrát více peněz než v televizi. A do dvou let by měli Češi utratit za digitální video více než při koupi či půjčování DVD disků či Blu-ray,“ uvedla Olga Řehořková, specialistka na zábavní a mediální průmysl PwC Česká republika. 

Celosvětové tržby mediálního a zábavního průmyslu z digitálního obsahu porostou v následujících pěti letech ročně v průměru o 12 %. Na celkovém růstu odvětví se tak v letech 2013 až 2018 budou podílet z téměř dvou třetin. Digitální reklama bude v roce 2018 tvořit třetinu tržeb z reklamy, ale digitální obsah se bude na tržbách za zábavu a média podílet jen 17 %.

Rozmach služeb, které umožňují stálý a neomezený přístup k digitálnímu obsahu, a stále se rozšiřující možnosti mikroplateb podle PwC ukazují, že cestou k úspěchu v novém digitálním prostředí je především flexibilita a schopnost poskytnout zákazníkovi lepší zážitek. V následujících pěti letech se proto očekává největší růst v oblasti streamu filmu a hudby. 

Příjmy z mobilní internetové reklamy v Česku mohou růst následujících pět let o třetinu ročně, a dosáhnout tak 30 milionů dolarů (asi 600 mil. korun) v roce 2018. „Tempo růstu je to sice vysoké, ale celkově se mobilní internetová reklama bude na reklamních příjmech z internetu podílet pouhými třemi procenty. Češi mnohem více než jiné národy přistupují na internet stále především přes své notebooky či PC, což mnoho z nich nemotivuje k tomu, aby plně využívali mobilní internet,“ uvedla Řehořková.

Celosvětově se mobilní internet v roce 2018 rozšíří na 55 % populace, což pomůže zvýšit podíl digitální reklamy na celkových reklamních příjmech ze 14 % v roce 2009 na 33 % v roce 2018. Zatímco celkové reklamní příjmy porostou v následujících pěti letech v průměru o 4,4 % ročně, u internetové reklamy to bude 10,7 %, odhaduje PwC.

Mezi další zjištění studie patří více než zdvojnásobení podílu internetové televize na televizní reklamě v následujících pěti letech (z 2,2 % v 2013 na 4,5 % v 2018). Mobilní reklama by přitom letos měla předstihnout internetovou inzerci. Stejně tak letos poprvé překonají tržby za prodej streamované či stahované hudby prodej fyzických nosičů; zatímco za digitální hudbu budou tržby činit 10,18 miliardy dolarů, v případě klasických nosičů to bude 10,17 miliardy.

Studie se také věnovala zpoplatněným internetovým novinám, u nichž se ale trend nemění. I když jednotliví vydavatelé hlásí rostoucí úspěchy, jen několik oslavuje změnu – v roce 2018 bude podíl digitálního předplatného osm procent, předpokládá PwC.