Virtuální realita na dosah ruky aneb jak vzniká 3D…

virtual-reality
3D skenování člověka a barevný 3D tisk je dnes už realitou. Budoucnost však slibuje mnohem víc.

Při příchodu do karlínského studia Duplicity 3D gang první, čeho si člověk všimne, je postavička malého dítěte, nebo spíše jeho podobenka ve 3D. Je na ní znázorněn každý rys obličeje, každý záhyb oblečení. Takových postaviček různé velikosti je ve studiu více. A nejen to, vystavené jsou i speciální 3D plavky ve tvaru lvích hlav či motýlích křídel od designéra Marka Lopatiče. „To je ale teprve začátek, budoucnost bude mnohem zajímavější. Jestliže fotografie je tisíc slov, 3D model je minimálně sto obrázků,“ říká  úvodem ředitel společnosti 3D gang Ludvik Hůrka.

3Dpostavicky

Zachytit lze 3D skenerem i pohyb

Než 3D podobenka vznikne, předchází tomu celkem dlouhý a technologicky náročný proces. Nejprve je člověk naskenován 3D skenerem, který je v současné době největším v Evropě. Skener vypadá jako obrovské fotostudio. Snímaný člověk se v něm postaví do tzv. záchytky (záchytné komory) o rozměrech metr na dva metry, kam na něj míří 115 fotoaparátů.

3D skener

3D skener

„Samotné skenování je velmi rychlé, trvá to zlomek sekundy, takže jsme schopni naskenovat i zvířata, malé děti či lidi v pohybu,“ vysvětluje Ludvik Hůrka a uvádí příklad nedávného skenování wakeskaterky Zuzany Vráblové Red Bull týmu ve výskoku, kdy naskenovali celkem osm fází jednoho jejího triku. „Co ale trvá déle, je následné zpracování obrazu. Máme na to pět počítačů a jen digitálním zpracováním 3D modelu strávíme dvě až tři hodiny, pak se dodělávají detaily, například záhyby, které se nepodařilo fotoaparáty nasnímat,“ popisuje Ludvik Hůrka.

3Dgang_ZuzkaVrablova

Zuzana Vráblová z Red Bull týmu při 3D skenování

3D tisk pak zabere další hodiny. Konkrétně 3D gang tiskne plnobarevně z kompozitního prášku, nicméně jak ukazuje vývoj 3D tisku, materiálů, z nichž se dá tisknout, je mnohem více. Tisknout lze z pryskyřice, plastu, ale také z keramiky nebo čokolády. Tisknout pak lze téměř vše, vedle postaviček a plavek mohou dnešní 3D tiskárny vytisknout například brýle, bižuterii nebo nově také domy, oblečení, na jehož tisku pracuje společnost Tamicare, či třeba pizzu, kterou již nyní tiskne barcelonský startup Natural Machines.

Budoucnost je virtuální realitě zaslíbená

Možnosti využití 3D skenování a 3D tisku leží v herním, filmovém, módním, oděvním a reklamním průmyslu, zdravotnictví, ve výrobě personifikovaných a ergonomických předmětů, v anatomické simulaci, architektuře nebo v oblasti zachování kulturního dědictví včetně našich žijících legend. Jak ukazuje nedávný projekt americké společnosti Smithsonian Institute, 3D skenování může svou významnou roli sehrát například v oblasti paleontologie.

YouTube Preview Image

Česká společnost 3D gang například zkoumá, jak za účelem zachování kulturního dědictví naskenovat pomocí mobilního či laserového skeneru naše pamětihodnosti.

MobilniSkener

Mobilní 3D skener

„Myslím, že v horizontu dvou let bychom mohli být schopni naskenovat i krátký film. Místo 115 fotoaparátů bychom tam měli např. 40 kamer a v počítači bychom pak pracovali s modelací filmové sekvence. Jediné, co nás brzdí je datová náročnost a kapacita naší technologie,“ předpovídá Ludvik Hůrka. Díky tomu bude také možné v nedaleké budoucnosti vytvářet dokonalejší virtuální realitu, která by zdaleka nepatřila jen do herního průmyslu. „Studenti medicíny by mohli virtuálně operovat, lidé by mohli virtuálně cestovat, procházet si archeologické památky nebo se setkávat se slavnými lidmi, se svými předky či se sebou samými po x letech,“ popisuje Ludvik Hůrka možnosti virtuální reality.

Podle odhadu výzkumné společnosti Markets nad Markets by měl trh rozšířené a virtuální reality dosáhnout do roku 2018 hodnoty 1,06 miliardy dolarů. Tento potenciál virtuální reality si uvědomuje dobře i sociální síť Facebook, která před necelými dvěma měsíci koupila za dvě miliardy dolarů firmu Oculus, vyrábějící speciální headsety. Mark Zuckeberg ve virtuální realitě vidí jednu z klíčových platforem budoucnosti. Podle něj může změnit způsob práce a zlepšit zákaznickou zkušenost, silný potenciál má i pro komunikaci, média, zábavu a edukaci. „Představte si, že hrajete hru, studujete ve třídě se studenty a učiteli z celého světa nebo jdete na vyšetření k lékaři pouze tím, že si nasadíte doma brýle pro virtuální realitu,“ popsal Zuckerberg.

Virtuální realitu ve světě medicíny se snaží už dnes aplikovat firmy Conquer Mobile a VRcade, které společně pracují na simulačním edukačním systému pro mediky. V marketingové komunikaci ji v dubnu využil módní řetězec Topshop, který vybraným pěti zákazníkům zprostředkoval ve virtuální realitě módní přehlídku letošních novinek. Prostor nabízí i pro různorodé reklamní formáty.

YouTube Preview Image

„Virtuální realita v sobě nese opravdu velký potenciál. Ve chvíli, kdy v ní nebude docházet k nepříjemnému zpoždění obrazu a zlepší se rozlišení displeje, dokáže uživatele pohltit a nabídnout jim kvalitní zážitek. Dalším krokem bude vyřešení přenosu hmatových a čichových vjemů, ale jestliže 80 % informací vnímáme zrakem, budou již první spotřebitelské verze Riftu dobře použitelné“ dodává na závěr Ludvik Hůrka z 3D gang, který se touto cestou budoucnosti hodlá ubírat.

-kch-

Zařazeno v rubrice: Internet & Mobil, Reklama

DISKUSE