Trendy českého trhu s mobilními aplikacemi

pátek, 18. července 2014, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Podle průzkumů a prognostik má být rok 2014 přelomový. Jaké trendy již lze pozorovat a jaké teprve přijdou?

Trh s mobilními telefony se podle předpovědí dočká nárůstu aplikací pro Windows Phone. Právě nová verze tohoto operačního systému je totiž velmi rychlá, svižná a u zákazníků stále populárnější. Není tedy divu, že oproti loňskému roku výrazně navyšuje svůj podíl na trhu – celosvětově až o 3 %. Podle posledních průzkumů na českém trhu tento systém předběhl i iOS. Navíc trh s aplikacemi pro Android a iOS je již přeplněný. Zvyšující se obliba Windows Phone a nevyužitý potenciál tohoto trhu s aplikacemi skýtá vývojářům velké možnosti. Těm se navíc snaží jít naproti i samotní výrobci mobilních telefonů. Ochotně půjčují testovací zařízení a nabízejí marketingovou podporu.

„Nebrandované“ aplikace a gramotnost uživatelů

Stále rozšiřujícím se trendem na trhu mobilních aplikací jsou ty „nebrandované“. Firmy si uvědomují, že uživatelská gramotnost se zvýšila, lidé si pročítají recenze a hodnocení aplikací. Dnes jde uživatel důsledně po konkrétním přínosu a přidané hodnotě, která by uspokojovala jeho požadavky v co nejkratším čase. Už bezhlavě nestahuje jakékoliv, na první pohled alespoň trochu líbivé aplikace. Právě proto se firmy pokoušejí vytvářet aplikace, které se nesnaží prvoplánově tlačit značku, ale naopak táhnout přízeň uživatele díky přidané hodnotě a maximálnímu užitku z ní.

Takové požadavky splňuje například nová aplikace Tvoje menu od společnosti Tescoma. Její tvůrci si povšimli rozpaků, jaké často u Čechů vyvolávají nejen exotické jídelní lístky, a rozhodli se je této frustrace zbavit. Když si má člověk v množství nic neříkajících, těžko vyslovitelných pojmů najít, co si dá k obědu, řešení najde ve svém chytrém telefonu. Intuitivní mobilní atlas obsahuje pokrmy a ingredience ze všech hlavních světových kuchyní s podrobnou charakteristikou, fotografiemi a výslovností názvů. Prostě přesně v duchu zmíněných jednoduchých praktických řešení pro každodenní životní situace.

tvoje menu image
Ukázka aplikace Tescoma – Tvoje menu

Platformy se sbližují

Na nedávné největší vývojářské konferenci WWDC 2014 Apple představil nadcházející novinky. Tou největší je širší otevření se komunitě, zejména vývojářům, kterým již bude dávat větší volnost, možnosti a informace. Tyto změny by měly znamenat větší sbližování jednotlivých platforem či dokonce jejich spolupráci.

Již nyní nemusí vývojáři programovat aplikace pro každou platformu zvlášť. Stačí na to využití frameworku, který vygeneruje aplikaci pro všechny platformy a značně tak zjednodušuje práci. Další novinkou, kterou iOS až doposud nedovoloval, je sdílení dat mezi aplikacemi, např. posílání fotek a videí.

Wearable technologies

Novým trendem objevujícím se v oblasti mobilních aplikací jsou bezesporu tzv. wearable technologies, neboli česky „nositelné technologie“, případně elektronika nošená na těle. Mezi ně patří chytré hodinky, náramky a brýle. Takovéto technologie se začínají objevovat v reakci na vyčerpání trhu s chytrými telefony, kde už se toho tolik, jednoduše řečeno, vymyslet nedá. Wearable technologies jsou však pro český trh zatím spíše „buzzwordem“. Realita hovoří o jedné aplikaci pro Google Glass (GlassCar) a jedné pro chytré hodinky (Flood 2). Tyto technologie se zatím masově mezi lidmi nešíří a na svůj nástup teprve čekají.

Vývojáři dosud s nápady a kreativou trochu tápou, všechno je strnulé a pomalé, nicméně samotní výrobci se je snaží maximálně motivovat. Například naše agentura Pria získala pro testování a vývoj aplikace chytré hodinky Samsung, do kterých právě implementujeme aplikaci Slovník do kapsy. Ta díky hodinkám získává nový rozměr a dokáže reagovat na hlas uživatele, přičemž samozřejmostí nadále zůstává offline funkčnost.

Ukázka připravované aplikace Slovník do kapsy pro chytré hodinky
Ukázka připravované aplikace Slovník do kapsy pro chytré hodinky

Trendy se výrazně liší na západ od našich hranic, kde se firmy snaží chytré technologie implementovat do svých kampaní stůj co stůj, a být tak atraktivnější pro své cílové skupiny. Nejsou ale zdaleka jen marketingovým nástrojem a mají velkou budoucnost např. v aplikacích pro sledování zdraví uživatelů a případného přivolávání pomoci. Další využitelnost ale bezpochyby ukáže až praxe s masovějším rozšířením těchto technologií mezi běžné uživatele, protože právě oni rozhodují o tom, co je a není trend a jakým směrem se bude další vývoj ubírat.

Autor článku: Martin Krkoška, spoluzakladatel zlínské online agentury Pria, kde vede oddělení Pria Labs specializované na vývoj mobilních aplikací.