Reklamy, které se spotřebitelům nelíbily

pondělí, 11. srpna 2014, 11:24 Reklama MediaGuru

Rada pro reklamu se letos zabývala mj. stížnostmi na reklamy Hyundai, Big Shock nebo Penny Market.

Rada pro reklamu (RPR) prošetřila za letošní rok 14 stížností na reklamu. Jen jednu z nich shledala závadnou. Byla jí tisková reklama na tiskárny HP se sloganem „Vyměňte starou za novou“, která zobrazovala v pozadí zamazanou fotografii starší ženy a v popředí zřetelnou fotografii ženy mladé. Nutno dodat, že se nejednalo o přímou reklamu společnosti HP, ale o reklamu jednoho z jejích obchodních partnerů. Ve stížnosti se uvádělo, že se jedná o sexistickou a ageistickou reklamu, s čímž souhlasila i RPR.

HP

Další reklamou, která letos rozhořčila některé ze spotřebitelů, je animovaný spot na bio tvaroh s jogurtem Matylda Polabských mlékáren. Podle stěžovatele měl text reklamy vulgární nádech. Vadilo mu, že černá kráva zpívá: „Já jsem kráva, co tvaroh dětem nese,“ a na to jí bílá kráva odpovídá: „Ty krávo, ty krávo!“ RPR stížnost zamítla.

Se stížností se letos potýkala i Mlékárna Hlinsko. Její televizní reklama na mléko Tatra není podle stěžovatele čestná ani pravdivá. „V reklamě farmář pečuje nejen o samotnou dojnici, ale i o její telátko, které vyrůstá po boku své matky. Ve skutečném světě mléčného průmyslu je však tele matce odebráno v den porodu a poté umístěno do individuálního boxu,“ uvádí se ve stížnosti. Zadavatel ve svém vysvětlení argumentuje reklamní nadsázkou a za příklad dává i zobrazení idylické rodiny: „Pro ilustraci výroby s péčí a láskou je ve spotu skutečně zobrazena velmi idylická rodina, snídající čerstvé mléko od vlastních kraviček. Nemůžeme vyloučit, že podobná rodina také není mezi subdodavateli našeho mléka, ale statisticky je jasné, že naprostá většina zpracovávaného mléka pochází z běžných českých zemědělských farem a chovů. U těchto chovů sice striktně kontrolujeme normy kvality, ale přitom je vskutku nenutíme, aby vypadali jako rodina z reklamy.“ I tuto stížnost RPR zamítla.

Stěžovalo se také na outdoorovou reklamu energetického nápoje Big Shock, která vyobrazovala ženu s odhaleným poprsím před dvěma muži se sloganem „Pro osudové okamžiky“. Podle stěžovatelky reklama uráží osoby ženského pohlaví, a navíc je nevhodná pro děti a mládež. Z pohledu zadavatele je žena vyobrazena pouze zezadu, a nahota je tedy využita „velmi jemným (decentním) způsobem bez zobrazení jakéhokoli intimního místa. V opačném případě by musely být v rozporu s dobrými mravy např. i reklamy na spodní prádlo či některé sprchové gely.“ Stížnost byla zamítnuta, byť byli členové RPR ke kreativnímu zpracování komunikace kritičtí.

BigShock

Stížnost padla také na jeden ze série reklamních internetových spotů minerální vody Magnesia, která byla natočena u příležitosti filmových cen Český lev. Reklama je podle stěžovatelky „daleko za hranicí snad všech pravidel a zásad slušnosti, mezilidských vztahů, morálky, hrubosti…“ RPR stížnost zamítla s tím, že jde o reklamní nadsázku.

Dále se stížností potýkal také maloobchodní řetězec Penny Market, jehož televizní reklama byla podle stěžovatele urážlivá pro zákazníky jiných konkurenčních obchodů. Reklama totiž označuje své zákazníky za chytré, a implicitně tak naznačuje, že zákazníci konkurence jsou „méně chytří“. Navíc je podle stěžovatele reklama klamavá. Stížnost byla jednomyslně zamítnuta.

RPR rovněž zamítla stížnost na reklamu automobilky Hyundai, v níž se poukazuje na používání adjektiva „český“ v souvislosti s korejskou značkou. Reklamu se sloganem „Hledáte velký a opravdu kvalitní český kombík?“ nebo „Welcome to the land of Hyundai“ považuje stěžovatel za nepravdivou, stejně jako tvrzení, že jde o české vozy. Odkazování Hyundai na Škodu Octavia Combi, v kontextu pejorativně označovanou jako „průměrný český kombík“, je podle stěžovatele zavádějící. Zadavatel se bránil tím, že vozy Hyundai jsou kompletně vyráběny v České republice, od čehož odvozuje spojení „český vůz“ či „český kombík“.

hyundai

Mezi další společnosti či značky, na jejichž reklamu byla poslána stížnost, patří například Komerční banka, ING pojišťovna, Clavin či hračkářství Sparky’s. Všechny stížnosti, kromě té jediné na reklamu tiskárny HP, byly zamítnuty.

-kch-