BigBoard: Předpisy zlikvidují všechny naše plochy

středa, 17. září 2014, 10:02 Outdoor Kateřina Straková

Návrh, který v Praze prosazuje TOP 09, je pro nás likvidační, říká šéf BigBoardu Richard Fuxa.

Na pondělní tiskové konferenci zaznělo, že pokud nové pražské stavební předpisy vstoupí v platnost, uvažujete jako skupina BigBoard o arbitráži, kde budete požadovat odškodnění v hodnotě miliardy korun. Od čeho výši odškodnění odvozujete?

Celou záležitost jsme zadali právní kanceláři, panu doktorovi Nespalovi, který se právními spory a arbitrážemi zabývá. Výše odškodnění odvozujeme ze dvou parametrů, jednak z výše původní investice, jednak z výše ušlých příjmů, kterých bychom ve standardní situaci dosáhli.

Kolika ploch Vaší skupiny se nové pražské stavební předpisy dotknou?

V podstatě by se to týkalo všech našich ploch v Praze. Proto předpisy nazýváme likvidačním nařízením.

Již nyní podnikáte právní kroky u ministerstva vnitra, ministerstva pro místní rozvoj a ÚOHS. O jaké právní kroky přesně jde a jaké plánujete do budoucna?

Právních kroků jsme podnikli několik, vycházíme přitom především z toho, že nové stavební předpisy zásadně narušují hospodářskou soutěž. V případě, že příští týden Rada hlavního města nevyslyší hlas zastupitelstva, zvažujeme žaloby přímo na město a radní s jejich hmotnou odpovědností. Pevně ale věřím tomu, že žijeme v civilizované společnosti, kde bude rada naslouchat zástupcům lidu. Pražské předpisy zdaleka nejsou jen o billboardech, obsahují mnoho dalších nedostatků, které se dotknou především občanů. Musím říct, že urputnost pana Hudečka ve snaze prosadit svůj návrh proti vůli většiny, je pro mě nepochopitelná.

Proč se podle Vás snaží Tomáš Hudeček předpisy prosadit?

Nechtěl bych spekulovat, ale když se podrobně podíváte na lidi, kteří předpisy připravovali, zjistíte, že jsou často napojeni na developerské firmy. Například Pavel Hnilička (architekt a garant nových stavebních předpisů, pozn. red.) sedí hned v několika komisích. Celá řada pražských předpisů je nápadně výhodná pro developery. Jestli je však zatím developerské lobby, nebo jen populismus pana Hudečka před komunálními volbami, nevím. Faktem je, že stavební předpisy jsou nosným tématem jeho předvolební kampaně, a proto by o něj nerad přišel.

Minulý čtvrtek jste TOP 09 stáhli její kampaň ze svých nosičů. V době před komunálními a senátními volbami to vypadá jako politicky motivovaná akce…

V žádném případě zatím nic politického není, pro nás je to čistě obchodní rozhodnutí. I přesto, že byly předpisy přijaty 15. července, kampaň jsme vylepili. Nicméně další kroky pana Hudečka, například jeho hypercubes v památkové zóně města, které jsou sedmkrát větší, než nové předpisy povolují, nás natolik šokovaly, že jsme se rozhodly jednat. Říká nám tím, že sice ostatním zakazuje, ale sám pravidla porušuje. Přece jen by měl jako politik jít příkladem, ale on káže vodu a pije víno.

Na kolik Vás stažení kampaně přijde?

Určité náklady to stojí, ale pro nás je to symbolické gesto, kterým chceme upozornit na celou problematiku. I proto jsme plochy okamžitě poskytli nadaci Dobrý Anděl, nechtěli jsme je znovu komerčně prodat.

Mluvíte-li o tom, že pražské stavební předpisy jsou nevýhodné nejen z hlediska outdoorové reklamy, neuvažujete o spojení s dalšími subjekty?

Ostatní subjekty, kterých se změna dotýká, jsou zejména občané, z komerčních subjektů se jedná například o náplavky. Naším zájmem není se s někým spojovat, my podnikáme kroky, které musíme učinit pro záchranu našeho byznysu, ale je jasné, že upozorňujeme i na řadu nejasností mimo pole naší působnosti. Kromě nás se ozývají jednotlivé městské části, 38 zastupitelů hlasovalo minulý týden za odložení předpisů narok 2016, proti byl jen Tomáš Hudeček a Nataša Šturmová, zástupkyně developerské společnosti.

Existuje zde nějaká možnost kompromisu na stavebních předpisech z Vaší strany?

Nevidím problém v omezení vzniku budoucí reklamy, což by znamenalo, že nebudou přibývat žádné další reklamní plochy v Praze. Praha je co do počtu ploch saturovaná. Navíc by tak byla možnost očistit město od černé reklamy, což nové předpisy vůbec neřeší. To, v čem je problém, je zákaz všech velkoformátových ploch, a to i těch, co již existují. Jak jsem již řekl, to je pro nás naprosto likvidační.

V případě, že nové předpisy vstoupí v platnost, jaké další scénáře plánujete?

V tom případě použijeme všechny právní prostředky, abychom se ubránili. Rovněž také upneme pozornost na malé formáty a budeme bojovat proti nevýhodné smlouvě Prahy se společností JCDecaux, Městský mobiliář. Chceme otevřít možnost výběrového řízení na městský mobiliář, protože jsem si jistý, že dokážeme nabídnout mnohem zajímavější podmínky než konkurence. Existují například dva roky staré právní rozbory, které ukazují, že tato nevýhodná smlouva je vypověditelná.

Podle informací našeho serveru však magistrát vypovězení smlouvy již zvažuje…

To by bylo samozřejmě fajn. Bohužel faktem je, že pan Hudeček se nikdy k nevýhodné smlouvě s JCDecaux přímo nevyjádřil.

Kromě právních kroků jste spustili proti předpisům a také proti JCDecaux značně tvrdou kampaň, za kterou stojí nový Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Předpisy byly přijaty 15. července, svaz vznikl o měsíc dříve. Proč jste se k jeho založení rozhodli s měsíčním předstihem?

Stavební předpisy jsme v rámci Asociace venkovní reklamy (AVR) řešili poprvé už v únoru. V té době jsme všichni jednomyslně, včetně JCDecaux, odsouhlasili, že představují omezení proti našim zájmům. Poté nastal proces připomínkování, kde jsme však narazili na zcela jiný postoj společnosti JCDecaux, která se zákazem velkoformátových reklam najednou souhlasila. Její zástupci se přímo postavili proti rozhodnutí asociace a z toho důvodu jsme se rozhodli vytvořit Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Minulý týden jsme na valné hromadě AVR ještě požádali o vyloučení JCDecaux, což neprošlo, posléze jsme hlasovali o rozpuštění asociace, protože už nemá smysl. Návrh byl většinově přijat, nyní se čeká na schválení dozorčí rady.

SPVR má v současnosti devět členů. Ve chvíli, kdy v něm však nebude zastoupen druhý největší hráč na trhu, nepozbývá něco ze své kredibility?

Podle mě JCDecaux nemůže být v současnosti v žádné asociaci, všichni stávající členové svazu jsou na ni naštvaní.

Nebojíte se, že současná eskalace napětí na poli venkovní reklamy může vyvolat negativní dojem u zadavatelů?

Samozřejmě to není dobré, ale musíme se bránit, přece jen nebudeme čekat na to, až nám zavřou firmu.

Neohrožuje aktuální spor projekt měření venkovní inzerce?

Měření venkovní inzerce postupuje samostatnou cestou. Je to složitá záležitost, do které jsme vložili nemalé investice, řešení procesních problémů chce svůj čas, ale pro nás je důležité ukázat, že dokážeme venkovní reklamy měřit.

Přemýšlíte ve skupině o dalších akvizicích?

Momentálně se soustředíme na kauzu stavebních předpisů, ale až se to ztiší, podle situace se zorientujeme a uvidíme. Původně jsme měli další expanzi v plánu. Každopádně nejsme firma, která by nehledala další řešení expanze. Jsem nadále optimistou.

Richard Fuxa, zakladatel a předseda představenstva skupiny BigBoard

Na začátku 90. let založil společnost BigBoard, jež vlastní společnosti provozující venkovní reklamu, jako je Big Media, Czech Outdoor, outdoor akzent nebo Rail Reklam. V současné době se také angažuje v oblasti umění, například se podílel na výstavě Alfonse Muchy v Obecním domě či letošní výstavě Bohuslava Reynka a Marca Chagalla ve Valdštejnské jízdárně.
Richard Fuxa (vlevo) ještě na společné konferenci s Pavlem Slabým, šéfem JCDecaux.
Richard Fuxa (vlevo) ještě na společné konferenci s Pavlem Slabým, šéfem JCDecaux.