Tištěný týdeník Echo chceme spustit ještě letos

pondělí, 22. září 2014, 15:30 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Tištěný týdeník Echo má být dalším zdrojem příjmů pro Echo Media, říká Dalibor Balšínek.

Před startem serveru Echo24.cz jste mluvili o návazném elektronickém Týdeníku Echo a nevylučovali jste ani možnost zavedení tištěného týdeníku Echo. Teď říkáte, že jeho uvedení je reálné...

Projekt tištěného týdeníku Echo je ve velmi intenzivním stadiu příprav. Potenciál tady je. Vycházíme ze současného stavu dvou tisíc předplatitelů elektronického týdeníku Echo. Jsem vnitřně rozhodnutý, že tištěný týdeník na podzim odstartujeme. Využijeme obsahu digitálního týdeníku, který do tištěné verze překlopíme. V podstatě jiné náklady než na tisk v případě týdeníku nebudou. Reklamní kampaň, která uvedení tištěné podoby, jsme plánovali tak jako tak.

Pro společnost Echo Media to ale přesto může být další riziko. Nový náklad, který přidáte ke stávajícím nákladům na provoz serveru, týdeníku a dalších aktivit.

Riziko vyzkoušet tištěný formát je naopak poměrně malé, navíc nám může přinést další dodatečné příjmy díky čtenářům, kteří by preferovali číst Echo v tištěné podobě. Stačí prodat několik tisíc výtisků a s tištěnou podobou týdeníku budeme v malém ale zisku, každých deset dvacet tisíc korun je dobrých, na ulici neleží a ročně je to milion. Moje logika tištěné podoby je úplně jiná, než bylo doposud na trhu zvykem. My jsme digitální vydavatelství a budoucnost vidíme v digitálních médiích, tedy internetové podobě. Nějaký potenciál šíření obsahu na papíře tady ale samozřejmě zůstane. Lidé poslouchají hudbu převážně ve formátu mp3 nebo mp4, sílí ale skupina posluchačů, kteří hudbu chtějí slyšet na vinylu, protože to je jiný zážitek. Podobně jsou čtenáři, kteří preferují čtení delších textů na papíře. Opravdu nám stačí prodeje v řádu tisíců, a pokud si Týdeník Echo v papírové podobě nenajde dostatek čtenářů, tak to nebude žádná tragédie a nijak to značku Týdeníku Echo neohrozí, protože bude dál existovat v hlavní, tedy elektronické podobě. Může jít přitom o doplňující příjem jen na časově omezenou dobu – třeba na dva roky. A významně nám to může překonat nejkritičtější období. Za námi totiž Martin Roman nestojí, musíme počítat každou korunu.

To je hlavní důvod, proč chcete s tištěným týdeníkem přijít?

Primárně hledáme další příjmy. Potenciální příjmy z prodeje inzerce do toho nepočítáme, přestože předpokládáme, že by týdeník mohl být i zajímavým inzertním nosičem. Nesním o 30 tisíc prodaných kusů. Jak jsem řekl, stačí nám pár tisíc prodaných výtisků. Startovací náklad bychom nastavili na 30-35 tisíc výtisků, prodejní cenu v rozmezí 30-40 Kč. Případný neúspěch tištěné podoby Echo24.cz, ani elektronický Týdeník Echo nijak neohrozí. Ale věřím, že uspějeme. Už jenom proto, že takový titul na trhu není. Neubude přinášet žádný balast, žádnou záplavu bezobsažných fotek a prefabrikovaný obsah. Na první pohled se budeme odlišovat. Vyrukujeme s náročným čtením, v konzervativní grafice s důrazem na text.

Z čeho vyvozujete, že by mohl být tištěný týdeník u čtenářů žádaný alespoň v té míře, kterou byste považovali za optimální?

Brand Echo24 je etablovaný, k tomu je připravený odvozená značka Týdeník Echo. Zjistili jsme, že je o něj zájem mnohem větší, než jsme čekali. Na launch Týdeníku Echo jsme neutratili ani korunu. Vychází to z toho, že marketing využívá síly Echo24.cz. Je tady 300 tisíc lidí, kteří o brandu Echo a týdeníku Echo vědí.

Na sociální síti jste uváděl, že elektronický Týdeník Echo má kolem dvou tisíc předplatitelů. Jak se týdeník prodává?

Více než polovinu předplatného prodáváme přes webové rozhraní. To nás překvapilo. Očekávali jsme, že nejvíc prodáme přes Apple. Vycházeli jsme z dřívějších zkušeností, kdy se tradovala výtěžnost z prodeje přes Apple kolem 80 %. Je ale vidět, že na internetu se situace velmi rychle mění a co platilo před dvěma lety, je dnes jinak. Kladli jsme důraz na iOS platformu, protože jsem ji považoval za důležitější než Android. Zároveň ale vidíme, že přes Apple dosahujeme konverze kolem 35 % - poměr mezi stažením aplikace a zakoupením týdeníku je tak nadprůměrně vysoký. Je vidět, že lidi šli cíleně za tím, co chtějí.

A pokud jde o strukturu předplatitelů? Kolik je z toho jednorázových, ročních nebo hromadných?

Firemní, Korporátní chcete-li hromadné předplatné jsme ještě aktivně nenabízeli. Měli jsme problém se staršími explorery, které většina korporací využívá. Pracujeme na vyřešení technických detailů a s aktivním prodejem hromadného předplatného začínáme až na podzim. Přesto už některé hromadné předplatné máme, např. banky. Ročních předplatných je přes 50 %, na Applu jednorázových je v řádu stovek. Na webu je vysoké procento ročních předplatných. Čtenáři si raději koupí roční předplatné za 699 Kč než to každý měsíc obnovovat. Pro nás je prodej přes webové rozhraní výhodnější, protože nemusíme odvádět podíl Applu, na druhou stranu prodej přes web podléhá 21% zdanění.

Na veřejnost pronikly informace o napjatých vztazích mezi Vámi a investorem projektu Janem Klenorem.

Nesmysl. Lidé v branži mají rádi legendy. Nic dramatického se mezi námi neději, všechny moje vztahy jsou bouřlivější. Je pravda, že jsme oba temperamentní a nejsme moc zvyklí na kompromisy. Jan Klenor do fungování EchoMedia nezasahuje, je skutečně pasivním investorem. Společnost řídím já se všemi právy a povinnostmi. Navíc, jak to kdysi přesně řekl Andrej Babiš, Jan Klenor není investorem, ale věřitelem, protože 95 % akcií společnosti vlastním sám.

Nechce tedy z projektu Echo vycouvat?

To jsem tedy opravdu neslyšel.

Není to tedy tak, že došlo k setkání mezi Vámi a Andrejem Babišem o možné finanční podpoře?

Tak tento drb jsem slyšel. Myslím, že vznikl na základě mé žádosti o rozhovor. Věděl jsem, že Danielu Kaiserovi rozhovor nedá. Na přelomu června července jsem Andrejovi Babišovi poslal SMS se žádostí o rozhovor. A nepopírám, že jsem v tom viděl jistý marketingový potenciál pro Týdeník Echo, protože Andrej Babiš skutečně prodává. Zároveň jsem s ním opravdu chtěl udělat otevřený rozhovor zaměřený na současnost a hlavně na jeho budoucí představy. Andrej Babiš odpověděl za dvě hodiny a postupně jsme se domluvili na místě, čase, fotografování i striktní autorizaci, kterou si vyžádal. Ale zřejmě mu to někdo rozmluvil, protože po třech dnech mi napsal, že rozhovor přeložíme. V průběhu léta jsme si ještě vyměnili několik SMS a teď jsme v mrtvém bodě. Teď rozhovor nedá, protože jsme proti němu moc zaměření. Věřím ale, že Andrej Babiš je silná osobnost a nějakého rozhovoru se mnou se neobává a že ho nakonec dá.

Rodinu serverů Echo24.cz má rozšířit také ekonomický Roklen, který dosud funguje v podobě feedu. Jeho vzhled se už ale mění, blíží se tedy start tohoto ekonomického webu?

Roklen řídí a vytváří Radim Krejčí. Web je stále ve vývojové fázi, která bude dokončena na konci měsíce, kdy bude obsahovat všechny důležité datové toky.

A motoristický web?

Autoweb se připravuje a měl by se spouštět ještě letos. Na starost ho má Jan Blažek (bývalý dlouholetý šéfredaktor Auto7 – pozn. red.). Nejdříve musíme dokončit vývoj aplikace Týdeníku Echo pro Android a přidat aplikaci pro iPhone.

Když se ohlédnete za zhruba půlročním fungováním Echo24.cz, odpovídá vývoj v prvním půlroce tomu, co jste očekával?

Všechny příjmy, které jsme si pro letošní rok naplánovali, splníme. Je ale pravda, že plány nebyly moc vysoké. Pokud jde o návštěvnost, tak překročila naše očekávání, stejně tak prodej předplatného. Původně jsme uvažovali o zpoplatněném webu, kde jsme chtěli mít 600 předplatitelů. A dalších 300 předplatitelů týdeníku. Nakonec jsme od placeného webu ustoupili, ale celkový počet předplatitelů je už teď o více než 100 procet větší.

Plánujete tedy vyrovnat náklady na zavedení projektu do tří let?

Příští rok bude pro nás nejtěžší, protože příjmy už musí být vyšší než letos. Rok 2015, resp. jeho první polovina, je obdobím, které bude vypovídat o reálnosti našich odhadů. Inzerce by měla být dominantním příjmem, ale musíme co nejvíce snížit míru závislosti, proto Týdeník Echo v tištěné podobě, proto bude nutné pořádat eventy.