Maďarsko tlačí na RTL, daň z reklamy chce zvýšit na 50 %

pondělí, 24. listopadu 2014, 15:51 Tisk, TV MediaGuru

Sporná daň z reklamních výnosů se má podle nového návrhu zvýšit na 50 procent.

Kontroverzní daň z reklamních výnosů, kterou v letošním srpnu zavedlo Maďarsko, by se mohla ve své nejvyšší sazbě zvýšit ze stávajících 40 % na 50 %. Návrh už prošel příslušným parlamentním výborem. V rámci pražské konference, která se zabývala transformací postkomunistických mediálních systémů, to řekl István Hegedüs, předseda sdružení HES (Hungarian Europe Society).

Zavedení daně z reklamních výnosů je v Maďarsku chápáno především jako útok na televizní stanici RTL, lídra maďarského televizního trhu, a v obecném pojetí jako snaha vládní strany Fidesz kontrolovat rozhodující média. Nejvyšším zdaněním na úrovni 40 % (nejnověji plánovaném na 50 %) je postižena právě jen tato nadnárodní televizní skupina, protože její roční obrat přesahuje v přepočtu cca 1,8 mld. Kč. Na televizním trhu je jejím hlavním konkurentem stanice TV2, která je však od konce loňského roku ve vlastnictví managementu napojeného na premiéra Viktora Orbána a vládní stranu Fidesz. Vládní strana má přes regulační orgán pod kontrolou i veřejnoprávní televizi M1.

Právě Orbánova snaha ovládnout mediální prostor provází současný vývoj maďarského mediálního systému, zaznělo na konferenci z úst maďarských mediálních analytiků. Situace se zhoršuje od roku 2012, kdy Maďarsko novelizovalo svůj mediální zákon. Díky němu mj. může členy zasedající v rozhodujícím mediálním regulačním orgánu jmenovat jen vládní Fidesz.

Maria Heller, ředitelka Sociologického institutu na Fakultě sociálních věd v Budapešti, zároveň popsala, že stávající systém znevýhodňuje levicové deníky, které jsou kritické k vládní straně. Inzerce státních firem byla z levicových deníků přesunuta, nebo zcela zastavena. Přestože soukromí podnikatelé by mohli inzerovat v titulech kritických k Orbánovi, převažují mezi nimi obavy, a tak levicové deníky přišly o podstatné příjmy z inzerce.

Daň z reklamních výnosů byla v Maďarsku zavedena v polovině letošního roku. Výše daně se odvíjí podle ročního obratu, nejvyšší (nad 20 mld. HUF ročního obratu) je v případě RTL, která označila daň za diskriminační. Politické zpravodajství ale RTL do svého vysílání od té doby zařadila intenzivněji. Zpravodajství RTL je teď také ostřejší vůči straně Fidesz, zmínil Hegedüs, který proto vnímá nejnovější návrh na zvýšení daně na 50 % jako trest pro RTL za její politické zpravodajství.

-mav-

Foto: Photospin