Nova loni ve velké ztrátě 1,8 mld. Trh přišel o miliardu

středa, 12. listopadu 2014, 10:35 TV MediaGuru

Snaha prosadit přísnou politiku přinesla Nově rekordní ztrátu. Letos se už má vrátit k zisku.

Na loňský rok by provozovatel televizní skupiny Nova, společnost CET 21, pravděpodobně nejraději zapomněla. Ostrá obchodní politika se promítla do rekordně vysoké ztráty, která se v roce 2013 vyšplhala na 1,8 mld. Kč z předloňského zisku 54 mil. Kč. Vyplývá to z uzavřených výsledků hospodaření společnosti, zjistil MediaGuru.cz.

Jak už jsme několikrát informovali, loňský rok byl na trhu televizní reklamy specifický: kvůli přísné obchodní politice Novy se většina klíčových zadavatelů rozhodla se svými investicemi do televizní reklamy vyčkávat, nebo je přesměrovat ke konkurenční Primě.

V letošním roce se situace na reklamním trhu po příchodu nového managementu začala vracet do standardních kolejí. Nova letos očekává, že její hospodaření bude opět ziskové, řekl už v červnu v rozhovoru pro MediaGuru.cz generální ředitel skupiny Nova Christoph Mainusch. Mateřská CME nedávno reportovala za první tři čtvrtletí 2014 meziroční růst výnosů na českém trhu o 23 % na cca 2,8 mld. Kč.

Celkové výkony CET 21 dosáhly loni 4,479 mld. Kč, z toho tržby za prodej vlastních výrobků a služeb představovaly 3,4 mld. Kč. To bylo o téměř 30 % méně než v roce 2012. Na trhu televizní reklamy bylo postavení obou hlavních komerčních televizí vyrovnané. Z klasické televizní reklamy získala mírně víc FTV Prima, při započítání dalších obchodních sdělení se vyšší výnosy převážily na stranu CET 21.

Celková bilance poklesu CET 21 na reklamním trhu představovala loni 1,3 mld. Kč. V roce 2012 dosáhly výnosy CET 21 z prodeje reklamy a dalších obchodních sdělení 4,4 mld. Kč. Naopak Prima si loni polepšila o cca 300 mil. Kč. Z toho vyplývá, že televizní trh loni ztratil zhruba miliardu, která buď nebyla vůbec investována, nebo byla zčásti směřována do jiných mediatypů.

Srovnání hospodaření CET 21 a FTV Prima, mil. Kč, rok 2013

výkony tržby za prodej výrobků a služeb provozní výsledek hospodářský výsledek
CET 21 4 479 3 425 -1 009 -1 781
FTV Prima 2 899 2 899 567 441

Zdroj: účetní závěrky CET 21, FTV Prima za rok 2013

TV reklama: Výsledky CET 21 a FTV Prima, mil. Kč, rok 2013

prodej reklamního času ostatní tržby z prodeje obch. sdělení reklamní sdělení celkem
CET 21 2 655* 478 3 133
FTV Prima 2 760** 31*** 2 791

*Pozn.: Po odečtení agenturních provizí a dalších slev, ** Pozn.: Bez agenturních bonusů, ***Pozn.: teleshopping

Zdroj: účetní závěrky CET 21, FTV Prima za rok 2013

-mav-