Ordinace zůstane seriálovým fenoménem ještě dlouho

pondělí, 03. listopadu 2014, 13:24 TV Martina Vojtěchovská

Podzimní schéma vychází skupině Nova podle představ, říká ředitelka programu Alex Ruzek.

Po více než měsíci už je možné hodnotit, jak se povedla příprava podzimního schématu. Jak hodnotíte program, se kterým jste přišli na podzim?

S podzimním schématem jsme obecně spokojeni. Tento vývoj jsme očekávali, sázeli jsme na naše nejsilnější značky a pořady, které diváci znají a mají rádi. Nešli jsme do velkého rizika. Jsme spokojeni i s vývojem mladých kanálů. Naše skupina má v celodenním vysílání přes 40 %, v prime-timu 43 % (15-54), což je meziroční nárůst o 1,4 pb. Hlavní kanál Nova je 2,5krát silnější než jeho nejbližší konkurence.

Vaše podzimní schéma ale také neslo určitá rizika, především pokud jde o neděli. Z té jste přesunuli Doktory z Počátků na pondělí a středu. Neobávali jste se té změny?

Seriál Doktoři z Počátků byl původně zamýšlen pro vysílání dvakrát týdně. Nasadili jsme ho potom jednou týdně spíš na zkoušku, abychom zjistili, jak funguje. Když jsme viděli, že má pravidelně milion diváků, řekli jsme si, že nastal správný čas rozšířit ho na dva dny v týdnu.

To znamená, že když teď klesne pod milion, budete uvažovat o jeho nasazení jednou týdně?

V absolutních číslech to takhle nejde říct, záleží na dalších věcech – konkurenci a celkovém vývoji médií. Dnes je milion určitou hranicí, ale jestli bude za měsíc, za rok, za pět let, to nelze říct.

V případě Kriminálky Anděl, která je vysílána jednou týdně v neděli, nezamýšlíte naopak její vysílání dvakrát týdně, podobně jak jste nasazovali reprízy Kriminálky?

Formát Kriminálky Anděl je nastavený na premiéry jednou týdně. Objednáváme 16 dílů, abychom premiérami pokryli jednu sezonu právě v této frekvenci. Není důvod to měnit.

Před startem nového schématu mají televize připravené záložní řešení v případě, že něco nefunguje tak, jak by mělo. Museli jste v některých dnech použít „plán B“ a udělat v programu nějaké změny?

Nemuseli. Vysíláme podle našeho původního plánu. Jsme rádi, že se podařil přesun Doktorů z Počátků. Bylo to trochu riziko, ale podařilo se nám udržet skoro stejné publikum, jaké jsme měli při nedělním vysílání. Televizní noviny, Ordinace v růžové zahradě a Ulice fungují klasicky dobře. Ulice má dokonce nejlepší výsledky za poslední tři roky. Spokojeni jsme i s Kriminálkou Anděl, protože jsme ji postavili proti největší investici konkurence. Myslím, že se nám to vyplatilo a diváci se ke Kriminálce vrátili.

Ordinace v růžové zahradě je sice stále nejsledovanějším tuzemským seriálem, přesto ve srovnání s loňskou podzimní sezónou přišla o část publika, seriál teď sleduje asi 1,5 mil. lidí ve srovnání s 1,7-1,8 mil. loni na podzim. Čím si to vysvětlujete? Je to konkurencí?

Opakovaně se děje to, že diváci si zvyknou přes léto na menší kanály, nebo si je možná i naladí, a najdou si tak jiný program. Každé léto je těžší dostat diváka zpátky – a je to vidět dlouhodobě. Nevnímám to jako nějaký extrém. Pořád si myslím, že Ordinace je fenomén a ještě dlouho bude úspěšně fungovat.

Z vašeho pohledu není tedy potřeba do schématu zasahovat a měnit ho?

Vždycky je možnost něco vylepšit. Pilíře ale máme nastavené dobře, chceme s nimi pokračovat. To je síla Novy: je stabilní a diváci i klienti vědí, co mají očekávat.

Přesto ale, když se podíváme na složení publika, tak loni jste v pondělí a ve středu vysílali seriál Gympl. Ten byl úspěšný hlavně u mladých diváků. Doktoři z Počátků, které jdou teď v časech Gymplu, mají ale publikum starší.

Ve skupině 15-54 jsou výsledky Doktorů z Počátků podobné jako v případě Gymplu. V 15+ mají Doktoři z Počátků silnější publikum než Gympl. Zvýšili jsme investice do malých kanálů, hlavně v případě kanálu Smíchov, abychom zachytili mladší diváky, protože víme, že hlavní kanál s Doktory z Počátků mírně zestárl. Plánujeme na příští rok zábavní formát, abychom oslovili mladší cílovky. Všemi našimi kanály jsme schopni podchytit všechny cílové skupiny.

Můžete být konkrétnější v případě chystaného pořadu pro mladší diváky? Půjde o reality show?

Zatím víc neřeknu. Plánujeme velkou zábavu pro mladší, ale konkrétní nebudu.

Páteční večery má Nova na podzim postavené na českých pohádkách, sobotní večery na českých filmech. Většinou jde o pohádky, které získala od České televize v rámci výměny práv k hokejovým zápasům na ZOH v Soči. Až licence vyprší, pořady se vrátí ČT. Jak se s tím vypořádáte?

Není to tak zcela. České filmy, které vysíláme v sobotu, jsou naše. Od České televize jsme získali jen devět pohádek. To nebude problém nahradit. V minulosti jsme měli podobný obsah od jiných dodavatelů a zase ho budeme mít.

Je koncept pohádek na pátek večer nosnější než seriál?

To záleží, teď je to úspěšné. Měli jsme v pátek večer i zahraniční tituly, které fungovaly. Vysílali jsme v tomto čase i Výměnu manželek a jsou i jiné možnosti. Uvidíme, jaký budeme mít obsah. Od toho se to bude odvíjet.

Nova dříve uvažovala o vlastním diskusním politickém pořadu. Je to už mrtvé téma?

Vyřešili jsme to trochu jinak. Střepiny se rozšířily, jsou víc zaměřené na politiku. S tím souvisí i volba nové moderátorky pořadu, kterou je Markéta Fialová. Předělali jsme design studia. Divák, kterého politická témata zajímají, si tam své najde. Zároveň zprávy v Televizních novinách obsahují víc serióznějších informací než dřív. Politická témata jsme zabalili do už existujících pořadů, nemuseli jsme otvírat nový pořad.

Díky dvěma seriálům dvakrát týdně, českým filmům a pohádkám se podíl celé skupiny Nova pohybuje v prime-time prakticky celý týden nad 40 %. Je to maximum možného?

Vždycky lze říct, že nám nestačí 40 %, ale že chceme 50 %. Ale proč? Na nějaké úrovni sledovanosti je program efektivní – peníze, které investujeme, se nám vracejí. Investice do každého dalšího bodu něco stojí a my musíme vyhodnotit, jestli se taková investice vrátí. V tuto chvíli to vypadá, že by se nám při tak vysokém podílu nevrátila. Ale možnosti vždycky jsou. Víme, že jsou nějaké sloty, kde bychom mohli být úspěšnější, ale vcelku splňujeme požadavky klientů a diváci si najdou své pořady.

V posledních měsících se ukázalo, že nabídka vaše i konkurenčních stanic je zaměřena hodně na původní lokální seriály. Odhadujete vývoj podobně i pro jarní sezónu a i pro další roky?

Záleží na divácích. Oni nám diktují, co máme vysílat. Teď jsou oblíbené české seriály. Ta vlna ale ustoupí a je možné, že zase bude hlad po zábavních pořadech.

Můžeme vedle Výměny manželek, kterou jste avizovali na konferenci k podzimnímu vysílání, počítat pro jarní vysílání 2015 s nasazením nových řad seriálů Expozitura a Policie Modrava?

Točíme toho spoustu, o nasazení je předčasné mluvit. Modrava i Expozitura jsou v nějaké fázi produkce.

Co jiného ještě vyrábíte?

Týdně vyrábíme pět dílů Ulice, dva díly Ordinace a dva díly Počátků. Ve srovnání s ostatními televizemi je jen těchto devět hodin premiér týdně mnohem víc. Bere se to jako samozřejmé a zapomíná se na to, že výroba těch pořadů stále běží a že jde týdně o devět hodin lokální tvorby, které navíc stále perfektně fungují.

Jak stavíte programování ostatních stanic vedle hlavního kanálu Novy?

Kanály plánujeme globálně. Není to tak, že každý kanál si jede svůj program. Zohledňujeme hlavně jednotlivé cílové skupiny. Když jsme odhadovali, že Počátky zřejmě osloví starší publikum, tak jsme nasadili silnější sitcomy na kanál Smíchov, abychom zachytili mladšího diváka. Nebo v čase, kdy na hlavním kanále vysíláme Ordinaci, nezařazujeme na Nova Cinema romantické komedie, které jsou určené pro skupinu žen 25-35 let, protože víme, že tam ta cílovka není. Spíš v tomto případě pustíme akčnější věci pro muže.

Nové možnosti konzumace obsahu a proměna životního stylu se odrážejí i na chování televizního diváka. Jak moc předvídatelné je v současnosti chování diváků? Odhadnete, jak zareaguje?

Je pravda, že v dnešní době je to kvůli sílící fragmentaci těžší. Všechno, co zařadíme, nefunguje vždycky stoprocentně, i když testujeme dlouho dopředu. Ale i na americkém trhu každá televize spustí 5-6 novinek a když jedna nebo dvě z nich přežijí, je to dobrý výsledek. Masový produkt, který je schopný zasáhnout 80 % populace, je už minulostí. Důležitá jsou také očekávání. Naše očekávání uvnitř televize se mohou lišit s očekáváním venku.

A pokud jde o odhad, jak si nový pořad povede?

Je to do určité míry alchymie. Nezáleží jen na pořadu, ale i na nasazení, konkurenci, marketingu, word-of-mouth. Je třeba se i strefit do správného období a vkusu diváka. Věc, která dnes funguje, by třeba před rokem nebo za rok vůbec nefungovala. Situace by mohla být úplně jiná.

Nova měla dlouho ve svém portfoliu kanál MTV. Necítíte potřebu vložit hudební tematiku na nějaký z vašich kanálů do speciálního programového bloku?

Nejde ani tolik o žánr. MTV je lifestylovým kanálem pro mladé lidi. Jde nám o to, abychom podchytili všechny cílové skupiny. Smíchov a MTV se hodně překrývají. Smíchov je díky sitkomům a pásmu Smíškové divácky mladým kanálem a dostatečně pokrývá tuto cílovou skupinu.

Nejmladší kanál skupiny Nova Telka je postaven od začátku na archivním vysílání. Bude pořád vycházet z archivu?

Zůstane to tak, jak je. Telka funguje a dodává výsledky, které potřebujeme. Pokrývá starší cílové skupiny, Smíchov mladší, Fanda míří na muže. Nova se Cinemou chytí střed a víc reflektují průměrného televizního diváka, což jsou spíš ženy ve věku 25-55 let.

Je reálné uvažovat, že do této mozaiky by mohl zapadnout nový kanál?

Je to vždy otevřené téma. Jsme spokojeni se portfoliem, které máme. Pokrýváme všechny cílové skupiny, kanály se doplňují a nekanibalizují. Nevylučuju, že do budoucna nepřijdeme s novým projektem. Podíl 40 % je efektivní místo, kde se nám investice vrátí. Kdybychom s kanály potřebovali hýbnout z jakéhokoliv důvodu, možnosti máme.

Alex Ruzek, programová ředitelka CET 21

Pro skupinu CME začala pracovat v roce 2005 v Londýně jako manažerka v oblasti finančního plánování a analýz. Od května 2009 zastávala pozici ředitelky české mutace mezinárodní televize MTV. Od prosince 2010 vykonává funkci ředitelky televizních kanálů a programu. Dříve pracovala pro newyorské společnosti Credit Suisse First Boston a Tailwind Capital Partners.

Foto: TV Nova