Pragulic: Chceme dát bezdomovectví jinou tvář

pátek, 14. listopadu 2014, 13:04 Marketing MediaGuru

Poznat město očima bezdomovce je s Pragulicem možné už dva roky. Na „jiný“ úhel pohledu upozorní guerillová kampaň.

Sociální podnik Pragulic začal jako projekt tří studentů Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. Před dvěma lety přišli s nápadem, že by mohli na jedné straně poskytovat zajímavé zážitky, na straně druhé pomáhat potřebným – jinými slovy ukázat zájemcům Prahu očima bezdomovců a lidem bez domova tak nabídnout možnost výdělku, byť na nepravidelné bázi.

Dnes má Pragulic devět průvodců. Každý z nich má připravenou vlastní osobitou trasu, která odhaluje tak trochu jinou Prahu a přitom reflektuje i průvodcův životní příběh. Karim například provádí noční Prahou místy, kde se „šlape“, Zuzka odhaluje, jak funguje pražská drogová scéna, a Honza, který v minulém životě působil v kreativních agenturách Dorland, Quo, Hager Praha či Studio Lukas, zasvěcuje návštěvníky do hlubin pražských antikvariátů.

„V Pragulicu nabízíme unikátní službu, s níž mají zájemci možnost vyzkoušet si to, co jinde nezažijí. Mohou si tak nejen prohlédnout Prahu jinak, ale i zblízka poznat lidi, které se snaží většinou přehlížet,“ popisuje záměr Pragulicu jedna z jeho zakladatelek Tereza Jurečková, a dodává, že se tím snaží ovlivnit zakořeněné postoje k bezdomovectví. „Chceme tak bezdomovectví ukázat trochu z jiné strany než jen jako žebrotu a nalévání polévky. Lidé bez domova mají své schopnosti a silné příběhy, které stojí za to si vyslechnout. Díky prohlídkám se najednou ocitají v centru dění, což jim významně pomáhá i psychicky,“ doplňuje další ze zakladatelů Ondřej Klügl.

Kromě prohlídek nabízí dnes Pragulic i možnosti teambuildingu, besed či zážitkovou aktivitu nazvanou „24 hodin bez domova“.

Kde jinde komunikovat než na ulici

Na podporu povědomí spustí Pragulic v listopadu guerillovou kampaň, kterou připravuje ve spolupráci s agenturou PHD (vydavatelem serveru MediaGuru.cz, pozn. red.) a kreativní agenturou Lab-Ad s grafikem Antonínem Koppem. Po Praze se objeví polepy kanálů a stojky na fotografování se s průvodci. „Cílem kampaně je ukázat místa, kde se lidi běžně pohybují, z jiné perspektivy,“ prozrazuje Ondřej Klügl.

umisteni v MHD
YouTube kanál Pragulic
Pragulic_Stojka
Pragulic - stojka s Karimem

Konceptu jiného pohledu na Prahu se drží i nové vizitky Pragulicu.

Pragulic_Vizitky
Vizitky Pragulicu

Kromě outdooru je Pragulic aktivní i v online prostředí. Má profil na Facebooku, Twitteru a YouTube, kam přidává videa nejen z prohlídek, ale i videokomentáře jednotlivých průvodců k aktuálnímu dění.

Pro účely propagace začal Pragulic spolupracovat také s rapperem, ilustrátorem a komiksovým výtvarníkem Vladimírem 518, který jim poskytl dvojportréty pražských bezdomovců, které v roce 2011 navrhl pro Komiksfest. Vizuály v černobílém provedení s podpisem jejich autora využije Pragulic na potisk svých triček.

Vladimír 518
Vladimír 518

Plány do budoucna: směrem za hranice Prahy

Do budoucna se Pragulic nehodlá omezovat jen na Prahu, i když hlavní město figuruje i v jeho názvu. Plánuje se rozšiřovat do regionů, kde by však fungoval spíše na bázi jednorázových akcí. „Nelze počítat, že bychom v menších městech našli tolik zájemců o prohlídky, jako je tomu v Praze,“ vysvětluje Ondřej Klügl.

V neposlední řadě je záměrem zakladatelů prosadit se rovněž za hranicemi, konkrétně ve Vídni, kde už mají doporučení na průvodce i tým. Finančně by expanzi do zahraničí ráda podpořila Nadace Erste, jeden z hlavních partnerů soutěže Social Impact Award, v níž byl Pragulic coby projekt sociálního podnikání oceněn před dvěma lety.

Bezdomovectví jako předmět sociálního podnikání

O začleňování bezdomovců zpět do pracovního života se snaží také další organizace: Známá je platforma čtrnáctideníku Nový Prostor, který prodávají lidé bez domova, který zůstává polovina z každého prodaného výtisku. Na ženy na ulici se zaměřuje organizace Jako doma, která s nimi připravuje a následně prodává jídlo na farmářských trzích napříč Prahou. Projekt Houpací sociální sítě zapojuje mladé bezdomovce do pletení sítí, které pak budou rozmístěny ve veřejném prostoru. Armáda spásy v rámci svého projektu ReShare vytváří pracovní příležitost pro lidi bez domova prostřednictvím sběrných kontejnerů na šatstvo.

-kch-