Výzkum: Za tištěná média na internetu zaplatila jen 2 % lidí

pondělí, 10. listopadu 2014, 07:30 Internet & Mobil, Tisk, Výzkum MediaGuru

SPIR zveřejňuje svoji studii o placeném online obsahu, doprovází ji i výzkum o placení na internetu.

Ochotu zaplatit za nějaký digitální obsah deklarují dvě třetiny českých internetových uživatelů, ukázala Studie o způsobech monetizace obsahu na internetu od agentury Median zpracovaná pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Za posledních 12 měsíců však za obsah na internetu zaplatila pouze pětina – v průměru za něj utratili 751 Kč za rok. Nejčastěji se přitom jednalo o poplatky za služby (například za úložiště dat), sledování filmů a seriálů, či stahování her. Za sledování novin či časopisů zaplatila jen 2 % dotázaných.

Lidé, kteří v uplynulém roce za obsah nezaplatili, jako nejčastější důvod zmiňují to, že podobný či lepší obsah mohou na internetu získat zdarma, vyplývá dále z výzkumu. Více než polovina dotázaných už na internetu narazila na výzvu, že musí zaplatit, aby mohli pokračovat dále (paywall). Jen necelá desetina z nich nakonec platbu provedla – většinou až poté, co se pokusili podobný obsah najít zdarma a neuspěli.

Většinou jsou uživatelé ochotni platit jednorázově nebo měsíčně, roční platba je mírně preferovanější pouze u předplatného elektronické verze časopisů a novin. Tyto dva obsahy spolu s předplatným elektronické verze odborného média a stahování her zaznamenaly také nejvyšší průměrnou částku, kterou by byli lidé ochotni zaplatit (230 – 275 Kč).

Naopak nejmenší zájem projevili o placenou možnost přispívat do diskuse pod články, přístup k exkluzivním zprávám a přednostní přístup k obsahu novin a časopisů nebo přístup k nim přes mobilní aplikaci.

Výzkum Medianu doprovází novou studii SPIR o placeném obsahu na internetu, kterou zpracovala společnost Internet Info. Studie o monetizaci internetového obsahu reaguje na stále častější pokusy vydavatelů o zpoplatnění svého obsahu. Pojednává o možnostech jeho reklamního i nereklamního využití, shrnuje dosavadní vývoj a uvádí modelové příklady z ČR i zahraničí. Je zamýšlena jako příručka pro média, která zvažují alternativní způsoby zhodnocení publikovaného obsahu, než je financování z reklamy. Celá studie je k dispozici zde.

-mav-

Foto: Photospin