Kampaň proti nenávisti usiluje o vytvoření komunity

úterý, 16. prosince 2014, 07:00 Reklama MediaGuru

Aktuální informační kampaň proti nenávisti chce kolem sebe vystavět silnou komunitu.

Od konce listopadu běží v médiích pod taktovkou Agentury pro sociální začleňování informační kampaň, která je součástí rozsáhlejšího projektu zaměřeného na téma násilí z nenávisti. Pod značkou HateFree Culture je v televizi k vidění spot, v němž několik postav a jeden pes názorně ukazuje, že nenávist nikomu nesluší. Stejné téma znázorňuje i série portrétních fotografií více než 80 známých osobností. Na webových stránkách kampaně si zájemci pro změnu mohou „zahrát“ na tzv. hejtomatu, který vyvrací jeden hoax za druhým, například to, že by Romové brali vyšší sociální příspěvky, mohli jezdit v MHD zadarmo či měli volný vstup na koupaliště.

Cílem kampaně je především zvýšit povědomí o tématu násilí z nenávisti. „Jedná se o útok ať už fyzický, nebo verbální na člověka pro jeho příslušnost k nějaké ,menšinové‘ skupině. Nebezpečnost takových útoků je v tom, že nikdy to není jen útok na jednu konkrétní oběť, ale je to symbolický útok na celou skupinu,“ vysvětluje koordinátor projektu Jaroslav Valůch. Z dostupných důkazů vyplývá, že podobné útoky mají na oběť silný dopad. „Právě intenzitou jejich strachu, záchvaty úzkosti a ztrátou sebedůvěry se jejich zkušenosti nejvýznamněji odlišují od zkušeností obětí jiných druhů trestné činnosti. Fyzická újma v důsledku násilí motivovaného předsudky je často méně důležitá než velmi silný pocit porušení práv a ponížení, která ji doprovází,“ doplňuje Valůch. Podle oficiálních statistik se hovoří „jen“ o 211 případech, experti však počet podobně motivovaných případů odhadují desetkrát vyšší.

Komunita v tzv. HateFree zónách

Kampaň chce oslovit zejména mladé lidi ve věku 15 až 25 let, a to srozumitelně podanými informacemi, vyvracejícími nejčastější mýty o menšinách a dalších skupinách. Doplní je další obsah v podobě článků, videí, rozhovorů, komiksů apod. Záměrem je vytvořit značku, která bude existovat i po ukončení aktuální kampaně.

I proto se projekt snaží kolem sebe vytvořit komunitu, která by v dlouhodobém horizontu napomáhala podpoře tolerance. Komunitu chce vybudovat nejen v online prostředí, především kolem facebookové stránky, ale i v offlinu, kde se začne od příštího roku vytvářet celorepubliková síť tzv. HateFree zón. „Už teď jsme v kontaktu s řadou kaváren, klubů, hospod a dalších institucí, které se chtějí přihlásit a stát se HateFree zónou. Jedná se o deklarativní prohlášení, že v jejich prostoru je vítán kdokoli bez ohledu na etnickou příslušnost, sexuální orientaci, příslušnost k subkultuře apod.,“ popisuje Jaroslav Valůch.

Do regionů zamíří také navazující umělecké aktivity. Ve spolupráci s galerií současného umění DOX bude v lednu vyhlášena otevřená výzva pro umělce, kteří se ve své tvorbě zabývají tématy nenávisti. Jejich díla budou následně představena formou plakátových výstav, performance či videoartu ve veřejném prostoru regionálních měst. Dále bude na jaře spuštěna soutěž o skladbu, která souzní s cíli kampaně. Vítěznému interpretovi bude natočen profesionální videoklip, dvěma dalším v pořadí singly pro vysílání v rádiu.

Více hlav, více autenticity

Při vymýšlení kampaně byl podle Jaroslava Valůcha kladen zvláštní důraz na autenticitu. I proto je do komunikace zapojeno více než 80 známých osobností. „Od počátku jsme měli jasno v tom, že nehledáme jednoho či více tzv. ambasadorů. HateFree Culture je věcí širší komunity. Kdybychom měli jako tvář kampaně někoho velmi známého, byla by daná osoba s projektem příliš spojená, což je vždy riziko. Obáváme se, že by to mladí lidé nevnímali jako něco autentického a důvěryhodného,“ říká Valůch. Osloveno bylo mnoho jmen, zapojili se ti, kteří chtěli, například herci Lukáš Hejlík nebo Kryštof Hádek, skupiny Tata bojs, Midilidi, moderátoři Óčka a Evropy 2 nebo třeba zlatý olympionik Vávra Hradilek. Někdo se nechal vyfotit, někdo občas sdílí obsah na svých sociálních médiích.

Autenticitu kampaně má také zajistit realizační tým, složený z lidí, kteří mají s násilím z nenávisti vlastní zkušenost. „Nechtěli jsme vše svěřit jedné velké reklamní agentuře. Naopak jsme chtěli ukázat, že za projektem stojí reální lidé, kterým na tématu upřímně záleží,“ dodává Valůch. Na jednotlivé služby přesto byli skrze veřejné zakázky vybráni externí dodavatelé. S tvorbou videí, grafiky a úvodním konceptem Nenávist ti nesluší! tak například přišlo studio Družina, s výzkumem mezi mladými agentura Median. Externisté byli vybráni i na další služby jako třeba buzzmonitoring, tisk propagačních materiálů nebo zajištění inzerce v tisku.

-kch-