Volvo změní prodej vozů a s tím i komunikaci

sobota, 20. prosince 2014, 09:12 Marketing MediaGuru

Volvo začne nabízet všechna svá auta ke koupi online a zdvojnásobí výdaje na marketing.

Značka Volvo postupně ruší svou účast na světových autosalonech, v příštím roce se představí jen na třech – v Detroitu, Ženevě a Pekingu. Raději se chce zaměřit na svoje online aktivity, kam automobilka postupně převéde většinu prodejů svých aut, uvedl pro WSJ  ředitel marketingu a prodejů Alain Visser. Podle zástupce firmy se autosalonů účastní tolik ostatních značek, že není snadné identitu Volva náležitě představit. Pokud by značka chtěla prezentovat nové modely v jiných termínech, využije k tomu svoje vlastní eventy.

Změna marketingové a obchodní strategie nebude jednoduchá, s riziky přechodu k e-obchodu ale ředitel počítá. „Dopustíme se chyb. Doufám, že takových, ze kterých se poučíme,“ dodal Visser. Prodej online se ale Volvu už částečně osvědčil. Rezervace na nové Volvo XC90 byly vyčerpány do 48 hodin, v plánu čínsko-švédské automobilky je ale nabízet digitálně všechny modely na všech trzích.

Proto téměř zdvojnásobí výdaje na marketing během příštích pěti let a zlepší služby. Každý zákazník dostane „přiděleného“ experta, který nejenom auto osobně doručí, ale bude k dispozici sedm dní v týdnu pro řešení případných problémů. „Spolu s autem si zákazník kupuje vztah – osobní servisní technik bude něco jako vrchní sluha," říká ředitel marketingu a prodejů Visser. Se školením pracovníků společnost už začala, aby mohla do konce roku 2017 zajistit tyto služby jako globální standard. V současnosti jsou k dispozici pro zákazníky ve Švédsku.

Švédsko jako značka

Právě tuto severskou zemi a její odkaz chce Volvo ještě více zapojit do své marketingové komunikace, přestože automobilku vlastní čínská Geely. Spolupracovat bude nadále s agenturami Grey Worldwide London a švédskou Forsman & Bodenfors - ta stojí za spotem, který ukázal reklamní možnosti švédské identity a zaznamenal více než pět milionů zhlédnutí. „Švédskost“ ve videu níže představují fotbalista Zlatan Ibrahimovič, skandinávská krajina, sob a samozřejmě Volvo.

Televizní spot z produkce agentury Grey pak zdůraznil spíše význam emocí jako takových. Video „The Swell“ pracovalo s tématem výjimečného prožitku. Ten je v klipu znázorněn surfařkou, která se vydala na noční surfování.

Kombinací obou motivů se pak staly identy stanice Sky Atlantic a slogan „From Sweden not Hollywood“. Zážitek z pohledu na přírodní scenérii sice připomíná scény hollywoodských blockbusterů, na druhou stranu ji postavy ve spotech mlčky pozorují, doslova jako v transu. Jejich zážitek je v určitých ohledech nesdělitelný, přesto hraje ve sdělení klíčovou roli.

Autorizované prodejny potom čeká drastická úprava, aby reflektovala skandinávský styl. Kromě nábytku mají celkový dojem vytvářet i švédské občerstvení a sklenice vyrobené v této zemi. Volvo navíc prohloubí možnosti personalizace, na webových stránkách si bude moci každý zákazník auto nejdřív doslova vyladit dle vlastního stylu, a poté jej koupit.

-jav-