Vstup Agrofertu do médií ovlivnil vývoj trhu 2014

pondělí, 29. prosince 2014, 18:31 Internet & Mobil, Tisk, TV MediaGuru

Současné rozložení sil na mediálním trhu je předzvěstí jeho další konsolidace.

Výraznější koncentrace silných mediálních společností na straně jedné a vznik nových mediálních projektů na straně druhé provázely dění na mediálním trhu v průběhu roku 2014. Podstatné vlastnické změny na deníkovém trhu v druhé polovině roku 2013 se zdají být určujícími pro další uspořádání postavení českých médií. Významnou roli zde sehrává mediální apetit skupiny Agrofert, na čele s ministrem financí Andrejem Babišem. Jeho aktivita v různých mediatypech vyvolává i nepřímé reakce konkurenčních vlastníků a vede k novému rozložení sil mediálních hráčů.

Přestože se na konci roku 2013 a na začátku roku 2014 zdálo jako otázkou času, kdy své vlastníky změní i některá ze dvou nejsilnějších tuzemských televizních komerčních skupin (Nova, Prima), obě zatím zůstávají původním vlastníkům. Alespoň formálně. I tak ale televizní skupina Prima letos promluvila do rozdělování karet na mediálním trhu, když se po obchodní stránce spojila s mediální skupinou Mafra. To mj. vedlo k zásadnímu přerozdělení postavení komerčních rádiových skupin na reklamním rádiovém trhu a k nové polarizaci obchodních skupin na televizním trhu s reklamou. Přechod Rádia Impuls (skupina Mafra) k mediálnímu zastupitelství Radio United Services (resp. Media Clubu) donutilo hlavní rivaly – společnosti Media Marketing Services (Media Bohemia) a Regie Radio Music (Lagardere Active) k vytvoření společné firmy Radiohouse. Dosud nepředstavitelné spojení obou hlavních konkurentů dokumentuje naléhavost a mimořádnost reakce na kroky nově se zformované spolupráce Andreje Babiše a Ivana Zacha (spolumajitel TV Prima).

Pohnul se i televizní reklamní trh, i když ne tak výrazně jako rádiový. Přesun televizních stanic Óčka k zastupitelství Media Club a s tím oslabení zastupitelství Atmedia mírně promění podíly televizních skupin na trhu s televizní reklamou. Televizní skupina Nova stále zůstává nejsilnějším hráčem na reklamním televizním trhu, konkurenční Prima se ale spojením s dalšími TV stanicemi (Barrandov, Óčko a v jednání jsou další) snaží Nově vyrovnat se ve velikosti tržního podílu.

Trh tištěných médií se po loňských změnách (prodej vydavatelství Mafra, Ringier Axel Springer, Sanoma) vyvíjel v roce 2014 klidněji, noví vlastníci se zaměřili spíš na restrukturalizaci vlastních společností, nastavení vnitřních procesů a obsazení managementu. O to pravděpodobnější je ale možnost, že se do dalších akvizic pustí v průběhu roku 2015. Je totiž zjevné, že současné rozložení sil na mediálním trhu je předzvěstí jeho další konsolidace. Ta se ale bude už odehrávat napříč jednotlivými mediatypy, méně pak uvnitř těchto mediatypů, i když ani tady konsolidace zatím není u konce.

Otázkou také je, do jaké míry promluví do současného mocenského rozložení na mediálním trhu investiční skupina Penta. V druhé polovině roku 2014 významně investovala do získání podílu na slovenském mediálním trhu, přičemž ambicí být aktivní i v českých médiích se netají. Snaha uzavřít nějakou akvizici na českém trhu zatím úspěšná nebyla. Je to částečně dáno i tím, že subjektů, které by pomohly Pentě být srovnatelným hráčem, jakými se díky akvizicím stali podnikatelé Babiš, Křetínský či Bakala k mání mnoho není. A pokud jsou, může zájem Penty narážet na slabou ochotu vlastníků prodat. Přesto je ale Penta jedním z hlavních adeptů na oznámení mediální transakce v novém roce.

Propojování médií napříč mediálním trhem podporuje nejen sílící technologická a obsahová konvergence, ale i snaha tradičních médií (tisk, televize, rádio) využívat možnosti internetových médií a nabídnout svým uživatelům obsahy na různých platformách. Na druhé straně pak pokusit se využít přítomnosti v digitálním světě ke kompenzaci výnosových ztrát z tradičního podnikání, v lepším případě k otevření nových výnosových zdrojů. Proto dochází k rozšiřování mediální nabídky v digitálním prostředí, a to nejen zakládáním vlastních řešení, ale i nákupem perspektivních projektů. V této souvislosti lze očekávat i sílící snahy po zpoplatňování internetového obsahu – po serveru Hospodářských novin ohlásil záměr částečného zpoplatnění server deníku Blesk, placený projekt na internetu chystá v novém roce i televizní skupina Prima.

Obsahové propojování médií, které logicky vyúsťuje v obchodní propojení, naléhavěji potřebuje metriku, o kterou se budou chtít mediální provozovatelé opřít. Téma crossmediálního měření, které bylo v druhé polovině letošního roku oficiálně otevřeno, bude intenzivněji rezonovat i v průběhu nového roku. Od vlastníků, pro které je propojování mediatypů důležité pro celkovou výkonnost (tj. zejména ekonomickou), bude sílit tlak na zavedení jednotného měření médií.

Jakoby paralelně a zdánlivě nezávisle na konsolidaci největších tuzemských médií zahájilo v letošním roce svoji činnost několik nových projektů. Jejich vznik je ale reakcí na situaci, která v českých médiích nastala po vstupu Andreje Babiše do mediálního odvětví.  Nová média Echo24.cz, které se v průběhu roku rozšířilo i do podoby elektronického a tištěného týdeníku, a reportážní tištěný měsíčník Reportér by pravděpodobně na trhu dnes neexistovaly nebýt vstupu společnosti Agrofert do médií. Vedle toho vznikají i další aktivity, které chtějí poukazovat na roli a stav českých médií v současné společnosti (Free Czech Media Pavla Šafra nebo Hlídací pes Ondřeje Neumanna).

Nový rok výrazněji napoví, jaké jsou šance nových projektů ustát nelehkou situaci na trhu a vyrovnat se s bolavými místy jednotlivých mediatypů vydělávat peníze, a tím získat nezbytný zdroj pro financování jejich činnosti. Velkým mediálním skupinám zase nový rok naznačí, nakolik do budoucna mohou pomýšlet na obsazení rozhodujícího tržního podílu, který jim zajistí žádoucí zisky.

Přehled nejvýznamnějších událostí roku 2014

  Mafra se soustředila na restrukturalizaci vlastních aktivit a na rozšiřování záběru na internetu. Koupila firmu Webdio (weby eMimino.cz, Labužník.cz, Vitalion.cz či ModníPeklo.cz) a spustila internetovou lékárnu. Vnitřně propojila regionální redakce titulů MF Dnes a regionálních týdeníků 5plus2. Na jaře se v novém provedení představily Lidové noviny, které přešly na vydání v jednom sešitu. V říjnu vyšel v upravené podobě deník MF Dnes. S touto změnou přešla Mafra také na nový koncept magazínů, které rozšířila i na dny, ve kterých dosud nevycházely. V říjnu vstoupila do segmentu týdeníků s titulem Téma. Uvedla také novou digitální čtečku pro deníky MF Dnes a Lidové noviny. Značka Ringier zmizela po více než dvaceti letech z českého trhu. Ringier Axel Springer CZ se po převzetí novými majiteli, Danielem Křetínským a Patrikem Tkáčem, přejmenovala na jaře na Czech News Center. Mediální dům uvedl se startem nového ročníku české fotbalové ligy rozsáhlý online projekt databanky přenosů a záznamů. V průběhu roku rozšířila značku Blesk na další nové projekty – platební kartu Blesk peněženka a službu Blesk plyn. Křetínský s Tkáčem také strategicky vstoupili do internetové skupiny Rockaway, za kterou stojí Jakub Havrlant. Seznam.cz získal majoritní podíl (51 %) v portálu Kupi.cz, který vyhledává slevy z letáků. Záměrem Seznamu je rozšířit projekt o střední a malé podnikatele v regionech. Firma také vstoupila do firmy TopGis (30 %) a připravuje spuštění placeného mapového portálu Gis online. Na inzertním trhu zvyšuje příjmy z videoreklamy a snaží se posilovat pozici videoserveru Stream.cz jako původního tvůrce videopořadů. Seznam.cz zároveň začala nabízet retargetting a RTB prodej. Netají se také záměrem utkat se s televizemi o inzertní příjmy. Economia zfúzovala se společností Centrum Holdings a Respekt Publishing. Přešla na nové řízení redakcí a v květnu spustila internetovou televizi DVTV, kterou pro Aktuálně.cz produkuje společnost bývalých moderátorů České televize Daniely Drtinové a Martina Veselovského. Na konci září přistoupila ke zpoplatnění webu iHned.cz, resp. serveru Hospodářských novin. S tím souviselo i ukončení vydávání placeného deníku Insider. Hospodářské noviny přešly na jaře na jednosešitové vydání, spolu s tím upravily i svoji strukturu. V segmentu odborných titulů Economia ukončila vydávání odborných (B2B) časopisů Bankovnictví, FP-Finanční poradce, Finanční management a HR Management. Tituly Technik a Stavitel koupila společnost Business Media, magazíny Moderní obec a Odpady prodala na konci roku společnosti Profi Press. Od září se řízení společnosti ujal nový generální ředitel Roman Latuske. Nova uvedla při příležitosti svých 20. narozenin v únoru 2014 bezplatnou internetovou službu NovaPlus.cz. V internetovém portfoliu doplnila placenou službu Voyo.cz. Vnitřně se soustředila na obměnu managementu a nové nastavení procesů za účelem vrátit firmu k ziskovosti poté, co v roce 2013 spadla do miliardové ztráty. Prima oznámila nové spojení na reklamním trhu s Rádiem Impuls a s televizními stanicemi TV Óčko. Zároveň připravila společný produkt pro prodej televizní a online reklamy, pro který využije i home page portálu Seznam.cz. Společnost GES, která je spolumajitelem televize Prima, transformovala dříve získaná rádia (Kiss, Beat, Country, Radio 1, Spin, Signál) do skupiny Radio United Group. Mladá fronta ukončila vysílání regionální televize Metropol TV. Důvodem byly nenaplněné ekonomické výsledky. Od vydavatelství Burda koupila v srpnu časopis pro maminky Betynka. V průběhu celého roku byla společnost ovlivněna obviněním majitele vydavatelství Františka Savova v kauze nadměrných odpočtů daně z přidané hodnoty. To vyvolalo spekulace o možné změně vlastníka vydavatelství Mladá fronta. Neoficiálně se mluvilo o zájmu podnikatele Daniela Křetínského a investiční skupiny Penta. Astrosat (skupina Vltava-Labe-Press) se domluvila na stoprocentním převzetí vydavatelství Easy Publishing, které je vydavatelem časopisu Kondice. Na jaře společnost také uzavřela akvizici magazínového vydavatelství Sanoma a tituly Sanomy začala začleňovat do svého portfolia. Od říjnového vydání se čtrnáctideník Glanc změnil v měsíčník, Story se posunulo do společenského lifestylu. V gastronomickém segmentu se sloučily tituly Gurmet s titulem Chuť a styl. Echo Media, která většinově patří Daliboru Balšínkovi, zahájila v neděli 16. března vydávání online serveru Echo24.cz. Online deník později doplnil elektronický týdeník a nakonec týdeník v tištěné podobě. Přístup na online server je bezplatný, týdeníky jsou zpoplatněné. Společnost Reportér magazín, která patří bývalému šéfredaktorovi deníku MF Dnes Robertu Čásenskému, uvedla v pondělí 15. září 2014 první číslo tištěného reportérsko-investigativního měsíčníku Reportér. Pražané byli v letních a podzimních měsících vystaveni kampani Okradená Praha, která se stala součástí sporu mezi hlavními hráči na trhu venkovní reklamy, společnostmi Bigboard Praha a JCDecaux. BigBoard kampaní zpochybňoval přínos JCDecaux na provozování pražského mobiliáře. Spor vedl až k rozpadu Asociace venkovní reklamy. Majitelem odborného vydavatelství Business Media CZ se stal management společnosti. Generální ředitel Tomáš Tkačík, finanční ředitel Václav Bednář a výkonný ředitel Hynek Paťorek založili firmu Czech Media Investments. Hlavni rádioví konkurenti, společnosti Media Bohemia a Lagardere, uzavřeli strategické partnerství na rádiovém trhu. Společnost Tablet Media uvedla další tři tabletové magazíny – Dotyk Bydlení, Dotyk Styl Royal a Dotyk Byznys. Bauer Media ukončila vydávání časopisů Spy, Svět objevů a Jackie. Burda Praha a Burda Media 2000 se sloučily. Nástupnickou firmou se stala Burda Praha. Google zpřístupnil českým uživatelům v rámci platformy Google Play filmovou službu Filmy Google Play. Telefónica spustila novou O2 Videotéku, která nabízí tisíc snímků k legálnímu zapůjčení z internetu. Výzkumná agentura Median připravila projekt adMeter, jenž má měřit dopad médií napříč mediatypy. Jde o první elektronický crossmediální výzkum konzumace médií v Česku. Twitter rozšířil svou síť pro prodej reklamy do dalších 12 evropských zemí včetně Česka. Prodejním reklamním partnerem pro region střední a východní Evropy byla jmenována společnost Httpool. Asociace měření venkovní reklamy (AMVR) představila mediálnímu trhu data, která má k dispozici po téměř třech letech příprav projektu Impact měření venkovní reklamy. Na ukončení vysílání TV Metropol navázala nová pražská televize TV Praha. Na jejím vysílání se podílejí Československá filmová společnost Leoše Pohla a moravskoslezská TV Polar Jaroslava Korytáře. TV Kinosvět Leoše Pohla zároveň přešla do bezplatného terestrického vysílání. Televize Šlágr uvedla nový kanál Country No. 1 a dětský program TV písnička.

 Přehled personálních změn připravujeme do samostatného článku.

-mav-