Charlie Hebdo vyprodán, zvýší náklad na pět milionů

středa, 14. ledna 2015, 08:15 Tisk MediaGuru

Obrovský zájem čtenářů vyvolalo středeční vydání týdeníku Charlie Hebdo, náklad se proto navýší.

První část z původně plánovaného třímilionového vydání satirického časopisu Charlie Hebdo, jehož pařížská redakce se před týdnem stala terčem krvavého teroristického útoku, zmizela ve středu takřka ihned z prodejních pultů. Kvůli mimořádnému zájmu se plánuje dotisk dalších dvou milionů kusů. Koupě nového čísla listu, na jehož titulní straně je opět karikatura proroka Mohameda, je považována za podporu redakce i svobody slova. Muslimští učenci a představitelé muslimských zemí ale přístup týdeníku považují za provokaci a znevažování islámu.

Zatímco obvyklý náklad magazínu činí 60.000 kusů, v reakci na teroristický útok se časopis rozhodl vytisknout podstatně více exemplářů. Ve středu se jich do prodeje dostalo zhruba 550.000. Už v časných ranních hodinách se tvořily před otevřením francouzských kiosků dlouhé fronty, zájem o historické vydání byl obrovský. Deník Le Figaro citoval francouzské prodejce, kteří si nepamatují, kdyby tištěný titul vyvolal takový zájem. Shodli se také na tom, že poptávka vysoce přesáhla počet kusů, které měli k dispozici. Někteří prodejci proto dokonce omezili počet prodaných kusů týdeníku na osobu tak, aby se dostalo na co možná nejvíce čtenářů. Středeční zásoby nového čísla týdeníku zmizely z pultů během několika minut. Vydavatel týdeníku se v reakci na tento vývoj rozhodl navýšit tištěný náklad na 5 milionů kusů. Do prodeje by se měly dostávat v následujících dnech.

Celkový výnos z darů, z prodeje a z nových předplatitelů, jejichž počet vzrostl z necelých 7000 na 120.000, by mohl podle odhadů činit kolem deseti milionů eur. Do zhruba 25 zemí světa, kde Charlie Hebdo vyšel v šesti jazykových mutacích, bylo odesláno na 300.000 kusů časopisu. Do Česka přijde nové číslo až příští týden, objednáno je 300 výtisků francouzské verze.

Fronta na nákup týdeníku Charlie Hebdo, repro: Twitter.
Fronta na nákup týdeníku Charlie Hebdo, repro: Twitter.

"Vše je odpuštěno," hlásá na titulní stránce nového vydání týdeníku nápis nad karikaturou proroka Mohameda držícího symbolické poselství "Je suis Charlie" (Jsem Charlie). Tato věta po teroristickém útoku na redakci Charlie Hebdo takřka zaplavila sociální sítě jako výraz solidarity s oběťmi. Aktuální číslo znovu útočí na radikální islám, ale i na křesťany a francouzské politiky.

Podoba vydání časopisu je terčem kritiky muslimů. Svaz muslimských učenců, který sídlí v Kataru, nepovažuje obálku s prorokem za moudrou. Podle nich podobné kresby jen dávají za pravdu přesvědčení atentátníků o antagonismu islámu a Západu a povzbuzují nenávist, extremismus a napětí. Zveřejnění karikatury kritizoval také Írán, jehož ministr zahraničí Mohammad Džavád Zaríf vyzval k vzájemnému respektu.

Mnohá americká média nyní podobně jako před týdnem po útoku na redakci stála před otázkou, zda přetisk magazínu zveřejnit s ohledem na muslimy, kteří zobrazování proroka považují za urážku a rouhačství. Například list The New York Times titulní stranu neotiskl, na svém serveru ale na ni nabídl odkaz. Se zveřejněním naopak neváhal deník The Washington Post. 

Z evropských deníků nové karikatury otiskl německý Frankfurter Allgemeine, italský Corriere della Sera nebo britský The Guardian. V Česku se kontroverzní obálka Charlie Hebdo objevila na stránkách Hospodářských novin a Práva. Středeční číslo Charlie Hebdo vyšlo i v muslimském Turecku, jeho zhuštěné vydání měl jako přílohu opoziční deník Cumhuriyet. V Rusku média kontroverzní obrázky nezveřejnila, neboť ruské cenzura předem sdělovací prostředky varovala před publikováním karikatur na náboženská témata.

-mav-, -čtk-