Chceme získat větší podíl z investic do rádiové reklamy

úterý, 20. ledna 2015, 11:51 Rádio Martina Vojtěchovská

Na národním trhu má Radio United pomoci spolupráce s Media Clubem, říká Jan Čadek.

Komerční rádiový trh je letos rozdělen jen mezi dva hlavní hráče – novou společnost Radiohouse a společnost Radio United Services, která zastřešuje vaše rádia a Rádio Impuls. Co považujete za největší odlišnost vašich rádií od konkurence?

Všechny naše stanice, které vlastníme – Kiss, Country, Beat, Spin, Radio 1 a Rádio Signál – záměrně budujeme jako komunitní nebo žánrové stanice. Konkurujeme přesně definovanými skupinami posluchačů, které se v rámci jednotlivých formátů doplňují. U žánrových stanic jsou posluchači především fanoušky hudebních směrů, které naše stanice reprezentují. To přináší silné a loajální propojení stanice s posluchačem a také věrnost a „nepřelaďování“. To je důležitý aspekt naší společnosti, protože tím zajišťujeme vysokou efektivitu kampaní. Od začátku roku zastupujeme nově Rádio Impuls a i Rádio Rock Zone.

Poté, co Radio United Services ohlásila od nového roku zastupování Rádia Impuls a Rock Zone, zformovala se konkurence, která založila zmiňovanou firmu Radiohouse. Museli jste měnit vaše obchodní záměry pro rok 2015?

Ano, naše obchodní záměry zaznamenaly změny, zejména v důsledku převzetí obchodního zastoupení Rádia Impuls a Rock Zone. Na reakci konkurence jsme byli připraveni.

Jak tato situace podle vašeho pohledu ovlivní trh?

Podle mého názoru se vcelku zase tolik nemění. Na trhu jsou jedny peníze. Vznik Radiohousu nemá na naši strategii vliv. Opíráme se především o silné postavení v regionech. Snažíme se být stabilizovaní, máme minimální fluktuaci ve všech našich týmech. Máme silnou síť lokálních konzultantů s velmi dobrou vazbou na lokální nebo středně velké klienty.

Nový celoplošný projekt konkurence ale vytváří masové pokrytí. Má smysl stavět se proti němu?

Jistě, v jednotlivých regionech se dají vyhledávat různé kombinace, které jsou na podobné úrovni. Proto nekonkurujeme snahou vyrovnat se v masové nabídce. Jsem za konkurenci rád a myslím si, že patří do každého odvětví. Pokud klient potřebuje průnik do konkrétních cílových skupin a potřebuje k tomu nějaká rádia, tak komunitní a zároveň žánrová rádia sílu mají. Využívat Impulsu, jedničky trhu, je jasná volba pro každého marketéra, který potřebuje používat rádio.

Kolik celkově máte lidí – včetně těch na pobočkách?

Jde o víc než sto lidí. Rozšířili jsme týmy v celé republice asi o třetinu. Agenturní prodej jsme zvládli postavit za dva měsíce

O co se opírá váš byznys plán pro letošní rok?

Stavíme na pevných nohách v regionech. Chceme se víc zaměřit na národní prodej. Letos si přímý marketing našich značek u klientů a agentur budeme zajišťovat sami. Věříme, že povědomí našich značek pro národní klienty proto poroste.

Tomu by mělo pomoci i zvýšení dosahu vašich rádií. Budete pokrytí rozšiřovat?

K rozšiřování dochází kontinuálně. Stanice Beat, Country i Kiss mají velmi slušné pokrytí v rámci republiky. Důležitá města a velká centra máme vykrytá stoprocentně.

V obchodní nabídce počítáte se třemi základními produkty. Jaká je jejich finální podoba?

RUS total, který je naším hlavním produktem, obsahuje všechny naše značky včetně Impulsu a Rock Zone. A pak jsou dvě podkuplážní nabídky – jedna s názvem Progressive pro mladší cílovou skupinu a druhá Optimal pro lidi v produktivnějším věku. Tyto nabídky jsou jakýmsi základem, ale zároveň je dokážeme poskládat po regionech a cílových skupinách podle přání a potřeb klienta.

Republiku máme obchodními zastoupeními obsluhovánu tak, že v devíti městech máme svoje regionální pobočky, regionální mediální konzultanty a týmy rozdělené po jednotlivých značkách. Prodáváme tedy značky jednotlivě. De facto tak vytváříme kampaně na klíč za danou rozhlasovou značku. Neklademe přitom meze kreativitě promo aktivit, které můžeme nabídnout  – například využití Kiss patrolek, ozvučených vozů Country či Beatu. Nabízíme zásah regionální, celoplošný i pomocí kupláží. Přirovnal bych to ke stavebnici – máme různorodé kostičky, které používáme podle potřeb klienta.

Marketing rádií Kiss je dlouhodobě spjat právě s využíváním Kiss patrolek. Pokračujete s nimi dál?

Je to naše vlajková loď a přidaná hodnota. Snažíme se ji maximálně využívat obchodně a nadále budeme. Vozové parky máme po celé republice ve všech centrálních městech. Díky vozům můžeme cílit téměř mikroskopicky až na úroveň konkrétního obchodu. Můžeme tak oslovit i posluchače, kteří naše stanice neposlouchají. Využíváme je pro nejrůznější promo aktivity, soutěže, hry. Jsme schopni starat se o děti na dětských dnech, vytvářet přímý marketing v jakémkoli městě. Snažíme se o to i na Beatu a Country, kde Beat má své velké polepené vozy, s Country objíždíme města.

Pokud jde o národní prodej, uvedl jste, že na něj máte dva týmy. Proč?

Jeden se stará o přímé klienty a druhý se stará o agenturní klienty – to je Media Club. Pro agenturní prodej je zásadní informací, že Media Club je v tomto byznyse s námi. Máme velké plány v tom, jak propojit všechna média, která v mixu jsou – televize, rádio a internet. Už dnes si klient, pokud má zájem, může koupit všechna média najednou.

Ale konkrétní nabídka v případě propojení televize a rádia zatím není…

Není. Princip je ale takový, že se budeme snažit motivovat klienty k tomu, aby využívali všech médií.

Jak taková motivace může vypadat s ohledem na celkový rozpočet klienta?

To zatím nemohu specifikovat. V tuto chvíli na tom pracujeme. Věřím, že od konce čtvrtletí už nabídky budou mít reálnou podobu.

Může se prodávat formou bundlu? Povinného?

Ano, může to být forma bundlu, ale ne povinného.

Už bylo několikrát zmíněno, že letošní rok přinesl jiné rozložení sil na rádiovém trhu s reklamou. Jak se promítá do vašich finančních plánů?

Chceme letos získat víc peněz především na národním a agenturním prodeji. Tady vidíme určitý prostor. Jsme přesvědčeni, že z našich značek můžeme vytěžit víc i na lokálním trhu. Myslím si, že ekonomicky bude tento rok silný. I firmy věří, že letošní rok bude dobrý.

Jan Čadek, obchodní ředitel, Radio United Services

Dlouhodobě je spojen s Rádiem Kiss, od roku 2002 byl po dobu 11 let ředitelem Rádia Kiss. Souběžně s tím zastával ve společnosti Radio Investments (provozovatel Rádia Kiss) pozici projektového manažera. Obchodním ředitelem Radio United Services (patří do vlastnictví společnosti GES, spolumajitele TV Prima) se stal v březnu 2013.

Foto: Radio United Services