Adrian Sarbu: Cool a v poutech

Sarbu_zatceni
Sarbu je druhým mediálním magnátem, který v krátké době skončil v rumunské vazbě.

Největší rumunská televizní stanice Pro TV spustí novou reality show. Bude trvat 30 dnů, natáčet se bude přímo z věznice a bude se jmenovat Cool. Rumuni mají alespoň smysl pro humor. Vtip z úvodu tohoto článku, který již pár dnů koluje na sociálních sítích, se objevil v reakci na zatčení Adriana Sarbua, bývalého generálního ředitele skupiny Central European Media Enterprises Ltd (CME), na začátku minulého týdne. Sarbu byl v podvečer 2. února zadržen rumunskou policií; ve vazbě strávil nejprve 24 hodin, pak mu byla vazba prodloužena na 30 dnů. A jeho odpověď na dotaz, jaká pro něj byla první noc ve vězení? Cool.

Co se stalo?

Podle rumunských státních zástupců čelí Sarbu „velmi vážnému podezření z daňových úniků a praní špinavých peněz.“ Navíc by, díky svému postavení a mediální viditelnosti, mohl významně ovlivňovat svědky či nakládat s důkazy. Proto již 3. února soudci Odvolacího soudu v Bukurešti rozhodli o jeho preventivním zatčení na dobu 30 dnů.

Sarbu se měl dopustit trestných činů prostřednictvím své soukromé mediální skupiny Mediafax. Škoda, která měla ve výsledku vzniknout na daňových únicích, byla vyčíslena na 16,8 milionů RON (cca 105 milionů Kč). Další škody v hodnotě 2,6 milionů RON a 2,9 milionů RON měly vzniknout ze zpronevěry, respektive z praní špinavých peněz.

Argumentace rumunských státních zástupců detailně popisuje komplexní schéma propojených fiktivních firem, které Sarbu využil při čerpání peněz ze skupiny Mediafax. Sarbu přímo vlastní 87% podíl ve společnosti SC Alleria Management SA, která vlastní 99,4 % společnosti SC Mediafax SA. „Přesto, že v okamžiku spáchání trestných činů nezastával obviněný Adrian Sarbu v daných společnostech žádné funkce, byl de facto vlastníkem společností a tím nese plnou odpovědnost za svá rozhodnutí, která ovlivnila konání těchto institucí,“ stojí v obžalobě. 

Adrian Sarbu (59) byl do roku 2013 generálním ředitelem skupiny CME. Tím se v žebříčku mezinárodních firem dostal na nejvyšší pozici, která byla obsazena Rumunem. Jeho působení v České republice a tvrdý zásah do inzertní politiky TV Nova přivedlo největší českou televizní stanici do – mírně řečeno – rozpaků. Česká média také negativně komentovala jeho opulentní odchod ze skupiny CME: v okamžiku, kdy se skupina potácela v dluzích, dostal Sarbu zlatý padák v hodnotě 5,4 milionu dolarů (cca 105 milionů Kč).

Tady máte pouta, aby to bylo jasné

Na otázky novinářů, kteří v pondělí večer netrpělivě čekali na jeho odchod z prokuratury, odpovídal Sarbu svým typickým způsobem. „Co to je za otázky? Já vám řeknu, co se děje: všechno je vykonstruované, obvinění jsou směšná a tady máte moje pouta, aby to bylo jasné,“ komentoval Sarbu.

Na další dotazy odmítl odpovídat s tím, že později vydá tiskovou zprávu. V tiskové zprávě, která následovala v noci z pondělí na úterý, Sarbu prohlašoval, že celý jeho případ je konstrukt vytvořený na objednávku současného rumunského premiéra Victora Ponty. Toho Sarbu skrze Mediafax při listopadové prezidentské kampani odmítl podporovat a Ponta boj o prezidentský post nakonec prohrál. Jenže tvrzení Sarbua vypadají přinejmenším podezřele: sám rumunský premiér Victor Ponta se dostal na konci roku 2014 do střetu se Státním protikorupčním útvarem (DNA), který začal vyšetřovat obchody jeho manželky a další možné daňové úniky.

Rumunský hon na mediální oligarchy

Co se však v České republice téměř neví, je to, že Sarbu je již druhým mediálním magnátem, který za méně než půl roku skončil v rumunské vazbě. Začátkem loňského srpna byl do věznice Jilava u Bukurešti umístěn druhý největší vlastník mediálních podniků v Rumunsku, Dan Voiculescu, který si zde odpykává desetiletou nepodmíněnou vazbu.

Voiculescu byl zakladatelem impéria Intact Media Group, které zahrnuje televizní stanice (Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia Lifestyle TV, Antena International a GSP tv), tištěná média (Jurnalul National, Gazeta Sporturilor, BBC Good Food, BBC Top Gear, BBC Science Focus, Income Magazine, The Industry) a rozhlasové stanice (Romantic FM a Radio ZU). Podle rumunského časopisu Capital byl Dan Voiculescu jeden z nejbohatších Rumunů: v roce 2012 měl jeho majetek hodnotu kolem 600 – 650 milionů eur. V tradici, která připomíná Itálii Silvia Berlusconiho, byl Voiculescu také zakladatelem Konzervativní strany (PC), jejíž zástupci pravidelně obsazovali křesla v rumunské sněmovně. Sám Voiculescu byl třikrát zvolen senátorem. Jenže 8. srpna 2014 byl definitivně odsouzen k 10letému trestu s exekucí v kauze privatizace Institutu Potravinářského výzkumu. Po finálním rozsudku byl zabaven jeho majetek, obstaveny bankovní účty a přišel také o sídlo své podnikatelské skupiny Grivco, sídlo televize Antena Group a další nemovitosti. Zároveň rumunští prokurátoři nařídili zabavení 5,8 milionů RON z majetku jeho dcer, na které Voiculescu přepsal svoje peníze.

Sarbu i Voiculescu profitovali z pádu Ceaušeska

Komentátor rumunského deníku Evenimentul zilei Malin Bot spojil případy Adriana Sarbu a Dana Voiculesca v zajímavé paralele. „Před dvěma lety by si někdo jen těžko dokázal představit, že Adrian Sarbu, bývalý mogul stanice Pro TV a současný vlastník mediálních podniků s obrovským dopadem na rumunské publikum, skončí ve vazbě. Úplně stejně, jako si nikdo nedovedl představit, že velký a všemocný Dan Voiculescu bude odsouzen a bude si muset svůj trest reálně odpykat,“ komentoval.

Bot poukázal na fakt, že oba rumunští mediální magnáti začali budovat své kariéry těsně po pádu komunistického režimu Nicolae Ceaušeska. „Oba profitovali z pádu Ceaušeska: Voiculescu si nechal jeho peníze, Sarbu natáčel jeho smrt. Teď z pádu jeho vlády oba obviňují politické konspirace,“ dodal.

Je pravda, že Adrian Sarbu vystudoval režii na Divadelní a filmové akademii v Bukurešti. V letech 1980 až 1990 natočil přes 150 krátkých filmů. Účastnil se rumunské revoluce v roce 1989, o níž natočil dokument. Byl prvním porevolučním ministrem kultury v rumunské vládě. Založil televizní stanici Pro TV, kterou následně prodal skupině CME. V roce 2010 založil skupinu Mediafax Group. Ta v současné době zastřešuje jeho podniky, které již nejsou spojené s CME. V žebříčku nejvlivnějších osobností českých médií magazínu Forbes se opakovaně umisťoval na prvním místě. Sarbu se v poslední době věnoval podnikání v gastronomii a loni podle rumunského tisku investoval asi čtyři miliony eur v italské lyžařské oblasti u Pragelata.

Komentátor deníku Evenimentul zilei ale upozorňuje i na další aspekt rumunské mediální krajiny. „Zatímco u zatčení Voiculesca novináři ze skupiny Intact organizovali pochody svobody a plně se ve vydaném obsahu svého lídra zastali, v případě Adriana Sarbua média ze skupiny Mediafax, včetně deníku Ziarul financiar a Gandul, vydala stejné zprávy jako média ostatní. To je určitě posun a chvályhodný přístup,“ doplnil.

Rumunská justice mele pomalu, ale jistě

Rumunsko po svém vstupu do Evropské unie v roce 2007 čelilo ze strany evropských institucí obrovskému tlaku, který se týkal právě jeho boje s korupcí. A výsledky jsou vidět. Několik velkých jmen, mezi nimi i bývalý rumunský premiér Adrian Nastase, si odpykává tvrdé tresty za činy spojené s ekonomickou kriminalitou a korupcí. V současné době jsou oči rumunských médií zaměřeny na kauzu Eleny Udreaové, bývalé ministryně cestovního ruchu a v minulém roce také prezidentské kandidátky. „Důvody, proč rumunská justice začala konečně fungovat, jsou jasná separace státních zástupců od politických vlivů, rozvoj profesionálních kompetencí státních zástupců, posílení institucionálních vztahů se speciálními složkami státu a vzdělávání soudců v oblasti jejich role ve společnosti. To vše přišlo za několik posledních let jako odpověď na endemickou korupci, která ovládla Rumunsko. Naše země někdy působí jako rukojmí, kde jen spravedlnost může přinést lidem nějakou naději,“ řekl pro MediaGuru.cz Cristi Danilet, soudce rumunského Vrchního smírčího soudu. V Rumunsku, ale i v Evropě, boží mlýny spravedlnosti melou pomalu – za to ale jistě.

Autorka textu: Cristina Muntean

Cristina Muntean, mediální poradkyně

Pochází z Rumunska, vystudovala Fakultu žurnalistiky a komunikačních věd na univerzitě v Bukurešti. Po příchodu do Prahy začala pracovat pro týdeník Czech Business Weekly. Po odchodu z týdeníku založila v Praze Media Education CEE, poradenskou společnost pro řízení strategické komunikace firem, osob a mediálního školení. Byla také prezidentkou PR Klubu. V lednu 2012 byla zvolena do marketingového výboru American Chamber of Commerce. Od roku 2013 poskytuje vedle mediálního školení i trénink v oblasti personálního rozvoje.

Zařazeno v rubrice: Nenechte si ujít, TV

DISKUSE