Rozpravy: Míra osvícenosti majitelů médií je klíčová

pátek, 27. února 2015, 07:30 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Otázkou, zda majitelé médií ovlivňují kvalitu žurnalistické práce, se zabývala diskuse na FSV UK.

„Samo o sobě vlastnictví médií není hřích, dokonce to může být i bohulibá činnost, pokud jsou jejich majitelé osvícení, ale to v České republice a na Slovensku není ten případ,“ řekl na únorových Rozpravách o českých médiích na téma Kvalita v české žurnalistice Štefan Hríb, šéfredaktor slovenského týdeníku Týždeň. Přesun médií do rukou miliardářů či finančních skupin, ať už se jedná o Andreje Babiše, nebo Pentu, má podle něj za důsledek největší porušení svobody slova od roku 1989. „Bohužel se zásah těchto celostátních médií, která ovlivňují většinovou společnost, nedá nahradit,“ dodal s odkazem na nově zakládané novinářské projekty.

Postupná oligarchizace médií ovlivňuje více či méně i kvalitu médií. „Vše, co napíší novináři například z Mafry, je totiž možné pojímat z perspektivy, čím ten daný článek může pomoci Babišovu konglomerátu,“ zmínil novinář Karel Hvížďala, který pro Mafru těsně poté, co ji Babiš koupil, vypracoval ediční kodex. „Nikdo nepočítal s tím, že si Babiš koupí Mafry vlastně založil mediální divizi svého Agrofertu. Vedle divize červeného masa a zdravotnictví má nyní i média, která řídí manažeři z Agrofertu,“ doplnil.

Kvalita novinářské práce se podle laureátky Novinářské ceny 2013 Daniely Drtinové do jisté míry odvíjí od novinářovy odvahy. „Odvaha by měla být elementárním povahovým rysem novináře,“ zmínila Drtinová a doplnila, že novinář musí čelit jednak momentu autocenzury, jednak „cenzuře“ editora. V České televizi, ve které pracovala do února loňského roku, sázela především na silného dramaturga, který byl ochoten čelit případným konfliktům.

Nyní v DVTV, internetovém videopořadu vydavatelství Economia, má však podle svých slov větší svobodu. Může pokrývat témata a zvát hosty, kteří by ve veřejnoprávní televizi neprošli. „V DVTV jsme sice přišli o generaci 55+, která je zvyklá na televizi, ale podařilo se nám přilákat diváky ve věku od 25-35 let. Důležité je, že je neoslovujeme zábavou, ale vážnými tématy,“ popsala prozatímní úspěch online projektu, který tvoří společně s Martinem Veselovským.

-kch-