Deník Sme překonal krizi, Penta pracuje na strategii

čtvrtek, 26. března 2015, 11:59 Slovensko, Tisk MediaGuru

Zástupci vydavatelství na Slovensku se sešli na konferenci měsíčníku Stratégie.

Zástupci významných vydavatelských skupin, působících na slovenském trhu, diskutovali ve čtvrtek dopoledne v rámci bratislavské konference Living on the Edge, kterou připravil oborový měsíčník Stratégie. Stejně jako český tištěný trh zaznamenala i slovenská tištěná média významné změny zejména na rovině vlastníků. Událostí loňského roku byl vstup Penty na mediální trh, která získala vydavatelství 7 PlusTrend Holding a část podílu ve vydavatelství Petit Press (45 %).

Podle Petera Mertuse, generálního ředitele společnosti News and Media Holding, kterou založila skupina Penta pro své mediální aktivity, pracuje teď Penta na strategii dalšího směřování na slovenském trhu. „Změny se začaly dít a budou pokračovat. V rámci portfolia je třeba si říct, jaké jsou prioritní projekty, se kterými budeme pokračovat dál. Stanovení strategie je otázkou týdnů a měsíců,“ řekl účastníkům konference. Mediální projekty Penty musí být podle Mertuse životaschopné, konsolidace na trhu přispěje podle jeho názoru k tomu, že projekty na trhu přežijí.

Po vstupu skupiny Penta do vydavatele deníku Sme, společnosti Petit Press, opustilo deník Sme v reakci na tuto majetkovou změnu asi 40 redaktorů. Založili nový Denník N. Generální ředitel Petit Pressu Alexej Fulmek přiznal, že krátkodobě uvažoval o opuštění vydavatelství, nakonec se ale rozhodl zůstat. „Prošli jsme si krizovou situací,“ popsal s tím, že situace se po výkyvu začala vracet k lepšímu v průběhu listopadu. „Máme částečně poškozené printové vydání, kde došlo k poklesu na úrovni 5-10 %. V onlinu byl pokles asi 100 tisíc unikátů, online tak zůstal stabilní,“ řekl šéf vydavatelství deníku Sme, které staví svoji strategii na placeném digitálním obsahu.

Generální ředitel Ringier Axel Springer Slovakia Milan Dubec účastníkům konference řekl, že vydavatelství nejprodávanějšího slovenského deníku Nový čas je ziskové a že print zůstává hlavním záměrem společnosti i do budoucna.

Do zisku se po několika letech dostala i Mafra Slovakia (dříve Ecopress, vydavatel Hospodářských novin), řekl její výkonný ředitel Vladimír Mužík. Ten se v diskusi pozastavil nad financováním nových projektů, vznikajících v Česku i na Slovensku. „Většina projektů, která vznikla, je nezodpovědná vůči majitelům, zaměstnancům a vůči trhu. Nevidím v nich žádný byznysový potenciál. Nevidím v nich příjmy, majitelé je budou navždy dotovat,“ řekl směrem k dalším účastníkům diskuse, kterými byli Eva Hanáková (šéfredaktorka tabletového týdeníku Dotyk) a Lukáš Filla, generální ředitel vydavatelství N Press (vydavatel Denníku N).

„Nejsme projekt, který začal jako hurá akce a který by skončil během několika měsíců. Proč by neměly vznikat nové projekty? I v zahraničí vznikají nové projekty a dodnes nejsou v zisku. Inzertní trh je v nějakém stavu, věříme, že se to zlepší,“ odpověděla Hanáková.

Rovněž Lukáš Filla odmítl, že by projekt Deníku N byl nezodpovědný. „Vývoj je v souladu s tím, co jsme čekali. Netřeba podceňovat lidí, kteří vybudovali úspěšnou značku, umí si náklady spočítat a vědí, co dělají. Nezodpovědnost absolutně vylučuji,“ řekl.

-mav-