Výzkum: Za filmy na internetu pravidelně platí jen 6 % lidí

čtvrtek, 19. března 2015, 11:07 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

V Česku panuje rozšířený názor, že za filmy na internetu není nutné platit, potvrdil výzkum.

Alespoň za nějakou formu audiovizuálního obsahu zaplatilo v posledním roce 87 % populace starší 15 let. To představuje přibližně 7 milionu lidí. Vyplývá to z výzkumu, kterou pro Asociaci producentů v audiovizi vypracovala výzkumná agentura Millward Brown. Jde o nejrozsáhlejší výzkum trhu audiovize v posledních letech.

Nejčastější z těchto placených aktivit byl nákup lístků do kina (72 %), poté nákup DVD , VHS nebo Blu-Ray (40 %), méně pak stažení nebo přehrání filmu, seriálu nebo dokumentu z internetu (26 %). Výzkum rovněž zjistil, že se snižuje frekvence návštěvnosti kin v důsledku přibývajících alternativních možností, přestože celková návštěvnost neklesá. Nejčastěji chodí lidé do kina jednou za čtvrt roku (37 %).  Cena  vstupného odrazuje podle výzkumu masovější publikum. Roli hraje také nedostatek času, kvalita nabízených filmů nemá na nižší frekvenci vliv, zjistil dále výzkum.

Téměř polovina populace sledovala v posledním roce audiovizuální obsah z internetu, nejčastěji šlo o filmy (82 %), seriály (48 %) a krátká videa na YouTube nebo Stream.cz (46 %).

Naprostá většina filmů je ale stažená bez zaplacení. Obavy z postihu v české populaci podle výzkumníků nejsou a obecně je rozšířené povědomí, že za filmy se nemusí platit. 62 % lidí nikdy za sledování nebo stahování filmu nezaplatila, pravidelně platí předplatné pouze 6 % populace, často 3 %. Necelá třetina (30 %) za audiovizuální obsah zaplatí občas (vše uvedené počítáno z lidí, kteří sledovali film nebo seriál na internetu v posledním roce). Průměrná platba je 178 Kč ročně. U malé skupiny těch, kteří zaplatili, proběhla poslední platba často před rokem.

U lidí, kteří již nějakou formou za streamovaný nebo stahovaný obsah zaplatili, si je jen 17 procent jistých, že zaplatili správně. Téměř polovině to není jasné, ale nepovažují za důležité zjišťovat detaily, protože pro svůj morální pocit "nějakou" platbu provedli a jde jim primárně o získání filmu, vysvětlila výzkumná agentura.

Placení za stahování nebo sledování (%)

Zdroj: Millward Brown
Zdroj: Millward Brown

Poslední platba (%)

Zdroj: Millward Brown
Zdroj: Millward Brown

O výzkumu Audiovizuální trh v ČR

Výzkum probíhal na reprezentativním vzorku populace starší 15 let prostřednictvím osobních rozhovorů (CAPI). Hlavní dotazování probíhalo na primární cílové skupině (N = 1000) ve věku 15-70 let, kteří v posledním roce sledovali placený audiovizuální obsah. Sekundárně pak byla také dotazována populace 15-70 let bez této podmínky. Realizátorem byla agentura Millward Brown. Výzkum se uskutečnil v druhé polovině roku 2014.

Podrobné výsledky výzkumu si můžete prohlédnout zde: Vyzkum audiovizualniho trhu

-mav-