Amazon zkouší propojit internet věcí s on-line nákupy

sobota, 18. dubna 2015, 09:53 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Obchod Amazon.com testuje služby, které mají ještě vylepšit nákupy přes internet.

Služby, které nyní Amazon testuje v beta-provozu, by mohly definovat, jak lze komerčně využívat tzv. internet věcí. Amazon se vydává směrem, kde chce z každého spotřebiče udělat potenciálního zákazníka svého internetového obchodu. Nebo alespoň nakupování nutných věcí pro chod domácnosti co nejvíce zjednodušit – pokud už si rovnou nemají objednávat zboží denní spotřeby samy lednice či pračky s připojením k internetu.

Idea chytrých spotřebičů není sama o sobě nová, již v roce 2000 představila společnost LG lednici schopnou objednávat potraviny v momentě, kdy se jejich zásoby tenčí. Kvůli kombinaci vysoké ceny a ne zcela ještě rozšířeného trendu doručování potravin až do domu se nápad neujal. Služba Amazon Fresh na dodávky potravin vznikla až o sedm let později a zatím se týká jen vybraných oblastí USA. Služby Amazon Dash a Dash Replenishment Service jsou nakonec zajímavé ani ne tak svým novátorským konceptem, ale prostou skutečností, že by mohly fungovat.

Jaká tedy může být podoba nakupování 2.0? Pouze na pozvání uživatelů služby Amazon Prime je zatím možné vyzkoušet službu Dash, jejímž smyslem je maximálně jednoduše zadat internetovou objednávku. Pomocí konkrétního zařízení lze buď načíst čárový kód výrobku, který je třeba doplnit, nebo rovnou zadat jen hlasový povel. Ještě intuitivnějším řešením je nalepení speciálního tlačítka Dash Button například na pračku a nastavení, že každé jeho zmáčknutí objedná konkrétní balení pracího prášku. Objednávku lze následně ještě upravit či stornovat přes tablet nebo počítač. Jde tedy o mezistupeň mezi automatickým „předplatným“ (pravidelné objednávání výrobku bez další obsluhy uživatele) a běžným online nákupem. Zákazník tak má o něco větší kontrolu nad svými nutnými výdaji. Podle společnosti Kimberly-Clark, jež vyrábí hygienické potřeby, je totiž pro mnoho spotřebitelé obtížně naplánovat automatické objednávání zboží (např. ubrousků) – protože zkrátka není možné perfektně odhadnout, kolik jej budou potřebovat, uvedl její zástupce pro server Adage.

Mezi další marketingové přínosy patří širší pole možností nabízet různé akční slevy ze strany Amazonu, stejně jako prostor pro další růst podílu tržeb z prodejů on-line. Značky mohou jednoduše nabízet Dash Button jako součást balení svých výrobků, a naopak mít na přístroji umístěné vlastní logo (jako to zkouší třeba Tide nebo Whirlpool). Z nakupování pracího prášku, mýdla či podobných výrobků se tak stane automaticky synonymum nákupu konkrétní značky. Nehledě na skutečnost, že jde o další zdroj informací o spotřebním chování.

Jedno ze starších videí, které službu představuje, navíc ukazuje další vlastnost, která ale hraničí se zneužitím služby. Objednávky by mohly zadávat i děti, a pokud by nastavení služby nevyžadovalo potvrzení přes uživatelský účet, z dětí by se tak mohly stát nakupující. Ostatně službu představuje dětský hlas v kontextu úsměvů a hry v podobě zadávání hlasových povelů, namíření zařízení coby „laseru“ nebo mačkání tlačítka.

Pokud jde o tento poslední jmenovaný úkon, jeho lákavost pro děti i dospělé poněkud snižuje skutečnost, že zatímco obvykle po zmáčknutí tlačítka očekáváme konkrétní a jasně patrnou zpětnou vazbu (rozsvítí se světlo, rozezní zvonek, zapne se počítač), v případě Dash Button si zákazník na výsledek počká. Byť jde o drobný psychologický fakt, právě na usnadnění a získání lepšího pocitu z nakupování společnost staví. V případě technických potíží se ale může dostavit o větší pocit frustrace.

To ale není poslední způsob, jak chce Amazon zkusit využít internet věcí. Koncem roku představí službu Dash Replenishment Service, která nebude potřebovat ani tento stisk tlačítka. Zařízení bude sledovat například množství krmiva pro psy, a pokud klesne pod rozpoznatelnou kritickou mez, objedná další. Spoléhat na lidský úsudek nemusí být vždy nejlepší ani v případě Amazon Dash. Objednávání například piva stiskem tlačítka se může celý nákup dostat do poněkud naddimenzovaných rozměrů.

-jav-